BAYBURT University Information Package / Course Catalogue

Home Information on the Institution Information on Degree Programmes General Information for Students
Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
D411.5BClassic Texts on TheologyElective474
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
İslâm’ın düşünce sahasındaki temel disiplinlerinden olan kelâm alanında verilen eserleri orijinal dili ile okumayı, anlamayı ve meseleleri değerlendirebilmeyi sağlamaktır.
Name of Lecturer(s)
Learning Outcomes
1Kelâmın klasik metinlerine nüfuz edebilme.
2Tarihî süreç içerisinde kelâm literatüründe ortaya çıkan metot ve muhteva değişimini kavrayabilme.
3Kelâmın bilgi, varlık ve inanç esasları gibi temel meseleler üzerindeki görüşlerini açıklayabilme.
4Kelâm ilminde görülen farklı eser yazım türlerinin karakteristiklerini ayırt edebilme.
5Erken ve geç dönem kelâm metinlerini yazım üslubu ve içerik açısından karşılaştırabilme.
Mode of Delivery
Normal Education
Prerequisites and co-requisities
Yok
Recommended Optional Programme Components
Yok
Course Contents
İslâm’ın düşünce sahasındaki temel disiplinlerinden olan kelâm alanında verilen eserleri orijinal dili ile okumayı, anlamayı ve meseleleri değerlendirebilmeyi sağlamaktır.
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Kelâm alanında ilk yazılı metin örnekleri: Hasan el-Basrî’nin Risâle fi’l-kader’i.
2Erken dönem akaid risaleleri: Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber’i
3İlk Mutezilî metinler: Nazzâm’ın Kitâbü’n-nakd’ı
4Eş’arî kelâmının oluşum dönemi eserleri: Eş’arî’nin el-İbâne an usûli’d-diyâne’si
5Mâtürîdî kelâmının oluşum dönemi eserleri: Mâtürîdî’nin Kitâbü’t-tevhîd’i
6Sünnî kelâmın oluşum döneminde Selef çizgisinde verilen eserler: Tahâvî’nin el-Akîdetü’t-Tahâviyye’si.
7Geç dönem Mutezilî metinler: Kâdî Abdülcebbâr’ın el-Muhtasar fî usûli’d-dîn’i
8Ara sınav
9Eş’arî kelâmının sistemleşme dönemi eserleri: Bâkıllânî’nin Kitâbü’t-temhîd’i
10Mâtürîdî kelâmının sistemleşme dönemi eserleri: Nesefî’nin Tebsıratü’l-edille’si
11Şii kelâm eserleri: Şeyh Müfid’in Evâilü’l-makâlât’ı
12Felsefîleşmiş kelâm dönemi eserleri: Fahreddîn er-Râzî’nin el-Muhassal’ı.
13Kelâmda şerh ve haşiye türü eserler: Cürcânî’nin Şerhu’l-Mevâkıf’ı.
14Belirli konular üzerine müstakil risale yazma geleneği: İsbât-ı vâcib ve elfâz-ı küfr risaleleri.
15Yeni ilm-I kelâm dönemi eserleri: İzmirli İsmail Hakkı’nın Muhassalü’l-kelâm ve’l-hikme’si.
16Final
Recommended or Required Reading
1.U. Murat Kılavuz - A. Saim Kılavuz, Kelâma Giriş, İstanbul 2010 2.Ebu Hanife, İmam-ı Azam’ın Beş Eseri (metin ve çeviri), İstanbul 1992. 3.Ebü’l-Hasan el-Eşari, el-İbane an Usuli’d-Diyane, Kahire 1987. 4.Ebu Mansur el-Matüridi, Kitabü’t-Tevhid, İstanbul 2003. 5.Ebü’l-Muin en-Nesefi, Tebsıratü’l-Edille, Dımeşk 1993.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities40
End Of Term (or Year) Learning Activities60
SUM100
Language of Instruction
Turkish
Work Placement(s)
Yok
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination111
Final Examination122
Attending Lectures14342
Self Study14342
Individual Study for Mid term Examination11010
Individual Study for Final Examination11515
TOTAL WORKLOAD (hours)112
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
PO
11
PO
12
PO
13
PO
14
PO
15
PO
16
LO1           4    
LO2          4 5   
LO3          3     
LO4                
LO5           53   
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High