|
Description of Individual Course UnitsCourse Unit Code | Course Unit Title | Type of Course Unit | Year of Study | Semester | Number of ECTS Credits | AE-MT302 | Algebra Teaching | Compulsory | 3 | 6 | 5 |
| Level of Course Unit | First Cycle | Objectives of the Course | The aim of this course is to provide students with the knowledge and skills in algebra issues at the secondary level. | Name of Lecturer(s) | Doç. Dr. Mesut Öztürk | Learning Outcomes | 1 | Having knowledge about algebra, realizing the necessity of algebra and recognizing the field of algebra learning, | 2 | To know the historical development of algebra and to reflect this development to the transition process from arithmetic to algebra. | 3 | To have knowledge about algebraic thinking and to be able to think algebraically, | 4 | To know algebra and to have knowledge about misconceptions in algebra | 5 | To learn algebra teaching at grade 5-8 levels, |
| Mode of Delivery | Normal Education | Prerequisites and co-requisities | | Recommended Optional Programme Components | - | Course Contents | The aim of this course is to provide students with the knowledge and skills in algebra issues at the secondary level. | Weekly Detailed Course Contents | |
1 |
Introduction to the course | | | 2 | What is algebra?
Why is algebra learning necessary?
What does the algebra learning area contain? | | | 3 | Historical development of algebra | | | 4 |
Transition from arithmetic to algebra | | | 5 |
Algebraic thinking | | | 6 |
Algebraic thinking | | | 7 |
Öğren Algebra learning
Kavram Misconceptions in algebra | | | 8 | mid-term exam | | | 9 | Misconceptions in school algebra | | | 10 |
Ir The use of technology in algebra teaching
The role of upper cognition in algebra teaching
Lem Algebra teaching with self-regulated learning | | | 11 |
Teaching of 5th grade algebra subjects | | | 12 |
Teaching of 6th grade algebra subjects | | | 13 |
Teaching of 7th grade algebra subjects | | | 14 |
Teaching of 8th grade algebra subjects | | | 15 |
General evaluation of the course | | | 16 |
final exam | | |
| Recommended or Required Reading | • Akkan, Y. (2009). İlköğretim öğrencilerinin aritmetikten cebire geçiş süreçlerinin incelenmesi (Yayınlanmış doktora tezi) Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
• Akkan, Y. (2016). Cebirsel düşünme. E. Bingölbali, S. Arslan, & İ. Ö. Zembat içinde, Matematik eğitiminde teoriler (s. 43-64). Ankara: Pegem Akademi.
• Akkaya, R., & Durmuş, S. (2006). İlköğretim 6-8. sınıf öğrencilerinin cebir öğrenme alanındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 1-12.
• Altun, M. (2008). İlköğretim ikinci kademede (6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (5. Baskı). Bursa: Aktüel Alfa Akademi.
• Arslan, A. (2016). Öğretim stratejileri ve öğrenme stratejileri: Öz düzenlemeli öğrenme. T. Yanpar-Yelken içinde, Öğretim ilke ve yöntemleri (3. baskı, s. 185-222). Ankara: Anı Yayıncılık.
• Baki, A. (2014). Matematik tarihi ve felsefesi. Ankara: Pegem Akademi.
• Baykul, Y. (2009). İlköğretimde Matematik Öğretimi (6-8. Sınıflar) (1. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
• Cajori, F. (2014). Matematik tarihi. (D. İlalan, Çev.) Ankara: ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim A.Ş.
• Oktaç, A. (2009). Birinci dereceden tek bilinmeyenli denklemler ile ilgili kavram yanılgıları. E. Bingölbali, & M. F. Özmantar içinde, İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri (s. 241-260). Ankara: pegem Akademi.
• Özdemir, E. Y., & Sarı, S. (2016). Matematik öğrenme ve problem çözmede üstbilişin rolü. E. Bingölbali, S. Arslan, & İ. Ö. Zembat içinde, Matematik eğitiminde teoriler (s. 655-676). Ankara: Pegem Akademi.
