BAYBURT University Information Package / Course Catalogue

Home Information on the Institution Information on Degree Programmes General Information for Students
Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
D316.1BLogicElective363
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
Mantık yoluyla felsefi düşünceyi uygulamak her türlü düşünce için oldukça önemlidir. Bu ders mantıksal problemleri sorgulama, konuşma ve yazma yoluyla tartışmayı hedefler. Felsefe yapmada mantıksal düşünce denemeleri yapmak.
Name of Lecturer(s)
Arş. Gör. Mutlu AKSOY
Learning Outcomes
1To know difference between the correct-consistent reasoning and false-inconsistent reasoning; and using the correct-consistent reasoning practically in daily life and sciences.
Mode of Delivery
Normal Education
Prerequisites and co-requisities
Yok
Recommended Optional Programme Components
Yok
Course Contents
Mantık ile ilgili temel kavramlar, Mantığın düşüncedeki yeri, doğruluk, tutarlık ve geçerlilik tartışmalar, Felsefe-mantık ilişkisi, mantık ve diğer bilimler, Bilimsel düşünme metotları
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Mantık ile ilgili Temel Kavramların Tanımı ve Açıklanması
2Mantığın Biliminin Tanımı, Alanı, Gayesi, Görevleri ve Bilimler Arasındaki Yeri, Felsefe ile olan ilişkisi
3Mantığın Neliği problemi, Mahiyet ve hüviyet tartışmaları
4Mantık Bilimi Tarihi
5Kavramlar, çeşitleri delaletleri
6Beş Tümel, Kategoriler
7Tanım, tanım çeşitleri, sınıflandırma-tasnif.
8Arasınav
9Önermeler
10Önermeler arası ilişkiler
11Akıl yürütme yolları, İstidlal
12Kıyas ve çeşitleri
13Beş Sanat: Burhan Cedel, Hitabet, Şiir, Muğalata,
14Mantık Yanlışları
15Genel değerlendirme
16Final
Recommended or Required Reading
1)Emiroğlu, İbrahim, Mantık, Asa, 1999. 2)Özlem, Doğan, Mantık, Anahtar Kitaplar,1996. 3)Çüçen, A.Kadir, Asa, 1999. 4) Ural, Şafak, Temel Mantık, Çantay Kitabevi. 5) Öner, Necati, Mantık, Ankara 6)Shaw, Patrick, Logic and Its Limits, Pan Boks, 1981.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities40
End Of Term (or Year) Learning Activities60
SUM100
Language of Instruction
Turkish
Work Placement(s)
Yok
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination111
Final Examination122
Attending Lectures11414
Question-Answer21428
Self Study21428
Individual Study for Mid term Examination11414
Individual Study for Final Examination11414
TOTAL WORKLOAD (hours)101
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
PO
11
PO
12
PO
13
PO
14
PO
15
PO
16
LO1          1 4   
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High