BAYBURT University Information Package / Course Catalogue

Home Information on the Institution Information on Degree Programmes General Information for Students
Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
D313.1BIntroduction to Islamic LawElective353
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
İslâm hukukunun ortaya çıkışını, gelişimini, temel kavram ve ilkelerini aktarmak ve öğrencinin İslam hukukunu diğer hukuk sistemleri ile karşılaştırabilmesini sağlamak.
Name of Lecturer(s)
Yrd. Doç. Dr. Suat ERDEM
Learning Outcomes
1Learning of what sources of Islamic law are.
2 Learning of how Judgments are acquired from the sources
3
4
5
Mode of Delivery
Normal Education
Prerequisites and co-requisities
Yok
Recommended Optional Programme Components
Yok
Course Contents
İslâm hukukunun ortaya çıkışı, gelişimi, temel kavram ve ilkeleri
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1İslam Hukuku, fıkıh ve şeriat kavramları, aralarındaki ilişki ve fıkhın diğer İslami ilimler arasındaki yeri
2Fıkhın sistematiği ve diğer hukuk sistemleri ile karşılaştırılması
3Fıkhın özellikleri, ilahi ve beşeri yönü, gayeci özelliği, esnek oluşu, evrensel oluşu, tedriciliği, kolaylık prensibi.
4Fıkıh ilminin ortaya çıkışı, Hz. Peygamber devrinde fıkıh.
5Sahabe ve tabiin devrinde fıkıh ilminin gelişimi.
6Irak ekolü-Hicaz ekolü, Ehl-i re’y-Ehl-i hadis ayrımı ve fıkhi ihtilaf sebepleri.
7Mezheplerin ortaya çıkışı, meşhur fıkıh mezhepleri, Hanefi ve Mâliki mezheplerinin kurucuları, eserleri ve talebeleri.
8Arasınav
9Şafii ve Hanbeli, Zahiri, Caferi mezhebi ve yaşamayan diğer mezhepler.
10Mezheplerin yayılması, fıkhın duraklama dönemi ve taklid düşüncesinin ortaya çıkması.
11Fıkhın yeniden uyanması (Mecelle’den sonraki dönem), ictihad ve telfik düşüncesi.
12Hüküm kavramı, hükmün çeşitleri, kanun koyucu, mükellef.
13Şer’i hükümlerin kaynakları, asli ve tali deliller.
14Külli kaide kavramı ve fıkıhta makasid düşüncesi.
15Mecelle’nin bazı önemli külli kaideleri.
16Final
Recommended or Required Reading
1. Nasr Ferid Muhammed Vâsıl, al-Medhalu’l-Vasît, Seyyiduna’l-Hüseyn, ty. 2. Abdulkerim Zeydan, el-;Medhal li diraseti’ş-Şer’iyyeti’l-İslamiyye, Bağdat 1969. 3. Mehmet Erdoğan, Fıkıh İlmine Giriş, İstanbul 2009. 4. Hayrettin Karaman, İslam Hukuk Tarihi, İstanbul 1989. 5. Muhammed al-Hudarî, İslam Hukuku Tarihi, İstanbul 1974. 6. Ahmet Hasan, İlk Dönem İslam Hukuk Biliminin Gelişimi, İstanbul 1999. 7. Sellam Medkur, İslam Hukuk Başlangıcı, İstanbul 1995. 8. Ali Bakkal, İslam Fıkıh Mezhepleri, İstanbul 2007. 9. Mustafa Yıldırım, Mecelle’nin Külli Kaideleri, İzmir 2009. 10. Hilmi Ergüney, Mecelle Külli Kaideleri, İstanbul 1965.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities40
End Of Term (or Year) Learning Activities60
SUM100
Language of Instruction
Turkish
Work Placement(s)
Yok
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination111
Final Examination122
Attending Lectures21428
Question-Answer11414
Self Study21428
Individual Study for Mid term Examination11414
Individual Study for Final Examination11414
TOTAL WORKLOAD (hours)101
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
PO
11
PO
12
PO
13
PO
14
PO
15
PO
16
LO1           1    
LO2           54   
LO3            3   
LO4         3      
LO5          422   
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High