Önceki Öğrenmenin Tanınması
Bologna Süreci
Bologna Süreci, 2010 yılına kadar Avrupa Yükseköğretim Alanı yaratmayı
hedefleyen bir reform sürecidir. Pek çok uluslararası kuruluşun işbirliği
ile 47 üyeülke tarafından oluşturulan ve sürdürülen,
alışılmışın dışında bir süreçtir. Sürece üyelik hükümetler/devletler
arası herhangi bir anlaşmaya dayanmamaktadır. Bologna Süreci kapsamında yayımlanan
bildirilerin yasal bir bağlayıcılığı bulunmamaktadır. Süreç tamamen
her ülkenin özgür iradeleri ile katıldıkları bir oluşumdur ve ülkeler
Bologna Süreci’nin öngördüğü hedefleri kabul edip
etmeme hakkına sahiptirler. Bologna Sürecinin oluşturmayı hedeflediği Avrupa
Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke
vatandaşları, yükseköğrenim görmek ya da çalışmak amaçları
ile Avrupa’da kolayca dolaşabileceklerdir. Avrupa, gerek yükseköğretim
ve gerekse iş imkanları açısından dünyanın diğer bölgelerinden
kişiler tarafından tercih edilir hale getirilecektir.
Avrupa Yükseköğretim Alanında en gerçekleşmesi arzulanmayan şey,
üye ülkelerin eğitim sistemlerinin tek tip yükseköğretim sistemi
haline getirilmesidir. Avrupa Yükseköğretim Alanı’nda asıl
hedeflenen, çeşitlilik ile birlik arasında bir denge kurulmasıdır.
Amaç, yükseköğretim sistemlerinin kendilerine özgü farklılıkları
korunarak birbirleriyle karşılaştırılabilir olması ve uyumlu hale getirilmesinden
ibarettir. Bu şekilde, bir ülkeden yada yükseköğretim sisteminden
bir diğerine geçişin kolaylaşması ve böylece öğrenciler ve öğretim
görevlilerin hareketliliği ve istihdamının artırılması planlanmaktadır.