BAYBURT University Information Package / Course Catalogue

Home Information on the Institution Information on Degree Programmes General Information for Students
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
ILA317.26B2Seçmeli353
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
To learn comparatively the ways in which legal issues are studied in Islamic law schools and other legal systems.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Tevhit Ayengin Prof. Dr. Davut Yaylalı Doç. Dr. Yusuf Şen Doç. Dr. Yakup Mahmutoğlu
Öğrenme Çıktıları
1To be able to recognize the formation and institutional structures of Islamic Law Schools in the historical process
2To be able to recognize the literature of Islamic law schools
3To be able to explain the geographical, cultural and scientific factors that cause the formation of fiqh sects.
4To be able to comprehend the sect imams and the legal methodology they developed
Öğrenim Türü
Normal Education
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
none
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
none
Dersin İçeriği
Methodological examination of fiqh sects
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1The Concept of Fiqh Sects and the Origins of Fiqh Sects
2Hanafi sect
3Hanafi sect
4Maliki Sect
5Shafi'i Sect
6Hanbali Sect
7Zahiri Sect
8Jafari Sect
9Zaidi Sect
10Ibazin Sect
11Fiqh Views of Alevism, Nusayri, Druze and Batinite
12Examination of Fiqh Views of Madhhabs with Selected Texts
13Examination of Fiqh Views of Madhhabs with Selected Texts
14Characteristics of the period in which the imams of the sect lived
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Hayrettin Karaman, İslâm Hukuk Tarihi, İstanbul 1989. 2. Hayrettin Karanam, İslam Hukukunda İctihad, Ankara 1975. 3. M. Akif Aydın, Türk Hukuk Tarihi, İstanbul 2007. 4. Coşkun Üçok-Ahmed Mumcu, Türk Hukuk Tarihi, Ankara 1987. 5. Muhammed el-Hudarî, Târihu't-Teşrî'i'l-İslâmî, Mısır 1970. 6. Muhammed Yusuf Musa, Fıkh-ı İslam Tarihi, İsanbul.1973.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Midterm Examination1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Examination1100
TOPLAM100
Term (or Year) Learning Activities30
End Of Term (or Year) Learning Activities70
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
none
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Midterm Examination13030
Final Examination16060
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1      
ÖÇ2      
ÖÇ3      
ÖÇ4      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek