|
Description of Individual Course UnitsCourse Unit Code | Course Unit Title | Type of Course Unit | Year of Study | Semester | Number of ECTS Credits | SIE103 | Thinking Education in Primary School | Elective | 1 | 1 | 6 |
| Level of Course Unit | Second Cycle | Objectives of the Course | To enable students to realize the contribution of thinking education practices that can be done to improve the thinking skills of students at primary education level. | Name of Lecturer(s) | Dr. Öğr. Üyesi Celal BOYRAZ | Learning Outcomes | 1 | 1. Will be able to define concepts such as thinking, thinking skills, critical thinking, creative thinking, decision making and problem solving, | 2 | 2. Will be able to be aware of the contribution of the development of thinking skills to the country's economy. | 3 | 3. Will be able to have information about the important issues in the development of thinking, | 4 | 4. Will be able to comprehend the role of teacher in thinking education | 5 | 5. Recognize the features of texts that can be used in thinking education, | 6 | 6. Will be able to prepare plans for thinking education practices in primary education. |
| Mode of Delivery | Normal Education | Prerequisites and co-requisities | | Recommended Optional Programme Components | | Course Contents | What is thinking? What are the thinking skills? How to develop critical thinking, creative thinking, problem solving and decision-making, thinking? Thinking education programs, teacher role in thinking education, | Weekly Detailed Course Contents | |
1 | Course introduction | | | 2 | What is thinking? What are the thinking skills? | | | 3 | Critical thinking, Creative thinking | | | 4 | Problem solving, Decision making | | | 5 | Why should thinking be developed? | | | 6 | Thinking training programs | | | 7 | Thinking training programs | | | 8 | How should thinking be developed? | | | 9 | The role of the teacher in thinking education | | | 10 | Thinking education curriculum critique | | | 11 | Language skills and thinking training | | | 12 | Primary school courses and thinking education | | | 13 | Primary school courses and thinking education | | | 14 | Primary school courses and thinking education | | |
| Recommended or Required Reading | 1. Alkın Şahin, S. ve Tunca, N. (2013). Düşünme becerileri ve düşünmeyi destekleyen sınıf ortamı/öğretmen davranışları. G. Ekici ve M. Güven (Editörler), Öğrenme-öğretme yaklaşımları ve uygulama örnekleri içinde (s. 392-426). Ankara: Pegem Akademi.
2. Başar, H. (2013). Nasıl düşünelim? Ankara: Pegem Akademi
3. Baysal Z. N., Çarıkçı, S. ve Yaşar, E. B. (2016). Sınıf öğretmenlerinin düşünme becerileri öğretimine yönelik farkındalıkları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 5(1), 7-28. DOI: 10.14689/issn.2148 2624.1.5
4. Bochenski, J.M. (1996). Felsefece düşünmenin yolları. (çev. K. Dinçer). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
5. Çatalbaş, G. (2018). Cort 5 düşünme programı aracılığıyla sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme becerileri ve eğilimleri. Yayımlanmamış doktora tezi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
6. Çotuksöken, B. (2015). Düşünme eğitiminin güncel durumu ve sorunları. B. Çotuksöken, ve H. Tepe (Editörler), Çocuklar için felsefe eğitimi içinde (s. 35-48). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
7. Dewey, J. (1910). How we think. Boston: D. C. Heath ve Co. Publishers.
8. Doğan, N. (2005). Yaratıcı düşünme ve yaratıcılık, Ö. Demirel (Edt.), Eğitimde yeni yönelimler içinde (s. 167-192) Ankara: PegemA Yayıncılık.
9. Doğanay, A. (2015). Etkin vatandaşlık için düşünme becerilerinin öğretimi, C. Öztürk (Edt), Sosyal bilgiler öğretimi içinde (s.145-185). Ankara: Pegem Akademi.
10. Doğanay, A. (2017). Üst düzey düşünme becerilerinin öğretimi. A. Doğanay (Edt). Öğretim ilke ve yöntemleri içinde. (s. 328-384), Ankara: PegemA Yayıncılık
11. Fisher, R. (1998). Thinking about thinking: developing metacognition in children. Early Child Development and Care, 141(1), 1-15, doi:10.1080/0300443981410101
12. Fisher, R. (2013). Teaching thinking: Philosophical enquiry in the classroom, London: Bloomsbury Publishing.
13. Guitton, J. (2011). Düşünme sanatı. (Çev. C. Perin). Ankara: Elips Kitap
14. Korkmaz, Ö. (2009). Öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 10(1), 1-13.
15. Lipman, M. (1988). Critical thinking-What it can be? Educational Leadership, 46(1), 38-43.
16. Lipman, M. (2003). Thinking in education. New York: Cambridge University Pres.
17. MEB (2007). Düşünme eğitimi öğretim programı. Ankara: MEB
18. Nosich, M. N. (2012). Eleştirel düşünme ve disiplinlerarası eleştirel düşünme rehberi (Çev. B. Aybek). Ankara: Anı Yayınları.
19. Özsevgeç, T. ve Altun, E. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin eleştirel düşünmeye yönelik görüşlerinin belirlenmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 66-95.
20. Polette, N. (2005). Teaching thinking skills with fairy tales and fantasy. London: Teacher Ideas Press.
21. Paul, R. ve Elder, L. (2013). Kritik düşünce: Yaşamınızın ve öğrenmenizin sorumluluğunu üstlenmek için araçlar. (Çev. Edt. E. Aslan ve G. Sart). Ankara: Nobel Yayıncılık.
22. Saban, A. (2014). Öğrenme-öğretme süreci. Yeni teori ve yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık. | Planned Learning Activities and Teaching Methods | | Assessment Methods and Criteria | |
Midterm Examination | 1 | 100 | SUM | 100 | |
Final Examination | 1 | 100 | SUM | 100 | Term (or Year) Learning Activities | 30 | End Of Term (or Year) Learning Activities | 70 | SUM | 100 |
| Language of Instruction | Turkish | Work Placement(s) | |
| Workload Calculation | |
Midterm Examination | 1 | 1 | 1 | Final Examination | 1 | 2 | 2 | Attending Lectures | 10 | 1 | 10 | Question-Answer | 5 | 5 | 25 | Report Preparation | 3 | 9 | 27 | Report Presentation | 2 | 4 | 8 | Criticising Paper | 10 | 2 | 20 | Individual Study for Mid term Examination | 5 | 5 | 25 | Individual Study for Final Examination | 5 | 5 | 25 | Reading | 10 | 3 | 30 | Homework | 5 | 1 | 5 | |
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes | | * Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High |
|
|
|
|