BAYBURT University Information Package / Course Catalogue

Home Information on the Institution Information on Degree Programmes General Information for Students
Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
D313.5BIn today's Sufi MovementElective353
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
Özellikle Türkiye’de son yüzyılın siyasi, askeri, ilmi ve kültürel alanında etkin bir yeri olan tasavvuf ve tekke anlayışının yerini ve etkisini tanıtabilmektir.
Name of Lecturer(s)
Yrd. Doç. Dr. Ahmet ÖZKAN
Learning Outcomes
1Evaluating the role of sufism before Republic.
2Analyzing the contributions of sufi associations and publications to cultural life.
3Understanding the impacts of sufism on social life after the declaration of Republic.
4Analyzing the reasons of banning sufi hospices.
5Evaluating the role of sufism after the first democtaric prectices.
Mode of Delivery
Normal Education
Prerequisites and co-requisities
Yok
Recommended Optional Programme Components
Yok
Course Contents
Özellikle Türkiye’de son yüzyılın siyasi, askeri, ilmi ve kültürel alanında etkin bir yeri olan tasavvuf ve tekke anlayışının yeri ve etkisi
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Günümüzde tasavvufi hayat ve tarikatlar
2I. ve II. Meşrutiyette dervişlerin rolü
3Tasavvufi cemiyet ve yayınlar
4İlk mecliste şeyhlerin konumu
5Cumhuriyetle birlikte tekke ve tarikatların tartışılan işlevi
6Tekkelerin kapatılması ve tarikatların yasaklanma süreci
7Tekkelerin kapatılması ve tarikatların yasaklanmasının gerekçelerinin değerlendirilmesi
8Arasınav
9İlk demokrasi ve tasavvufi hayata karşı alınan tavırlar
101950-1980 yılları arasında tasavvufi hayattaki değişimler
11Siyasi çevrelerde tekkelerin açılmasıyla ilgili teklifler
12İslam dünyasında tarikatlar ve tekkeler
13Batı’da tarikatların etkileri
14Tasavvufi hayat ve düşüncenin tenkidi
15Tasavvuf ve tarikatlarla ilgili sorunlar ve çözüm yolları
16Final
Recommended or Required Reading
1. Mustafa Kara, Metinlerle Günümüz Tasavvuf Hareketleri, İstanbul 2002. 2. Ruşen Çakır, Ayet ve Slogan, İstanbul 1990. 3. Erol Güngör, İslam Tasavvufunun Meseleleri, İstanbul 1982. 4. İsmail Kara, İslamcıların Siyasi Görüşleri, İstanbul 2001. 5. Amiran Kurtkan, Sosyolojik Açıdan Tasavvuf ve Laiklik, İstanbul 1977.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities40
End Of Term (or Year) Learning Activities60
SUM100
Language of Instruction
Turkish
Work Placement(s)
Yok
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination111
Final Examination122
Attending Lectures11414
Question-Answer11414
Self Study21428
Individual Study for Mid term Examination11414
Individual Study for Final Examination11414
TOTAL WORKLOAD (hours)87
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
PO
11
PO
12
PO
13
PO
14
PO
15
PO
16
LO1         3  4   
LO2                
LO3                
LO4          2 1   
LO5         33 5   
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High