BAYBURT University Information Package / Course Catalogue

Home Information on the Institution Information on Degree Programmes General Information for Students
Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
MB-SDG.9Curriculum Development in EducationElective364
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
Course aims to develop an understanding of curriculum development that will assist them to actively develop curriculum or program and assessment strategies in their class.
Name of Lecturer(s)
Dr. Öğr. Üyesi Ramazan CEYLAN
Learning Outcomes
1Understand the key concepts and principles of curriculum development,
2effectively apply curriculum literacy skills,
3evaluate contemporary trends in curriculum development approaches,
Mode of Delivery
Normal Education
Prerequisites and co-requisities
NO
Recommended Optional Programme Components
NO
Course Contents
-Key concepts and principles for understanding curriculum development; -Theoretical foundations of curriculum development; -Curriculum types; -Philosophical, social, historical, psychological and economic foundations of curriculum; -Characteristics of curriculum development and curriculum; -The stages of curriculum development; -The relationship between the basic elements of the program (aim, content, process, evaluation) and elements; -Classification of objectives and relation to program items; -Content editing approaches; -Identification of educational needs; -Curriculum development process and models; -Curriculum design approaches; -Curriculum evaluation models; -Program literacy; -The duties and responsibilities of the teachers in the development of instructional programs; -Characteristics of MoNe curriculum; -Implementation of instructional programs; -New approaches and trends in curriculum development in the world and Turkey.
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Program Geliştirme İle İlgili Temel Kavram ve İlkeler
2 Program Geliştirmenin Kuramsal Temelleri; Tarihi Temel, Felsefi Temel, Psikolojik Temel, Toplumsal Temel
3Program Türleri (Eğitim Programı, Öğretim Programı, Ders Programı, Bireysel Eğitim Programı, Resmi Program, Uygulanan Program, İhmal Edilen Program, Ekstra Program, Örtük Program)
4Program Geliştirme ve Öğretim Programlarının Özellikleri Program Tasarımı Yaklaşımları
5Program Geliştirmenin Aşamaları, Program Geliştirmenin Planlanması, Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi
6Program Tasarısı Hazırlama; Hedef ve İçerik
7Program Tasarısı Hazırlama; Eğitim ve Sınama Durumları
8Midterm
9Program Değerlendirme Yaklaşımları ve Modelleri
10Programların Sürekliliği, Program Okur-Yazarlığı, Program Geliştirmede Yeni Paradigmalar
11Öğretim Programlarının Geliştirilmesinde Öğretmelerin Görev ve Sorumlulukları
12MEB Öğretim Programlarının Özellikleri, Öğretim Programlarının Uygulanması
13Dünya?da ve Türkiye?de Program Geliştirmede Yeni Yaklaşımlar ve Yönelimler
14Genel Sınava Hazırlık
15FINAL EXAM
Recommended or Required Reading
-Bilen, M. (2014). Plandan Uygulamaya Öğretim. Ankara: Yargı Yayınevi -Bilen, M. (Ed.). (2014). Eğitimde ilke ve yöntemler. Ankara: Yargı Yayınevi -Demirel, Ö. (2017). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, 24. Baskı, Ankara, Pegem- A Yayıncılık. -Ertürk, S. (1975). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara, Yelkentepe Yayınları. -Fer, S. (2011). Öğretim Tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık. -Fidan, N. (2012). Okulda Öğrenme ve Öğretme (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi -Oliva, P. & Gordon, W. R., (2018). Program Geliştirme. Çev. Edt. (Kerim Gündoğdu), Ankara: Pegem-Akademi Yayıncılık. -Ornstein, A. C., Pajak, E. F. & Ornstein, S. B., (2016). Eğitim Programlarında Güncel Sorunlar. (Çev. Edt. Nilay Bümen), Ankara: Pegem-Akademi Yayıncılık. -Özçelik, D. A. (2014). Eğitim Programları ve Öğretim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. -Senemoğlu, N. (2018). Gelişim öğrenme ve öğretim. (26. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities40
End Of Term (or Year) Learning Activities60
SUM100
Language of Instruction
Turkish
Work Placement(s)
NO
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination16060
Final Examination16060
TOTAL WORKLOAD (hours)120
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
LO155555 
LO255555 
LO344444 
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High