BAYBURT University Information Package / Course Catalogue

Home Information on the Institution Information on Degree Programmes General Information for Students
Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
D411.1BSchools of TheologyElective474
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
Kelam Ekollerinin doğuşu hakkında bilgi sahibi olur; Mu’tezile’nin doğşunu hazırlayan sebepleri kavrar; Mu´tezile´nin temel prensiplerini öğrenir; siyasetin Mu´tezile´nin görüşlerine etki edip etmediğini anlar; Sünni Kelamın oluşmasını hazırlayan nedenleri, Kur´ani ilimlerin, tefsir ve fıkıh çalışmalerını bilir; Sünni kelam Mekteplerinin oluşumunu öğrenir, Şii anlayışın temellerini kavrar,
Name of Lecturer(s)
Learning Outcomes
1Answers to problems arising in theolojical schools of Islamic theology
2comprehends the environment of Kelam thought , with historical, social and cultural aspects.
3students have knowledge about basic dynamics which causes to arise of Kelam ecoles
4comprehends the positions of Kelam ecoles in Islamic and kelam thought and the implications that brought them
5recognizes the period of Current projections of the classical schools of Islamic theology
Mode of Delivery
Normal Education
Prerequisites and co-requisities
Yok
Recommended Optional Programme Components
Yok
Course Contents
Kelâm ekollerinin doğuşu, sebepleri, Mu’tezile ve görüşleri, Kelâm İlminin doğuşundaki yeri, Diğer Kelâm Ekolleriyle ilişkisi, Mu’tezile ve siyaset, Eş’ari ekolünün doğuşu, esasları, Cebriyye ile ilişkisi, Maturidi ekolünün doğuşu, esasları, Şiî kelâm ekolünün doğuşu, esasları, Selefî anlayışın doğuşu ve esasları.
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Hz. Peygamber sonrası ilk tartışmalar
2Emeviler devri fikir hareketleri
3Kelamın Başlangıcı
4Mu’tezile’nin Birinci Devri
5Mu’tezile’nin ikinci devri
6Mu´tezile´nin gerilemesi ve çöküşü
7Abbasiler´in iktidara gelmesi ve bu dönemdeki fikri hareketler
8Ara sınav
9Sünni Kelamın oluşumuuu hazırlayan sebepler
10Eş’arî Kelamı
11Eş´ari ve Mu´tezileyle ilişkisi
12Eş´ariliğin kemale ermesi
13Matüridî Kelamı
14Maturidiliğin orta asyada yayılması
15Eş´ariliğin felsefi kelam anlayışına bürünmesi ve maturidilerin tavrı
16Final
Recommended or Required Reading
Bekir Topaloğlu,Kelâm İlmi – Giriş, Damla Yay., İstanbul 1985 Süleyman Uludağ, İslâm’da İnanç Konuları ve İtikadî Mezhepler, Marifet Yay., İstanbul 1996 Kemal Işık, Mutezile’nin Doğuşu ve Kelâmî Görüşleri, Ankara Üniversitesi Yay., Ankara 1967 İrfan Abdülhamîd, İslâm’da İtikadî Mezhepler ve Akaid Esasları(Trc: M. Saim Yeprem), İstanbul 1961 Komisyon, İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, (Editörler: Hasan Onat- Sönmez Kutlu), Grafiker Yay., Ankara 2012
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities40
End Of Term (or Year) Learning Activities60
SUM100
Language of Instruction
Turkish
Work Placement(s)
Yok
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination111
Final Examination122
Discussion14342
Question-Answer14342
Individual Study for Mid term Examination11010
Individual Study for Final Examination11515
TOTAL WORKLOAD (hours)112
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
PO
11
PO
12
PO
13
PO
14
PO
15
PO
16
LO1         2 4    
LO2            5   
LO3                
LO4          3     
LO5            5   
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High