BAYBURT University Information Package / Course Catalogue

Home Information on the Institution Information on Degree Programmes General Information for Students
Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
MT408.2BTeaching AlgebraElective485
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
The aim of this course is to provide students with the knowledge and skills in algebra issues at the secondary level.
Name of Lecturer(s)
Doç. Dr. Mesut Öztürk
Learning Outcomes
1Having knowledge about algebra, realizing the necessity of algebra and recognizing the field of algebra learning,
2To know the historical development of algebra and to reflect this development to the transition process from arithmetic to algebra.
3To have knowledge about algebraic thinking and to be able to think algebraically,
4To know algebra and to have knowledge about misconceptions in algebra
5To learn algebra teaching at grade 5-8 levels,
Mode of Delivery
Normal Education
Prerequisites and co-requisities
Recommended Optional Programme Components
-
Course Contents
The aim of this course is to provide students with the knowledge and skills in algebra issues at the secondary level.
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1 Introduction to the course
2What is algebra? Why is algebra learning necessary? What does the algebra learning area contain?
3Historical development of algebra
4 Transition from arithmetic to algebra
5 Algebraic thinking
6 Algebraic thinking
7 Öğren Algebra learning Kavram Misconceptions in algebra
8mid-term exam
9Misconceptions in school algebra
10 Ir The use of technology in algebra teaching  The role of upper cognition in algebra teaching Lem Algebra teaching with self-regulated learning
11 Teaching of 5th grade algebra subjects
12 Teaching of 6th grade algebra subjects
13 Teaching of 7th grade algebra subjects
14 Teaching of 8th grade algebra subjects
15 General evaluation of the course
16 final exam
Recommended or Required Reading
• Akkan, Y. (2009). İlköğretim öğrencilerinin aritmetikten cebire geçiş süreçlerinin incelenmesi (Yayınlanmış doktora tezi) Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. • Akkan, Y. (2016). Cebirsel düşünme. E. Bingölbali, S. Arslan, & İ. Ö. Zembat içinde, Matematik eğitiminde teoriler (s. 43-64). Ankara: Pegem Akademi. • Akkaya, R., & Durmuş, S. (2006). İlköğretim 6-8. sınıf öğrencilerinin cebir öğrenme alanındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 1-12. • Altun, M. (2008). İlköğretim ikinci kademede (6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (5. Baskı). Bursa: Aktüel Alfa Akademi. • Arslan, A. (2016). Öğretim stratejileri ve öğrenme stratejileri: Öz düzenlemeli öğrenme. T. Yanpar-Yelken içinde, Öğretim ilke ve yöntemleri (3. baskı, s. 185-222). Ankara: Anı Yayıncılık. • Baki, A. (2014). Matematik tarihi ve felsefesi. Ankara: Pegem Akademi. • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde Matematik Öğretimi (6-8. Sınıflar) (1. baskı). Ankara: Pegem Akademi. • Cajori, F. (2014). Matematik tarihi. (D. İlalan, Çev.) Ankara: ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim A.Ş. • Oktaç, A. (2009). Birinci dereceden tek bilinmeyenli denklemler ile ilgili kavram yanılgıları. E. Bingölbali, & M. F. Özmantar içinde, İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri (s. 241-260). Ankara: pegem Akademi. • Özdemir, E. Y., & Sarı, S. (2016). Matematik öğrenme ve problem çözmede üstbilişin rolü. E. Bingölbali, S. Arslan, & İ. Ö. Zembat içinde, Matematik eğitiminde teoriler (s. 655-676). Ankara: Pegem Akademi. • Tanışlı, D. (2013). Matematikte örüntülerin keşfi. İ. Ö. Zembat, F. Özmantar, B. Erhan, H. Şandır, & A. Delice içinde, Tanımları ve tarihsel gelişimleriyle matematiksel kavramlar (s. 659-679). Ankara: Pegem Akademi. • TC Milli Eğitim Bakanlığı, [MEB]. (2017). Matematik dersi öğretim programı: İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. • Van De Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2013). İlkokul ve ortaokul matematiği: Gelişimsel yaklaşımla öğretim (7. Baskı). (S. Durmuş, Ed., & İ. Ö. Zembat, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. öğrenme alanındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 1-12. • Altun, M. (2008). İlköğretim ikinci kademede (6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (5. Baskı). Bursa: Aktüel Alfa Akademi. • Arslan, A. (2016). Öğretim stratejileri ve öğrenme stratejileri: Öz düzenlemeli öğrenme. T. Yanpar-Yelken içinde, Öğretim ilke ve yöntemleri (3. baskı, s. 185-222). Ankara: Anı Yayıncılık. • Baki, A. (2014). Matematik tarihi ve felsefesi. Ankara: Pegem Akademi. • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde Matematik Öğretimi (6-8. Sınıflar) (1. baskı). Ankara: Pegem Akademi. • Cajori, F. (2014). Matematik tarihi. (D. İlalan, Çev.) Ankara: ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim A.Ş. • Oktaç, A. (2009). Birinci dereceden tek bilinmeyenli denklemler ile ilgili kavram yanılgıları. E. Bingölbali, & M. F. Özmantar içinde, İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri (s. 241-260). Ankara: pegem Akademi. • Özdemir, E. Y., & Sarı, S. (2016). Matematik öğrenme ve problem çözmede üstbilişin rolü. E. Bingölbali, S. Arslan, & İ. Ö. Zembat içinde, Matematik eğitiminde teoriler (s. 655-676). Ankara: Pegem Akademi. • Tanışlı, D. (2013). Matematikte örüntülerin keşfi. İ. Ö. Zembat, F. Özmantar, B. Erhan, H. Şandır, & A. Delice içinde, Tanımları ve tarihsel gelişimleriyle matematiksel kavramlar (s. 659-679). Ankara: Pegem Akademi. • TC Milli Eğitim Bakanlığı, [MEB]. (2017). Matematik dersi öğretim programı: İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. • Van De Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2013). İlkokul ve ortaokul matematiği: Gelişimsel yaklaşımla öğretim (7. Baskı). (S. Durmuş, Ed., & İ. Ö. Zembat, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities40
End Of Term (or Year) Learning Activities60
SUM100
Language of Instruction
Turkish
Work Placement(s)
-
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination111
Final Examination122
Discussion166
Question-Answer2510
Team/Group Work3515
Demonstration21020
Brain Storming2510
Report Preparation21020
Report Presentation2510
Project Preparation2510
Role Play/Dramatization2510
Self Study2816
Individual Study for Homework Problems21020
TOTAL WORKLOAD (hours)150
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
LO14311111122
LO24352123211
LO34211121311
LO43321111232
LO52411213344
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High