|
Description of Individual Course UnitsCourse Unit Code | Course Unit Title | Type of Course Unit | Year of Study | Semester | Number of ECTS Credits | SAK201B | Health Enterprises Management and Organization I | Compulsory | 2 | 3 | 6 |
| Level of Course Unit | Short Cycle | Objectives of the Course | Giving basic information about management and organization to students and teaching management theories and functions | Name of Lecturer(s) | | Learning Outcomes | 1 | To be able to evaluate the phenomena of management within a perspective of its historical development. | 2 | To be able to understand the scope and basic content of administrative science and to properly identify the relations between the state, the political processes, public administration and private sector | 3 | To be able to comprehend the concepts, definitions and basic characteristics of organizations and to provide them with the general knowledge of management theories and their changing nature | 4 | To have a detailed understanding of the main functions of administration and management systems which the students of the Faculty of Economic and Administrative Sciences will encounter in a variety of other courses during their undergraduate education | 5 | To be able to grasp the current changes and transformations taking place in the field of public administration in a globalized world |
| Mode of Delivery | Normal Education | Prerequisites and co-requisities | None | Recommended Optional Programme Components | None | Course Contents | - | Weekly Detailed Course Contents | |
1 | Yönetim, Yöneticilik Rolleri ve Yöneticinin Özellikleri, Verimlilik, Etkinlik, Rasyonellik, Organizasyon vb. temel terimlerin açıklanması | | | 2 | Taylor, Weber, McGregor, Fayol, George Homans, Chris Argyris, Kurt Levin'in Yönetim Yaklaşımları | | | 3 | Sistem ve Durumsallık Yaklaşımları, Chandler'in Çevre ve Yapı ModeliBurns ve Stalker'in Mekanik/Organik Yönetim Sistemleri, Lawrence ve Lorsch'un Modeli, Leawitt'in Bireylerarası İlişki Modeli, James Thompson'un Homojen ve Hetorojen Çevre Yaklaşımı | | | 4 | Japon Yönetim Sistemi, Z Yönetim Teorisi, İşletmeler arası Kıyaslama, Öğrenen Organizasyon, İş Süreçlerinin Yeniden Gözden Geçirilmesi | | | 5 | TKY ve İlkeleri, Kalite Güvence Sistemleri, Küreselleşme, Küresel İşletmelerin İzlediği Stratejiler | | | 6 | Organizasyonda Amaç Belirleme ve Planlama, Plan Türleri, Planlama İlkeleri ve Aşamaları | | | 7 | Yönetimde Karar Verme Süreci, Karar Verme Yaklaşımları: Wroom Jago Modeli, Delfi Tekniği, Beyin Fırtınası, Philips Tekniği, İstisnalara Göre Yönetim | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Organizasyonun Yapısını Etkileyen Faktörler, Bölümlere Ayırma Ölçüleri | | | 10 | Yetki, Sorumluluk, Yetki Devri, Güç, Merkezileşme, Yürütme, Emir | | | 11 | Matris Organizasyon, Şebeke Organizasyon, Organizasyonda Kontrol | | | 12 | Yönetim Kontrol Sistemleri, Standart Türleri, Rasyolar | | | 13 | Liderlik, Yönetime Katılma, Alışkanlıklar | | | 14 | Haberleşme, İletişimde Engeller, Gruplarda Haberleşme, Otorite, Disiplin, Moral, Statü | | | 15 | Organizasyonda Çatışma ve Yönetimi | | | 16 | Final Sınavı | | |
| Recommended or Required Reading | - | Planned Learning Activities and Teaching Methods | | Assessment Methods and Criteria | |
Midterm Examination | 1 | 40 | Individual Study for Mid term Examination | 15 | 60 | SUM | 100 | |
Final Examination | 1 | 60 | Individual Study for Final Examination | 15 | 40 | SUM | 100 | Term (or Year) Learning Activities | 40 | End Of Term (or Year) Learning Activities | 60 | SUM | 100 |
| Language of Instruction | Turkish | Work Placement(s) | None |
| Workload Calculation | |
Midterm Examination | 1 | 15 | 15 | Final Examination | 1 | 15 | 15 | Individual Study for Mid term Examination | 15 | 5 | 75 | Individual Study for Final Examination | 15 | 5 | 75 | |
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes | | * Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High |
|
|
|
|