Course Unit Code | Course Unit Title | Type of Course Unit | Year of Study | Semester | Number of ECTS Credits | D215.2B | Critical Thinking Skills | Elective | 2 | 3 | 3 |
|
Level of Course Unit |
First Cycle |
Objectives of the Course |
Çeşitli düşünme biçimlerinin ve düşünce düzeylerinin öğrenilmesi, düşünce modellerinin öğrenilmesi ve eleştirel düşünme becerilerinin kazandırılmasıdır. |
Name of Lecturer(s) |
|
Learning Outcomes |
1 | problems and develop appropriate attitudes in the school and class conflicts. | 2 | Develop positive attitude towards problems and conflicts in social and class environment. | 3 | Acquires independent thinking, develops critical and creative thinking skills and problem solving techniques. | 4 | Can interrelate different skills in thought processes. | 5 | Can develops skills of finding out information towards thinking skills education | 6 | | 7 | | 8 | | 9 | | 10 | | 11 | | 12 | | 13 | | 14 | |
|
Mode of Delivery |
Normal Education |
Prerequisites and co-requisities |
Yok |
Recommended Optional Programme Components |
Yok |
Course Contents |
Düşünme nedir?; basit düzeyli düşünme; karmaşık düzeyli düşünme: eleştirel düşünme (tümevarım düşünme becerileri, tümdengelim düşünme becerileri, değerlendirici düşünme becerileri) yaratıcı düşünme, sorun çözme, karar verme ve metabiliş; düşünce becerilerini geliştirici teknik ve programların tanıtılması ve üniteler işlenirken bunların kullanılmasına ilişkin çalışmaların yaptırılması: akıl haritası; taylor?ın çoklu yetenek modeli, de bono?nun 6 düşünme şapka tekniği; de bono?nun cort düşünme programı; feurstein?ın araçlı zenginleştirme programı. |
Weekly Detailed Course Contents |
|
1 | ELEŞTİREL DÜŞÜNMENİN TANIMI | | | 2 | ELEŞTİREL DÜŞÜNMENİN ÖNEMİ ve ELEŞTİREL DÜŞÜNMENİN BİLEŞENLERİ | | | 3 | KARAR VERME ve İLGİLİ TEKNİKLER | | | 4 | KARAR VERMEDE YAPILAN HATALAR | | | 5 | MUHAKEME (TANIMI ve ALT BOYUTLARI) | | | 6 | İLK ve ORTAOKUL DÜZEYİNDE MUHAKEME ETKİNLİKLERİ | | | 7 | Ara Sınav | | | 8 | TÜME VARIM ve TÜMDENGELİM ve UYGULAMALARI | | | 9 | TARTIŞMA, SAV İLERİ SÜRME ve İLERİ SÜRÜLEN SAVLARI ANALİZ EDİP DEĞERLENDİRME | | | 10 | BLOOM ve ELEŞTİREL DÜŞÜNME | | | 11 | ELEŞTİREL DÜŞÜNME ve DERSLERLE İLİŞKİLİ UYGULAMALARI | | | 12 | AKIL HARİTASI ve ELEŞTİREL DÜŞÜNME ÖĞRETİMİNDE KULLANIMI | | | 13 | 6 DÜŞÜNME ŞAPKA TEKNİĞİ; PROGRAMI | | | 14 | TAYLOR?IN ÇOKLU YETENEK MODELİ | | | 15 | FEURSTEİN?IN ARAÇLI ZENGİNLEŞTİRME PROGRAMI | | | 16 | Final Sınavı | | |
|
Recommended or Required Reading |
Paul, W. R. (1995). Critical Thinking. Foundation for Critical Thinking, CA.
Weiler, E. (2001). Thinking Skills. Remedia Publications, AZ.
Fisher, A. (2004). Critical Thinking: An Introduction. Cambrdige University Pres, Cambridge.
BrinkBudgen, R., (2003). Critical Thinking for Students, How to Boks Ltd., Oxford.
|
Planned Learning Activities and Teaching Methods |
|
Assessment Methods and Criteria | |
Midterm Examination | 1 | 100 | SUM | 100 | |
Final Examination | 1 | 100 | SUM | 100 | Term (or Year) Learning Activities | 40 | End Of Term (or Year) Learning Activities | 60 | SUM | 100 |
| Language of Instruction | Turkish | Work Placement(s) | Yok |
|
Workload Calculation |
|
Midterm Examination | 1 | 1 | 1 |
Final Examination | 1 | 2 | 2 |
Team/Group Work | 1 | 20 | 20 |
Individual Study for Mid term Examination | 1 | 14 | 14 |
Individual Study for Final Examination | 1 | 18 | 18 |
Homework | 2 | 20 | 40 |
|
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes |
LO1 | | | | | | | | | | | | | | | | | LO2 | | | | | | | | | | | | 4 | | | | | LO3 | | | | | | | | | | | | | | | | | LO4 | | | | | | | | | | | | | | | | | LO5 | | | | | | | | | | | | | | | | | LO6 | | | | | | | | | | 5 | | | | | | | LO7 | | | | | | | | | | | | | | | | | LO8 | | | | | | | | | | | | | | | | | LO9 | | | | | | | | | | | | | | | | | LO10 | | | | | | | | | | | | | | | | | LO11 | | | | | | | | | | 4 | | | 3 | | | | LO12 | | | | | | | | | | | | | | | | | LO13 | | | | | | | | | | | | 5 | | | | | LO14 | | | | | | | | | | | | | 4 | | | |
|
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High |
|
|