BAYBURT University Information Package / Course Catalogue

Home Information on the Institution Information on Degree Programmes General Information for Students
Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
AE-403BExercise and NutritionCompulsory474
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
Dersin amacı; yeterli ve dengeli beslenmenin insan hayatındaki öneminin kavratılması, bir sporcu için yeterli ve dengeli beslenmenin performansa etkisi ile temel beslenme ilkelerinin verilmesidir. Sporcuların enerji gereksinimlerini bilerek; müsabaka öncesi, sırası ve sonrasında beslenmelerini planlamalarını öğretmektir.
Name of Lecturer(s)
yar.doç.izzet uçan
Learning Outcomes
1Beslenme ilkelerini özetleyebilirler.
2Sporcu beslenmesinin önemini tanımlayabilirler.
3 Besin gruplarını değerlendirebilirler.
4 Karbonhidratların sporcular açısından önemini tanımlayabilirler.
5 Yağların sporcular açısından önemini tanımlayabilirler.
6 Proteinlerin sporcular açısından önemini tanımlayabilirler.
7 Minerallerin sporcular açısından önemini tanımlayabilirler.
8 Vitaminlerin sporcular açısından önemini tanımlayabilirler.
Mode of Delivery
Normal Education
Prerequisites and co-requisities
no
Recommended Optional Programme Components
no
Course Contents
Basic nutrition principles, carbohydrates, fats, proteins, minerals, vitamins and water’ duty in organism, effects to the physical performance, nutrition principles pre-, inter-and post race, age, gender, and nutrition to disease states, weight control in sports, obesity, eating disorders in athletes.
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1
2
3
4
5
6
7
8midterm
9
10
11
12
13
14
15final exam
16final exam
Recommended or Required Reading
Kaynaklar Paker, H. S. 1996; Sporda Beslenme, Gen Matbaacılık, Ankara. Güneş, Z. 2003; Spor ve Beslenme, Nobel Yayınevi, Ankara. Pehlivan, A. 2005; Sporda Beslenme, Morpa Yayınevi, İstanbul.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities40
End Of Term (or Year) Learning Activities60
SUM100
Language of Instruction
Work Placement(s)
no
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination16060
Final Examination16060
TOTAL WORKLOAD (hours)120
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
LO1      
LO2      
LO3      
LO4      
LO5      
LO6      
LO7      
LO8      
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High