BAYBURT University Information Package / Course Catalogue

Home Information on the Institution Information on Degree Programmes General Information for Students
Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
D215.2BCritical Thinking SkillsElective233
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
Çeşitli düşünme biçimlerinin ve düşünce düzeylerinin öğrenilmesi, düşünce modellerinin öğrenilmesi ve eleştirel düşünme becerilerinin kazandırılmasıdır.
Name of Lecturer(s)
Learning Outcomes
1problems and develop appropriate attitudes in the school and class conflicts.
2Develop positive attitude towards problems and conflicts in social and class environment.
3Acquires independent thinking, develops critical and creative thinking skills and problem solving techniques.
4Can interrelate different skills in thought processes.
5Can develops skills of finding out information towards thinking skills education
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Mode of Delivery
Normal Education
Prerequisites and co-requisities
Yok
Recommended Optional Programme Components
Yok
Course Contents
Düşünme nedir?; basit düzeyli düşünme; karmaşık düzeyli düşünme: eleştirel düşünme (tümevarım düşünme becerileri, tümdengelim düşünme becerileri, değerlendirici düşünme becerileri) yaratıcı düşünme, sorun çözme, karar verme ve metabiliş; düşünce becerilerini geliştirici teknik ve programların tanıtılması ve üniteler işlenirken bunların kullanılmasına ilişkin çalışmaların yaptırılması: akıl haritası; taylor?ın çoklu yetenek modeli, de bono?nun 6 düşünme şapka tekniği; de bono?nun cort düşünme programı; feurstein?ın araçlı zenginleştirme programı.
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1ELEŞTİREL DÜŞÜNMENİN TANIMI
2ELEŞTİREL DÜŞÜNMENİN ÖNEMİ ve ELEŞTİREL DÜŞÜNMENİN BİLEŞENLERİ
3KARAR VERME ve İLGİLİ TEKNİKLER
4KARAR VERMEDE YAPILAN HATALAR
5MUHAKEME (TANIMI ve ALT BOYUTLARI)
6İLK ve ORTAOKUL DÜZEYİNDE MUHAKEME ETKİNLİKLERİ
7Ara Sınav
8TÜME VARIM ve TÜMDENGELİM ve UYGULAMALARI
9TARTIŞMA, SAV İLERİ SÜRME ve İLERİ SÜRÜLEN SAVLARI ANALİZ EDİP DEĞERLENDİRME
10BLOOM ve ELEŞTİREL DÜŞÜNME
11ELEŞTİREL DÜŞÜNME ve DERSLERLE İLİŞKİLİ UYGULAMALARI
12AKIL HARİTASI ve ELEŞTİREL DÜŞÜNME ÖĞRETİMİNDE KULLANIMI
136 DÜŞÜNME ŞAPKA TEKNİĞİ; PROGRAMI
14TAYLOR?IN ÇOKLU YETENEK MODELİ
15FEURSTEİN?IN ARAÇLI ZENGİNLEŞTİRME PROGRAMI
16Final Sınavı
Recommended or Required Reading
Paul, W. R. (1995). Critical Thinking. Foundation for Critical Thinking, CA. Weiler, E. (2001). Thinking Skills. Remedia Publications, AZ. Fisher, A. (2004). Critical Thinking: An Introduction. Cambrdige University Pres, Cambridge. BrinkBudgen, R., (2003). Critical Thinking for Students, How to Boks Ltd., Oxford.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities40
End Of Term (or Year) Learning Activities60
SUM100
Language of Instruction
Turkish
Work Placement(s)
Yok
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination111
Final Examination122
Team/Group Work12020
Individual Study for Mid term Examination11414
Individual Study for Final Examination11818
Homework22040
TOTAL WORKLOAD (hours)95
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
PO
11
PO
12
PO
13
PO
14
PO
15
PO
16
LO1                
LO2           4    
LO3                
LO4                
LO5                
LO6         5      
LO7                
LO8                
LO9                
LO10                
LO11         4  3   
LO12                
LO13           5    
LO14            4   
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High