Course Unit Code | Course Unit Title | Type of Course Unit | Year of Study | Semester | Number of ECTS Credits | D313.5B | In today's Sufi Movement | Elective | 3 | 5 | 3 |
|
Level of Course Unit |
First Cycle |
Objectives of the Course |
Özellikle Türkiye’de son yüzyılın siyasi, askeri, ilmi ve kültürel alanında etkin bir yeri olan tasavvuf ve tekke anlayışının yerini ve etkisini tanıtabilmektir. |
Name of Lecturer(s) |
Yrd. Doç. Dr. Ahmet ÖZKAN |
Learning Outcomes |
1 | Evaluating the role of sufism before Republic. | 2 | Analyzing the contributions of sufi associations and publications to cultural life. | 3 | Understanding the impacts of sufism on social life after the declaration of Republic. | 4 | Analyzing the reasons of banning sufi hospices. | 5 | Evaluating the role of sufism after the first democtaric prectices. |
|
Mode of Delivery |
Normal Education |
Prerequisites and co-requisities |
Yok |
Recommended Optional Programme Components |
Yok |
Course Contents |
Özellikle Türkiye’de son yüzyılın siyasi, askeri, ilmi ve kültürel alanında etkin bir yeri olan tasavvuf ve tekke anlayışının yeri ve etkisi |
Weekly Detailed Course Contents |
|
1 | Günümüzde tasavvufi hayat ve tarikatlar
| | | 2 | I. ve II. Meşrutiyette dervişlerin rolü
| | | 3 | Tasavvufi cemiyet ve yayınlar
| | | 4 | İlk mecliste şeyhlerin konumu
| | | 5 | Cumhuriyetle birlikte tekke ve tarikatların tartışılan işlevi | | | 6 | Tekkelerin kapatılması ve tarikatların yasaklanma süreci
| | | 7 | Tekkelerin kapatılması ve tarikatların yasaklanmasının gerekçelerinin değerlendirilmesi
| | | 8 | Arasınav | | | 9 | İlk demokrasi ve tasavvufi hayata karşı alınan tavırlar
| | | 10 | 1950-1980 yılları arasında tasavvufi hayattaki değişimler
| | | 11 | Siyasi çevrelerde tekkelerin açılmasıyla ilgili teklifler
| | | 12 | İslam dünyasında tarikatlar ve tekkeler
| | | 13 | Batı’da tarikatların etkileri
| | | 14 | Tasavvufi hayat ve düşüncenin tenkidi
| | | 15 | Tasavvuf ve tarikatlarla ilgili sorunlar ve çözüm yolları | | | 16 | Final | | |
|
Recommended or Required Reading |
1. Mustafa Kara, Metinlerle Günümüz Tasavvuf Hareketleri, İstanbul 2002.
2. Ruşen Çakır, Ayet ve Slogan, İstanbul 1990.
3. Erol Güngör, İslam Tasavvufunun Meseleleri, İstanbul 1982.
4. İsmail Kara, İslamcıların Siyasi Görüşleri, İstanbul 2001.
5. Amiran Kurtkan, Sosyolojik Açıdan Tasavvuf ve Laiklik, İstanbul 1977. |
Planned Learning Activities and Teaching Methods |
|
Assessment Methods and Criteria | |
Midterm Examination | 1 | 100 | SUM | 100 | |
Final Examination | 1 | 100 | SUM | 100 | Term (or Year) Learning Activities | 40 | End Of Term (or Year) Learning Activities | 60 | SUM | 100 |
| Language of Instruction | Turkish | Work Placement(s) | Yok |
|
Workload Calculation |
|
Midterm Examination | 1 | 1 | 1 |
Final Examination | 1 | 2 | 2 |
Attending Lectures | 1 | 14 | 14 |
Question-Answer | 1 | 14 | 14 |
Self Study | 2 | 14 | 28 |
Individual Study for Mid term Examination | 1 | 14 | 14 |
Individual Study for Final Examination | 1 | 14 | 14 |
|
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes |
LO1 | | | | | | | | | | 3 | | | 4 | | | | LO2 | | | | | | | | | | | | | | | | | LO3 | | | | | | | | | | | | | | | | | LO4 | | | | | | | | | | | 2 | | 1 | | | | LO5 | | | | | | | | | | 3 | 3 | | 5 | | | |
|
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High |
|
|