BAYBURT University Information Package / Course Catalogue

Home Information on the Institution Information on Degree Programmes General Information for Students
Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
D315.4BPhilosophy of EducationElective353
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
Eğitimin neliği hakkında eğitim felsefesine ilişkin görüşlere dayalı çözümlemeler yapabilmek, teorilerle uygulamalar arasındaki problemleri bireysel ve toplumsal düzeyde değerlendirip eleştirel bir tutum alabilme; insanın amaçlarıyla eğitimin tarzı ve yönü arasındaki bağıntıları tarihsel ve güncel tartışmalar içinden kurabilmek.
Name of Lecturer(s)
Yrd. Doç. Dr. Mustafa ŞENGÜN
Learning Outcomes
1Understands the basic problems of education
2Distinguishes educational problems in different ages.
3Establishes the relationship between education and other areas
4Discusses the different philosophers´ views on education
5Explains the relationship between culture and the value of education
Mode of Delivery
Normal Education
Prerequisites and co-requisities
Yok
Recommended Optional Programme Components
Yok
Course Contents
Eğitimin tarihsel süreçte felsefi problem alanı olarak nasıl ele alındığı filozofların görüşleri doğrultusunda incelenecek ayrıca bu sorunların günümüzde nasıl bir şekil aldığı tartışılacaktır.
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Eğitimini Temel Problemleri, tanımlar
2İlk Çağ"da Eğitim Teori ve düşünceleri: Sofistler ve Sokrates
3Platon ve Aristoteles
4Orta Çağda Eğitim görüşleri: Farabi ve Bonaventura
5Yeni Çağ"da Eğitim Düşünceleri: Descartes"ın Yöntem Üzerine"si
6Rousseau ve Diderot´nu Eğitim Düşünceleri
7Locke"un Eğitim Görüşü
8Vize
9Kant"ın Pedagojisi
10Eğitim ve Çatışkılar
11Eğitim ve Kültür İlişkisi: Dewey
12Eğitim ve İnsan felsefesi ilişkisi
13Eğitim ve Değerler:Nietzche, Scheler,, Foucault
14Hermeneutik ve Eğitim: Sartre, P.Ricoeur
15Eğitimin çağdaş sorunları:Yaklaşımlar
16Final
Recommended or Required Reading
Reboul, O. (1991), Eğitim Felsefesi, (Çev. Işın Gürbüz ), İletişim Yay. Cevizci, A. (2012), Eğitim Felsefesi, İstanbul: Say Yayınları. Sönmez, V. (1991), Eğitim Felsefesi, Ankara: Pegem Yayıncılık. Gutek, G.L. (2001), Eğitimde Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar, Ankara: Ütopya Yayınları. Diğer Kaynaklar: Büyükdüvenci, S., Eğitim Felsefesine Giriş, Ankara: Siyasal Kitabevi.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities40
End Of Term (or Year) Learning Activities60
SUM100
Language of Instruction
Turkish
Work Placement(s)
Yok
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination111
Final Examination122
Attending Lectures21428
Question-Answer11414
Self Study21428
Individual Study for Mid term Examination11414
Individual Study for Final Examination11414
TOTAL WORKLOAD (hours)101
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
PO
11
PO
12
PO
13
PO
14
PO
15
PO
16
LO1                
LO2                
LO3                
LO4                
LO5                
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High