BAYBURT University Information Package / Course Catalogue

Home Information on the Institution Information on Degree Programmes General Information for Students
Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
D315.2BHistory of Turkish EducationElective353
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
Bu dersin temel amacı Türk Hun Devletinde eğitimden başlayıp, Göktürkler, Uygurlar, Karahanlılar, Gazneliler, Selçuklular ve Osmanlılarda eğitime kadar, tarih süreci içinde eğitim uygulamalarını anlayıp yorumlayabilme. Türkiye Cumhuriyetinde eğitim alanında gerçekleştirilen yenilikleri ve uygulamalrı Türk Eğitim ve Kültür Tarihi açısından açılayabilme
Name of Lecturer(s)
Yrd. Doç. Dr. Mustafa ŞENGÜN
Learning Outcomes
1Students understand the general features of the Turkish education system from 1970 until today.
2Students comprehend the general features of the Ottoman education system.
3Students will be able to explain famous educationalists and the contributions they made to the Turkish education system.
4Students compare the Turkish education system before and after Islam.
5Students describe the meaning of education and instruction and have a clear conception about the content of history of Turkish education.
Mode of Delivery
Normal Education
Prerequisites and co-requisities
Yok
Recommended Optional Programme Components
Yok
Course Contents
Türk eğitim tarihinin, eğitim olgusu açısından önemi. Cumhuriyetten önceki eğitim durumu ve öğretmen yetiştiren kurumlar. Türk Eğitim Devrimi 1: Devrimin tarihsel arka planı, felsefî, düşünsel ve politik temelleri. Türk Eğitim Devrimi 2: Tevhid-i Tedrisat Kanunu: tarihsel temelleri, kapsamı, uygulanışı ve önemi; Türk eğitim sisteminde laikleşme.Türk Eğitim Devrimi 3: Karma eğitim ve kızların eğitimi, Yazı Devrimi, millet mektepleri, halk evleri. Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin dayandığı temel ilkeler. Köy Enstitüleri, Eğitim Enstitüleri ve Yüksek Öğretmen Okulları. Üniversiteler ve öğretmen yetiştirme. Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler.
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Türklerin müslüman olmadan önce ve olduktan sonra eğitim tarihi konusundaki uygulamaları
2Selçuklular döneminde eğitimin temel özellikleri
3Osmanlılarda kuruluş döneminde eğitim
4Eğitimde ilk yenileşme hareketler
5Tanzimat döneminde eğitim
6Birinci meşrutiyet döneminde eğitim
7Mutlakiyet döneminde eğitim
8Ara sınav
9İkinci meşrutiyet döneminde eğitim
10Kurtuluş savaşı döneminde eğitim
11Türkiye Cumhuriyeti döneminde eğitim
12Günümüzün Türk toplumları ve devletlerinde eğitim tarihine bakışları
13Günümüzün Türk toplumları ve devletlerinde eğitim tarihine bakışları
14Günümüzün Türk toplumları ve devletlerinde eğitim tarihine bakışları
15Dersin genel özeti
16Final
Recommended or Required Reading
Akyüz, Yahya. (2008). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem A Yayıncılık, YÜCEL,H. A.1938;Türkiye´de Orataöğretim,İstanbul Nafi A.Kansu1930-1932;Türkiye Maarif Tarihi, Ankara
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities40
End Of Term (or Year) Learning Activities60
SUM100
Language of Instruction
Turkish
Work Placement(s)
Yok
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination111
Final Examination122
Attending Lectures11414
Question-Answer11414
Self Study21428
Individual Study for Mid term Examination11414
Individual Study for Final Examination11414
TOTAL WORKLOAD (hours)87
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
PO
11
PO
12
PO
13
PO
14
PO
15
PO
16
LO1                
LO2                
LO3                
LO4                
LO5                
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High