Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | FS0101.2 | Engineering Ethics | Seçmeli | 4 | 8 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Teaching the principles of engineering ethics on the basis of universal ethical principles and values, and on the basis of their assessment of professional responsibility and risks. Questioning to the ability of global awareness and career. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
- |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Identification and interpretation of the concepts of ethics and professional ethics. | 2 | Understanding the concept of individual freedom and universal ethics | 3 | Recognition ethical decision-making processes | 4 | Learning the principles of engineering and engineering ethics. | 5 | Understanding and interpretation of professional responsibility |
|
Öğrenim Türü |
Normal Education |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
- |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
- |
Dersin İçeriği |
Ethics word origin, meaning and historical development. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Ethical and Moral Concepts | | | 2 | Ethics in Family Life | | | 3 | Ethics in Community Life | | | 4 | Ethics in Education | | | 5 | Ethics in Professional Life | | | 6 | Relationship with Oneself | | | 7 | Conditions for Correct Evaluation | | | 8 | Midterm | | | 9 | The importance of engineering ethics, its historical development | | | 10 | Informing, Judging, Decision Making | | | 11 | Ethical Responsibilities of Employer, Engineer, and Customer | | | 12 | Ethical Controls in Institutions | | | 13 | Technique and Science as Ideology | | | 14 | Knowledge and Demand, Goals and Limits of Ethics | | | 15 | General Topic Review and Discussion | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Etiğe Giriş, Annemarie Pieper, Ayrıntı Yayınları, 1999.
Etik, İoanna Kuçuradi, Türkiye Felsefe Kurumu, 1996.
Postmodern Etik, Zygmunt Bauman, Ayrıntı Yayınları, 1998.
Bir Mühendisin Dünyası, James L. Adams, TÜBİTAK. 1994.
Çeşitli Makaleler Öğretim Üyesinin Ders Notları |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Midterm Examination | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Examination | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Term (or Year) Learning Activities | 40 | End Of Term (or Year) Learning Activities | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | - |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Midterm Examination | 1 | 1 | 1 |
Final Examination | 1 | 2 | 2 |
Attending Lectures | 14 | 3 | 42 |
Self Study | 14 | 3 | 42 |
Individual Study for Mid term Examination | 1 | 8 | 8 |
Individual Study for Final Examination | 1 | 8 | 8 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|