|
Description of Individual Course UnitsCourse Unit Code | Course Unit Title | Type of Course Unit | Year of Study | Semester | Number of ECTS Credits | MB-SDG1B.22 | Curriculum Development in Education | Elective | 3 | 6 | 4 |
| Level of Course Unit | First Cycle | Objectives of the Course | Course aims to develop an understanding of curriculum development that will assist them to actively develop curriculum or program and assessment strategies in their class. | Name of Lecturer(s) | Dr. Öğretim Üyesi HÜSNİYE BÜLBÜL | Learning Outcomes | 1 | Understand the key concepts and principles of curriculum development, | 2 | effectively apply curriculum literacy skills, | 3 | evaluate contemporary trends in curriculum development approaches, |
| Mode of Delivery | Normal Education | Prerequisites and co-requisities | NO | Recommended Optional Programme Components | NO | Course Contents | -Key concepts and principles for understanding curriculum development;
-Theoretical foundations of curriculum development;
-Curriculum types;
-Philosophical, social, historical, psychological and economic foundations of curriculum;
-Characteristics of curriculum development and curriculum;
-The stages of curriculum development;
-The relationship between the basic elements of the program (aim, content, process, evaluation) and elements;
-Classification of objectives and relation to program items;
-Content editing approaches;
-Identification of educational needs;
-Curriculum development process and models;
-Curriculum design approaches;
-Curriculum evaluation models;
-Program literacy;
-The duties and responsibilities of the teachers in the development of instructional programs;
-Characteristics of MoNe curriculum;
-Implementation of instructional programs;
-New approaches and trends in curriculum development in the world and Turkey. | Weekly Detailed Course Contents | |
1 | Program Geliştirme İle İlgili Temel Kavram ve İlkeler | | | 2 | Program Geliştirmenin Kuramsal Temelleri; Tarihi Temel, Felsefi Temel, Psikolojik Temel, Toplumsal Temel | | | 3 | Program Türleri (Eğitim Programı, Öğretim Programı, Ders Programı, Bireysel Eğitim Programı, Resmi Program, Uygulanan Program, İhmal Edilen Program, Ekstra Program, Örtük Program) | | | 4 | Program Geliştirme ve Öğretim Programlarının Özellikleri Program Tasarımı Yaklaşımları
| | | 5 | Program Geliştirmenin Aşamaları, Program Geliştirmenin Planlanması, Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi | | | 6 | Program Tasarısı Hazırlama; Hedef ve İçerik | | | 7 | Program Tasarısı Hazırlama; Eğitim ve Sınama Durumları | | | 8 | Midterm | | | 9 | Program Değerlendirme Yaklaşımları ve Modelleri | | | 10 | Programların Sürekliliği, Program Okur-Yazarlığı, Program Geliştirmede Yeni Paradigmalar | | | 11 | Öğretim Programlarının Geliştirilmesinde Öğretmelerin Görev ve Sorumlulukları | | | 12 | MEB Öğretim Programlarının Özellikleri, Öğretim Programlarının Uygulanması | | | 13 | Dünya?da ve Türkiye?de Program Geliştirmede Yeni Yaklaşımlar ve Yönelimler | | | 14 | Genel Sınava Hazırlık | | | 15 | FINAL EXAM | | |
| Recommended or Required Reading | -Bilen, M. (2014). Plandan Uygulamaya Öğretim. Ankara: Yargı Yayınevi
-Bilen, M. (Ed.). (2014). Eğitimde ilke ve yöntemler. Ankara: Yargı Yayınevi
-Demirel, Ö. (2017). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, 24. Baskı, Ankara, Pegem- A Yayıncılık.
-Ertürk, S. (1975). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara, Yelkentepe Yayınları.
-Fer, S. (2011). Öğretim Tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık.
-Fidan, N. (2012). Okulda Öğrenme ve Öğretme (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
-Oliva, P. & Gordon, W. R., (2018). Program Geliştirme. Çev. Edt. (Kerim Gündoğdu), Ankara: Pegem-Akademi Yayıncılık.
-Ornstein, A. C., Pajak, E. F. & Ornstein, S. B., (2016). Eğitim Programlarında Güncel Sorunlar. (Çev. Edt. Nilay Bümen), Ankara: Pegem-Akademi Yayıncılık.
-Özçelik, D. A. (2014). Eğitim Programları ve Öğretim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
-Senemoğlu, N. (2018). Gelişim öğrenme ve öğretim. (26. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. | Planned Learning Activities and Teaching Methods | | Assessment Methods and Criteria | |
Midterm Examination | 1 | 100 | SUM | 100 | |
Final Examination | 1 | 100 | SUM | 100 | Term (or Year) Learning Activities | 40 | End Of Term (or Year) Learning Activities | 60 | SUM | 100 |
| Language of Instruction | Turkish | Work Placement(s) | NO |
| Workload Calculation | |
Midterm Examination | 1 | 60 | 60 | Final Examination | 1 | 60 | 60 | |
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes | | * Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High |
|
|
|
|