Course Unit Code | Course Unit Title | Type of Course Unit | Year of Study | Semester | Number of ECTS Credits | D403B | History of Islamic Civilization | Compulsory | 4 | 7 | 3 |
|
Level of Course Unit |
First Cycle |
Objectives of the Course |
İslam medeniyetin kaynaklarını, diğer medeniyetlerden ayıran temel özellikleri, inanç, düşünce, sanat, kurumlar ve değerlerinin doğup gelişmesini öğretmek, günümüzdeki yansımaları ve dünya medeniyetleri arasındaki konumu hakkında öğrenciye genel bir bakış açısı kazandırmak. |
Name of Lecturer(s) |
Yrd. Doç. Dr. Ahmet ÖZKAN |
Learning Outcomes |
1 | The student knows the conceptions of culture and civilization | 2 | The student has information about the civilizations affected by Islamic Civilization | 3 | The student comprehends basic characteristics of Islamic Civilization | 4 | The student recognizes the material and spiritual monuments and marks of Islamic Civilization |
|
Mode of Delivery |
Normal Education |
Prerequisites and co-requisities |
Yok |
Recommended Optional Programme Components |
Yok |
Course Contents |
Hz. Peygamberden günümüze kadar İslam medeniyetini bütün kurum ve yapılanmalarıyla ele alır. |
Weekly Detailed Course Contents |
|
1 | Kültür, Medeniyet, Medeniyetler ile İslam Medeniyeti ve Doğduğu Ortam. | | | 2 | İslam Medeniyetinin Kaynakları. | | | 3 | İslam Medeniyetinin Gelişim Aşamaları ve Temel Özellikleri, İslam Medeniyetinin Manevi Dinamikleri. | | | 4 | Sosyal Hayat. | | | 5 | İdarî Yapı, Divan. | | | 6 | Adliye, Hisbe, Şurta, Mezalim, Kazaskerlik. | | | 7 | Ekonomik Yapı. | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Eğitim Öğretim. | | | 10 | İlmî Hayat (Sosyal, Fen ve Sağlık Bilimleri). | | | 11 | Kitap ve Kütüphaneler, Şeyhülislamlık ve Nakibul Eşraflık. | | | 12 | Sanat ve Mimari, Berid | | | 13 | Şehircilik, Vakıflar, Cami, Tekke, İmaret, Medrese, Kervansaray, Hamam, Çarşı, Çeşme. | | | 14 | İslam Medeniyeti ve Türkler, Ahilik. | | | 15 | İslam Medeniyetinin Batıya Tesirleri. | | | 16 | Final | | |
|
Recommended or Required Reading |
İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslam Medeniyeti Tarihi, TDV Yay., 3. Baskı, Ankara 2008, |
Planned Learning Activities and Teaching Methods |
|
Assessment Methods and Criteria | |
Midterm Examination | 1 | 100 | SUM | 100 | |
Final Examination | 1 | 100 | SUM | 100 | Term (or Year) Learning Activities | 40 | End Of Term (or Year) Learning Activities | 60 | SUM | 100 |
| Language of Instruction | Turkish | Work Placement(s) | Yok |
|
Workload Calculation |
|
Midterm Examination | 1 | 2 | 2 |
Final Examination | 1 | 3 | 3 |
Attending Lectures | 2 | 15 | 30 |
Self Study | 1 | 14 | 14 |
Individual Study for Mid term Examination | 1 | 14 | 14 |
Individual Study for Final Examination | 1 | 15 | 15 |
Reading | 1 | 15 | 15 |
|
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes |
|
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High |
|
|