BAYBURT University Information Package / Course Catalogue

Home Information on the Institution Information on Degree Programmes General Information for Students
Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
D305BPhilosophy of ReligionCompulsory353
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
Din Felsefesinin mahiyeti ve temel tartışmalarını kazandırmak
Name of Lecturer(s)
Arş. Gör. Mutlu AKSOY
Learning Outcomes
1Din Felsefesinin mahiyeti hakkındaki tartışmalara vakıf olur.
2 Din Felsefesinin temel problemleri ve kavramlarını tanır
3Din felsefesinin temel problemlere yaklaşımı ile diğer disiplinlerin yaklaşımı arasındaki ilişkiyi kavrar
4Students will be able to question the assumptions hidden in arguments.
5Students will able to analyze the arguments which are based upon the defense of a certain view
6Students will comprehend the major difficulties posed by religious diverstiy
7Students will learn about the major arguments for and against the existence of God
8Students will be able to identify the differences between approaches to religion, such as social scientific, theological or philosophical.
Mode of Delivery
Normal Education
Prerequisites and co-requisities
Yok
Recommended Optional Programme Components
Yok
Course Contents
Din felsefesinin konusu, yöntemi ve kaynakları, akıl-iman ilişkisi, teistik ve ateistik kanıtların felsefi açıdan irdelenmesi, kötülük sorunu ve farklı teodiseler, Tanrı hakkında konuşmanın imkân ve mahiyeti, Tanrı’nın sıfatları ve evrenle ilişkisi, vahiy, mucize, ahiret gibi dini kavramların felsefi açıdan analizi, din-bilim ilişkisi, dinlerin çokluğu olgusuna farklı yaklaşımlar.
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Din felsefesi, tanımı alanı yöntemi ve kaynakları
2Akıl-iman ilişkisi
3Tanrının varlığının delilleri ontolojik kanıt
4kozmolojik kanıt
5ahlak kanıtı, teleolojik kanıt
6dini tecrübe kanıtı, Din dili
7Tanrının sıfatları ve alamle ilişkisi
8Ara Sınav
9Din-bilim ilişkisinde uyuşma ve tamamlama-çatışma ve ayrışma
10Ateizm ve kötülük problemi
11Ölümden sonra hayat, felsefi dayanakları
12Tanrı tasavvurları,Teizm ve deizm
13Panteizm, panenteizm, agnostisizm
14Dinlerin farklılığı ve dini çoğulculuk
15Panteizm, Panenteizm, Agnostisizm
16Final
Recommended or Required Reading
Mehmet Aydın,Din felsefesi, Selçuk Yay., Ankara, 1994. Din Felsefesine dair okumalar I-II, ed.Recep Alpyağıl, İz Yay., Micheal Peterson vd. Akıl ve İnanç, Küre Yay.,İstanbul, 2009.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities40
End Of Term (or Year) Learning Activities60
SUM100
Language of Instruction
Turkish
Work Placement(s)
Yok
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination111
Final Examination111
Attending Lectures11414
Discussion11414
Self Study11414
Individual Study for Mid term Examination11414
Individual Study for Final Examination11414
Reading11414
TOTAL WORKLOAD (hours)86
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
PO
11
PO
12
PO
13
PO
14
PO
15
PO
16
LO1                
LO2         2      
LO3                
LO4                
LO5          5     
LO6                
LO7                
LO8                
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High