BAYBURT University Information Package / Course Catalogue

Home Information on the Institution Information on Degree Programmes General Information for Students
Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
D113BQuran Reading Knowledge and Skills ICompulsory115
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
Kuranın güzel sesle ve Tecvid kurallarına göre doğru okunmasının sağlamak
Name of Lecturer(s)
Öğr. Gör. Yusuf TOPYAY
Learning Outcomes
1• Will gain the skill of reciting the signed Qur’anic text in accordance with the rules of Qur’anic phonetics.
2• Will learn rules of Qur’anic phonetics (med, izhar, ihfa, idgam
3• Make connection between Kuran’s main subjects and Turkish meanings.
4• Will memorize the chapters which are recited during the prayers
Mode of Delivery
Normal Education
Prerequisites and co-requisities
Yok
Recommended Optional Programme Components
Yok
Course Contents
Kuranı Hz. peygamberin okuduğu şekliyle, lafızlarına dikkat ederek ve anlamını gözeterek her türlü okumayı içerisine alır.
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Tecvid İlmi: Tanımı, Gayesi Ezber Okuma: Dualar (Sübhâneke, Tahiyyât, Salli-Bârik).
2Tecvid İlmi: Önemi ve Hükmü Ezber Okuma: Dualar (Kunut Duaları ve Amentü).
3Harfler: Tanımı ve Çeşitleri Aslî harfler Yüzünden Okuma: 1.Cüzün ilk yarısı.
4Harfler: Tanımı ve Çeşitleri Fer‘î harfler Yüzünden Okuma: 1.Cüzün son yarısı.
5Harflerin Mahreçleri ve Mahreçlerin Bölümleri Ezber Okuma: Kâfirûn-Nas Arası Sureler.
6Harflerin Sıfatları Ezber Okuma: Fil-Kevser Arası Sureler.
7Medler: Med harfleri ve Aslî med Yüzünden Okuma: 2.Cüz ilk on sayfa.
8Ara sınav
9Medler: Fer‘î medler (muttasıl, munfasıl, lazım vs. Yüzünden Okuma: 2.Cüz son on sayfa.
10Tenvin ve Sakin Nun’un Hükümleri (İdğam-ı Mağunne, Bilâğunne, İhfâ) Ezber Okuma: Tekâsür, Asr, Hümeze sûreleri.
11Tenvin ve Sakin Nun’un Hükümleri (İzhâr, İklâb, Ezber Okuma: Zilzal, Âdiy’ât, Kâria Sureleri.
12İdğam ve Çeşitleri (İdğam-ı Misleyn, Mim-i Sâkinin Halleri) Yüzünden Okuma: 3.Cüz ilk on sayfa.
13İdğam ve Çeşitleri (İdğam-ı Mütecâniseyn ve Mütekâribeyn) Yüzünden Okuma: 3.Cüz son on sayfa.
14Lam-ı Tarifin Hükümleri (İdğam-ı Şemsiye) Ezber Okuma: Alak, Kadr, Beyyine Sûreleri.
15Lam-ı Tarifin Hükümleri (İzhar-ı Kameriye) Ezber: Duhâ, İnşirah, Tîn Sûreleri.
16Final sınavı
Recommended or Required Reading
Kur'an-ı Kerim İsmail Karaçam, K.K´in Okunma Kaideleri, İfav Yay. İst. 1991 Nihat Temel, Kıraat ve Tecvit Istılahları, MÜİFV. Yay. İst. 1997 Demirhan Ünlü, Kuran-ı K. Tecvidi, TDV.Yay. Ankara 1993 Mehmet Çalışkan, Tecvit Notları Kur'an Okuma Esasları, Tecvid, Abdurrahman Çetin, Sahhaflar Kitap Sarayı Yayınları: 8, Beyazıt- İst.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities40
End Of Term (or Year) Learning Activities60
SUM100
Language of Instruction
Turkish
Work Placement(s)
Yok
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination111
Final Examination122
Demonstration14456
Individual Study for Mid term Examination6848
Individual Study for Final Examination11010
Reading10220
Homework10220
TOTAL WORKLOAD (hours)157
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
PO
11
PO
12
PO
13
PO
14
PO
15
PO
16
LO1                
LO2         15     
LO3          4 4   
LO4            4   
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High