• Tanışlı, D. (2013). Matematikte örüntülerin keşfi. İ. Ö. Zembat, F. Özmantar, B. Erhan, H. Şandır, & A. Delice içinde, Tanımları ve tarihsel gelişimleriyle matematiksel kavramlar (s. 659-679). Ankara: Pegem Akademi.
• TC Milli Eğitim Bakanlığı, [MEB]. (2017). Matematik dersi öğretim programı: İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
• Van De Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2013). İlkokul ve ortaokul matematiği: Gelişimsel yaklaşımla öğretim (7. Baskı). (S. Durmuş, Ed., & İ. Ö. Zembat, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
öğrenme alanındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 1-12.
• Altun, M. (2008). İlköğretim ikinci kademede (6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (5. Baskı). Bursa: Aktüel Alfa Akademi.
• Arslan, A. (2016). Öğretim stratejileri ve öğrenme stratejileri: Öz düzenlemeli öğrenme. T. Yanpar-Yelken içinde, Öğretim ilke ve yöntemleri (3. baskı, s. 185-222). Ankara: Anı Yayıncılık.
• Baki, A. (2014). Matematik tarihi ve felsefesi. Ankara: Pegem Akademi.
• Baykul, Y. (2009). İlköğretimde Matematik Öğretimi (6-8. Sınıflar) (1. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
• Cajori, F. (2014). Matematik tarihi. (D. İlalan, Çev.) Ankara: ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim A.Ş.
• Oktaç, A. (2009). Birinci dereceden tek bilinmeyenli denklemler ile ilgili kavram yanılgıları. E. Bingölbali, & M. F. Özmantar içinde, İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri (s. 241-260). Ankara: pegem Akademi.
• Özdemir, E. Y., & Sarı, S. (2016). Matematik öğrenme ve problem çözmede üstbilişin rolü. E. Bingölbali, S. Arslan, & İ. Ö. Zembat içinde, Matematik eğitiminde teoriler (s. 655-676). Ankara: Pegem Akademi.
• Tanışlı, D. (2013). Matematikte örüntülerin keşfi. İ. Ö. Zembat, F. Özmantar, B. Erhan, H. Şandır, & A. Delice içinde, Tanımları ve tarihsel gelişimleriyle matematiksel kavramlar (s. 659-679). Ankara: Pegem Akademi.
• TC Milli Eğitim Bakanlığı, [MEB]. (2017). Matematik dersi öğretim programı: İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
• Van De Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2013). İlkokul ve ortaokul matematiği: Gelişimsel yaklaşımla öğretim (7. Baskı). (S. Durmuş, Ed., & İ. Ö. Zembat, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. | Planned Learning Activities and Teaching Methods | | Assessment Methods and Criteria | |
Midterm Examination | 1 | 100 | SUM | 100 | |
Final Examination | 1 | 100 | SUM | 100 | Term (or Year) Learning Activities | 40 | End Of Term (or Year) Learning Activities | 60 | SUM | 100 |
| Language of Instruction | Turkish | Work Placement(s) | - |
| Workload Calculation | |
Midterm Examination | 1 | 1 | 1 | Final Examination | 1 | 2 | 2 | Discussion | 1 | 6 | 6 | Question-Answer | 2 | 5 | 10 | Team/Group Work | 3 | 5 | 15 | Demonstration | 2 | 10 | 20 | Brain Storming | 2 | 5 | 10 | Report Preparation | 2 | 10 | 20 | Report Presentation | 2 | 5 | 10 | Project Preparation | 2 | 5 | 10 | Role Play/Dramatization | 2 | 5 | 10 | Self Study | 2 | 8 | 16 | Individual Study for Homework Problems | 2 | 10 | 20 | |
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes | LO1 | 4 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | LO2 | 4 | 3 | 5 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 1 | 1 | LO3 | 4 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 1 | LO4 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 2 | LO5 | 2 | 4 | 1 | 1 | 2 | 1 | 3 | 3 | 4 | 4 |
| * Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High |
|
|
|
|