BAYBURT University Information Package / Course Catalogue

Home Information on the Institution Information on Degree Programmes General Information for Students
Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
D303BTheologyCompulsory354
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
Tarihi süreç içerisinde ortaya çıkan ve tartışılan klasik kelamın önemli konuları hakkında öğrenciyi bilgilendirerek, Kelam sorunlarının çözümünde öğrencinin kapasitesini artırmak ve düşünme melekesinin gelişmesine katkıda bulunmak.
Name of Lecturer(s)
Learning Outcomes
1Students can analyse the basic principles of Islamic Theology.
2Students can analyse the basic principles of Islamic Theology.
3Students can identify the application of this information in daily life.
4Students can explan and interpret questions of Islamic theology.
5Students can analyse the basic principles of Islamic Theology.
Mode of Delivery
Normal Education
Prerequisites and co-requisities
Yok
Recommended Optional Programme Components
Yok
Course Contents
Kelam ilminin doğuşu ve özgünlüğü, kelam ekolleri ve doğuş nedenleri, bilginin imkanı, kaynakları ve çeşitleri, varlık teorisi, Allah’ın varlığının ve birliğinin temelleri, nübüvvetin imkanı ve ispatı, peygamberliğe ilişkin sorunlar, ahiret hayatının imkan ve ispatı, kaza ve kader, ecel ve ömür, dualite sorunu, ahlak, dua ve tevbe, kıyamet alametleri
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Giriş
2Kelam ilminin doğuşu ve özgünlüğü, kelam ekolleri ve doğuş nedenleri
3Bilginin imkanı, kaynakları ve çeşitleri, varlık teorisi
4Allah’ın varlığının ve birliğinin temelleri
5Nübüvvetin imkanı ve ispatı
6Peygamberliğe ilişkin sorunlar
7 Peygamberliğe ilişkin sorunlar
8Ara Sınav
9Ahiret hayatının imkan ve ispatı
10Kıyamet alametleri
11 Kaza ve Kader
12 Ecel ve Ömür
13Dua ve Tevbe
14Dualite sorunu, Ahlak
15Dualite sorunu, Ahlak
16Final Sınavı
Recommended or Required Reading
Emrullah Yüksel, Sistematik Kelam, İz Yay.,İst. 2005 (Komisyon), Kelam El Kitabı, (Editör: Şaban Ali Düzgün), Grafiker Yay., Ankara 2012 Şerafeddin Gölcük-Süleyman Toprak, Kelam, Selçuk Üniversitesi Yay., Konya 1988 Bekir Topaloğlu, Allah´ın Varlığı, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 2001 Mevlut Ozler, İslam Düşüncesinde Tevhid, Nun Yayıncılık, İstanbul 1995
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities40
End Of Term (or Year) Learning Activities60
SUM100
Language of Instruction
Turkish
Work Placement(s)
Yok
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination111
Final Examination122
Attending Lectures14342
Self Study14228
Individual Study for Mid term Examination11010
Individual Study for Final Examination11010
Reading14228
TOTAL WORKLOAD (hours)121
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
PO
11
PO
12
PO
13
PO
14
PO
15
PO
16
LO1          4     
LO2           22   
LO3                
LO4         2  3   
LO5            5   
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High