BAYBURT University Information Package / Course Catalogue

Home Information on the Institution Information on Degree Programmes General Information for Students
Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
MEY116YThinking Education in Primary EducationElective126
Level of Course Unit
Second Cycle
Objectives of the Course
To enable students to realize the contribution of thinking education practices that can be done to improve the thinking skills of students at primary education level.
Name of Lecturer(s)
Dr. Öğr. Üyesi Celal Boyraz
Learning Outcomes
11. Will be able to define concepts such as thinking, thinking skills, critical thinking, creative thinking, decision making and problem solving,
22. Will be able to be aware of the contribution of the development of thinking skills to the country's economy.
33. Will be able to have information about the important issues in the development of thinking,
44. Will be able to comprehend the role of teacher in thinking education
55. Recognize the features of texts that can be used in thinking education,
66. Will be able to prepare plans for thinking education practices in primary education.
Mode of Delivery
Normal Education
Prerequisites and co-requisities
Recommended Optional Programme Components
Course Contents
What is thinking? What are the thinking skills? How to develop critical thinking, creative thinking, problem solving and decision-making, thinking? Thinking education programs, teacher role in thinking education,
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Course introduction
2What is thinking? What are the thinking skills?
3Critical thinking, Creative thinking
4Problem solving, Decision making
5Why should thinking be developed?
6Thinking training programs
7Thinking training programs
8How should thinking be developed?
9The role of the teacher in thinking education
10Thinking education curriculum critique
11Language skills and thinking training
12Mathematics and thinking education
13Mathematics and thinking education apps
14Mathematics and thinking education apps
Recommended or Required Reading
1. Alkın Şahin, S. ve Tunca, N. (2013). Düşünme becerileri ve düşünmeyi destekleyen sınıf ortamı/öğretmen davranışları. G. Ekici ve M. Güven (Editörler), Öğrenme-öğretme yaklaşımları ve uygulama örnekleri içinde (s. 392-426). Ankara: Pegem Akademi. 2. Başar, H. (2013). Nasıl düşünelim? Ankara: Pegem Akademi 3. Baysal Z. N., Çarıkçı, S. ve Yaşar, E. B. (2016). Sınıf öğretmenlerinin düşünme becerileri öğretimine yönelik farkındalıkları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 5(1), 7-28. DOI: 10.14689/issn.2148 2624.1.5 4. Bochenski, J.M. (1996). Felsefece düşünmenin yolları. (çev. K. Dinçer). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. 5. Çatalbaş, G. (2018). Cort 5 düşünme programı aracılığıyla sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme becerileri ve eğilimleri. Yayımlanmamış doktora tezi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 6. Çotuksöken, B. (2015). Düşünme eğitiminin güncel durumu ve sorunları. B. Çotuksöken, ve H. Tepe (Editörler), Çocuklar için felsefe eğitimi içinde (s. 35-48). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu. 7. Dewey, J. (1910). How we think. Boston: D. C. Heath ve Co. Publishers. 8. Doğan, N. (2005). Yaratıcı düşünme ve yaratıcılık, Ö. Demirel (Edt.), Eğitimde yeni yönelimler içinde (s. 167-192) Ankara: PegemA Yayıncılık. 9. Doğanay, A. (2015). Etkin vatandaşlık için düşünme becerilerinin öğretimi, C. Öztürk (Edt), Sosyal bilgiler öğretimi içinde (s.145-185). Ankara: Pegem Akademi. 10. Doğanay, A. (2017). Üst düzey düşünme becerilerinin öğretimi. A. Doğanay (Edt). Öğretim ilke ve yöntemleri içinde. (s. 328-384), Ankara: PegemA Yayıncılık 11. Fisher, R. (1998). Thinking about thinking: developing metacognition in children. Early Child Development and Care, 141(1), 1-15, doi:10.1080/0300443981410101 12. Fisher, R. (2013). Teaching thinking: Philosophical enquiry in the classroom, London: Bloomsbury Publishing. 13. Guitton, J. (2011). Düşünme sanatı. (Çev. C. Perin). Ankara: Elips Kitap 14. Korkmaz, Ö. (2009). Öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 10(1), 1-13. 15. Lipman, M. (1988). Critical thinking-What it can be? Educational Leadership, 46(1), 38-43. 16. Lipman, M. (2003). Thinking in education. New York: Cambridge University Pres. 17. MEB (2007). Düşünme eğitimi öğretim programı. Ankara: MEB 18. Nosich, M. N. (2012). Eleştirel düşünme ve disiplinlerarası eleştirel düşünme rehberi (Çev. B. Aybek). Ankara: Anı Yayınları. 19. Özsevgeç, T. ve Altun, E. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin eleştirel düşünmeye yönelik görüşlerinin belirlenmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 66-95. 20. Polette, N. (2005). Teaching thinking skills with fairy tales and fantasy. London: Teacher Ideas Press. 21. Paul, R. ve Elder, L. (2013). Kritik düşünce: Yaşamınızın ve öğrenmenizin sorumluluğunu üstlenmek için araçlar. (Çev. Edt. E. Aslan ve G. Sart). Ankara: Nobel Yayıncılık. 22. Saban, A. (2014). Öğrenme-öğretme süreci. Yeni teori ve yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities30
End Of Term (or Year) Learning Activities70
SUM100
Language of Instruction
Work Placement(s)
no
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination111
Final Examination122
Attending Lectures14228
Individual Study for Mid term Examination14228
Individual Study for Final Examination14342
Reading14342
Homework14228
TOTAL WORKLOAD (hours)171
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
PO
11
PO
12
PO
13
PO
14
LO145544455555544
LO244444555544444
LO345555555444334
LO444444444443333
LO544444444533333
LO633443333444444
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High