BAYBURT University Information Package / Course Catalogue

Home Information on the Institution Information on Degree Programmes General Information for Students
Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
D216.1BJurisprudence SectsElective243
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
Fıkıh mezheplerinin oluşumunu nedenleri ve sonuçları ile anlama yeteneği kazandırmaktır.
Name of Lecturer(s)
Yard. Doç. Dr. Yakup MAHMUTOĞLU
Learning Outcomes
1Explain the concepts of fiqh, faqîh (jurist), sectarian and basic others related to them
2understand the reasons (religious, cultural, geographical and political) which affect the formation of fiqh sects
3know the major works of the period of the formation of fiqh sects
4Knows jurists who are effective for formation of fiqh sects
5To explain methodic differences between fiqh sects
6explain the fundamental differences between the figh sects
Mode of Delivery
Normal Education
Prerequisites and co-requisities
Yok
Recommended Optional Programme Components
Yok
Course Contents
Fıkıh mezheplerinin ortaya çıkışı, kurumsallaşması, yayılması ve bunlara etki eden nedenler
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Fıkıh, fakih, tefakkuh ve fıkıh mezhebi kavramları
2Fıkıh mezheplerinin oluşum sürecinin ana merhaleler
3Fıkıh mezheplerinin oluşumuna tesir eden başlıca siyasi olaylar
4Fıkıh mezheplerinin oluşumuna tesir eden sosyal ve kültürel gelişmeler
5Yoruma açık nasslar ve ortaya çıkan yöntemler: Hadis Medresesi, Rey Medresesi
6Fıkıh mezheplerinin oluşum dönemindeki önemli fakihler
7Fıkıh mezheplerinin oluşum dönemindeki başlıca eserler
8Ara Sınav
9Mezheplerin temel özellikleri
10Fıkıh usulü alanındaki başlıca farklılıklar
11Furu-ı fıkıh alanındaki başlıca farklılıklar: İbadet alanı
12Furu-ı fıkıh alanındaki başlıca farklılıklar: İbadet alanı
13Furu-ı Fıkıh alanındaki başlıca farklılıklar: hukuk alanı
14Furu-ı Fıkıh alanındaki başlıca farklılıklar: hukuk alanı
15Genel tekrar ve değerlendirme
16Final
Recommended or Required Reading
Dihlevî (ö. 1176/1762), Şâh Veliyyullah ed-Dihlevî, İslâm Düşünce Rehberi (Hüccetüllâhi’l-Bâliğa, çev. Mehmet Erdoğan), Yeni Şafak Gazetesi Kültür Armağanı, İstanbul 2003. •Serahsî (ö. 490/1097), Muhammed b. Ebî Sehl, el-Mebsût, I-XXX, Dâru’l-Marife, Beyrut 1406/1985. •İbn Rüşd (ö. 595/1198), Muhammed b. Ahmed, Bidâyetü’l-Müctehid, Kahraman Yay., İstanbul 1985. •İbnu’l-Kayyım (ö. 751/1350), Muhammed b. Ebî Bekr, İ'lâmü'l-Müvakkıîn, I-IV, Dâru’l-Cîl, Beyrut 1973. •Şekerci, Osman, Fıkıh Mezheplerine Giriş, Rağbet Yayınları, İstanbul 1999. •Bakkal, Ali, İslam Fıkıh Mezhepleri, Rağbet Yayınları, İstanbul 2007. •Gündüz, Eren, Zeyd bin Ali: hayatı, Eserleri ve İslam Hukukundaki Yeri, Düşünce Yayınları, İstanbul 2008.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities40
End Of Term (or Year) Learning Activities60
SUM100
Language of Instruction
Turkish
Work Placement(s)
Yok
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination111
Final Examination122
Attending Lectures14228
Question-Answer10220
Self Study14114
Individual Study for Mid term Examination11010
Individual Study for Final Examination11515
TOTAL WORKLOAD (hours)90
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
PO
11
PO
12
PO
13
PO
14
PO
15
PO
16
LO1         2  3   
LO2            2   
LO3          2     
LO4          11    
LO5            5   
LO6                
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High