Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | GK-SDG.15 | Turkish Sign Language | Seçmeli | 3 | 5 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
The aim of the course is to explain the alphabet, basic signs, and the vocabulary of Turkish Sign Language. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Öğretim üyesi Çağlar EDİS |
Öğrenme Çıktıları |
1 | At the end of the semester the students will be able to describe the basic characteristics of Turkish Sign Language, | 2 | the alphabet of Turkish Sign Language, | 3 | and the vocabulary of it. |
|
Öğrenim Türü |
Normal Education |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
NO |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
NO |
Dersin İçeriği |
At the end of the semester the students will be able to describe the basic characteristics of Turkish Sign Language,
the alphabet of Turkish Sign Language, and the vocabulary of it. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Historical roots of Turkish Sign Language
| | | 2 | Alphabet of the Turkish Sign Language
| | | 3 | Basic signs of the Turkish Language
| | | 4 | Basic signs of the Turkish Sign Language
| | | 5 | Salutations and self presentation
| | | 6 | Vocabulary of the Turkish Sign Language: Pronouns
| | | 7 | Vocabulary of the Turkish Sign Language: Terms of the relative and family
| | | 8 | Vocabulary of the Turkish Sign Language: Numbers
| | | 9 | Midterm exam
| | | 10 | Vocabulary of the Turkish Sign Language: Days of the week, mounths and seasons
| | | 11 | Basic verbs
| | | 12 | Vocabulary of the Turkish Sign Language: Colors
| | | 13 | Affirmative sentence structures
| | | 14 | Negative sentence structures
| | | 15 | Final exam
| | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
MEB, Yetişkinler İçin Türk İşaret Dili Kılavuzu, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınevi, Ankara, 1995
Akıllı Türk İşaret Dili Hazırlık Kitabı, Ankara Çankaya İşitme Engelliler Gençlik Spor Kulübü Derneği, T.C Kültür Bakanlığı, Ankara, Ekim 2012
H. McLaughlin, Sağırlar Okulları Öğretmenlerine Mahsus El Kitabı, Maarif Basımevi, İstanbul, 1955
Ulrike Zeshan, ?Sign Language in Turkey: The story of a hidden
language?. Turkic Languages 6: 2, 229-274, 2002 |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Midterm Examination | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Examination | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Term (or Year) Learning Activities | 40 | End Of Term (or Year) Learning Activities | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Turkish | Staj Durumu | NO |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Midterm Examination | 1 | 30 | 30 |
Final Examination | 1 | 60 | 60 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|