BAYBURT University Information Package / Course Catalogue

Home Information on the Institution Information on Degree Programmes General Information for Students
Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
D215.1BHistory of Islamic ScienceElective233
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
Öğrencinin İslam Dini’nin bir medeniyet formu içerisinde bilim üretebildiğini, ürettiği bilimin inanç ve değer dinamiklerini, bilimde vardığı zirve seviyelerde bugünün bilim ve teknolojisini nasıl etkilediğini kavramasını sağlayabilmek.
Name of Lecturer(s)
Learning Outcomes
1Science concepts and terminology
2Scientific activities in the Islamic world
3Important scientists in the Islamic world grows, the importance of science and scientific point of view about the value provided becomes the owner.
4In the past century with regard to the technology used in the Islamic world has adopted the general information will be.
5Students of Muslim scholars, religious and philosophical knowledge just does not deal with as well as to understand the world of astronomy to zoology, on behalf of, from geology to mathematics in many areas of research and analysis is done as a witness to modern science and technology to sense a different point of view, wins
Mode of Delivery
Normal Education
Prerequisites and co-requisities
Yok
Recommended Optional Programme Components
Yok
Course Contents
Bilim kavramı, bilimin felsefenin konusu olması, bilim-felsefe ilişkisi, pozitif bilginin nitelikleri, kültür ve medeniyet kavramı, bilimin tarih içinde gelişimi: Sümer, Mezopotamya, Mısır, Hint, Çin, Eski Türklerde ve Antik Çağ Yunun düşüncesinde bilim; İslam dünyasında bilimin doğuşu: Kur’an ve Hadislerde Bilim, Müesseseler: Beyt’ül Hikmeler, Rasathaneler, Bimâristan; İslam Dünyasında bilim dalları ve başlıca temsilcileri, Câbir b. Hayyân, Fergâni, İbn Sinâ, Bîrûnî, Uluğ Bey vb. ünlü İslam bilim adamlarının tanıtımı, İslam Bilim ve Felsefesinin Batıya tesiri.
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Dersin ve İçeriğinin Genel Tanıtımı & Beklentilerin Belirlenmesi
2İslam medeniyetinin bilim açısından temel perspektifleri
3İslam bilimini üreten eğitim sisteminin temelleri ve eğitim kurumları
4İslam biliminin evrensel şahsiyetleri (Hayyan, Ibn Kurra, el-Harezmi, er-Razi)
5İslam biliminin evrensel şahsiyetleri (el-Mesudi, İbn Sina, İbnu’l-Heysem, el-Biruni)
6İslam biliminin evrensel şahsiyetleri (el-Mecriti, Ömer Hayyam, İbn Rüşd, N. Tusi)
7İslam’da Kozmoloji, Coğrafya ve Tabiat tarihi
8Ara Sınav
9İslam’da Fizik ve tarihi
10İslam’da Matematik ve tarihi
11İslam’da Astronomi ve Tıp tarihi
12İslam’da insan bilimleri
13İslam Simyası ve Batı dünyasındaki etkisi
14Bugün Müslüman dünyasının bilim açısından durumunun analizi
15S. Hüseyin Nasr, Fuat Sezgin ve Aydın Sayılı’nın günümüzün bilim bakış açısına katkıları ve İslam biliminin geleceğinin tartışılması
16Final
Recommended or Required Reading
Seyyid Hüseyin Nasr, İslam’da Bilim ve Medeniyet, İstanbul 2011. Seyyid Hüseyin Nasr, İslam ve İlim, İstanbul 2011. Fuad Sezgin, İslam’da Bilim ve Teknik I-V, İstanbul 2008. Osman Bakar, Gelenek ve Bilim (İslam’da Bilim Tarihi ve Felsefesi Üzerine), İstanbul 2003. Mehmet Bayraktar, İslam’da Bilim ve Teknoloji Tarihi, Ankara 1989. Ahmet Turan Yüksel, İslam’da Bilim Tarihi, Konya 2007. Mustafa Armağan, İslam Bilimi Tartışmaları, İstanbul 1990. Dünyaya Doğan Güneş (Fuad Sezgin’in anlatım ve yeniden hazırladığı aletlerle belgesel filimler), Ankara 2008, TRT.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities40
End Of Term (or Year) Learning Activities60
SUM100
Language of Instruction
Turkish
Work Placement(s)
Yok
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination111
Final Examination122
Attending Lectures10220
Question-Answer14228
Self Study14114
Individual Study for Mid term Examination11010
Individual Study for Final Examination11515
TOTAL WORKLOAD (hours)90
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
PO
11
PO
12
PO
13
PO
14
PO
15
PO
16
LO1                
LO2                
LO3         3  2   
LO4          2 3   
LO5                
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High