Yüksek Lisans Programları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
- Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi
- Türkçe Eğitimi (Tezsiz) İ.Ö.
Program Tanımları
|
|
Kuruluş | 2023 yılında kurulmuştur. Bu yıldan itibaren bahar döneminden itibaren öğrenci kabulü yapılmaktadır. | Kazanılan Derece | Programı başarılı olarak tamamlayan öğrencilere tezsiz yüksek lisans derecesi verilir | Derecenin Düzeyi (Ön Lisans , Lisans, Yüksek Lisans, Doktora) | Yüksek Lisans | Kabul ve Kayıt Koşulları | Tezsiz yüksek lisans programlarına başvurular ve başvuruların değerlendirilme işlemleri, ilgili anabilim dalı başkanlığı veya enstitü müdürlüğü tarafından düzenlenir ve yürütülür. Tezsiz yüksek lisans programlarına müracaat edecek adaylardan ALES puanı istenmez. Tezsiz yüksek lisans programlarına müracaat eden adaylar, lisans mezuniyet not ortalamasına göre program sıralamasına dâhil edilirler | Önceki Öğrenmenin (formal, in-formal, non-formal) Tanınması Hakkında Kurallar | Türk Yüksek Öğretim kurumlarında önceki formal (örgün ) öğrenmenin tanınması dikey, yatay ve üniversite içindeki geçişler Yüksek Öğretim Kurulu'nun belirlemiş olduğu ilgili yönetmelikler kapsamında gerçekleştirilmektedir. Yönetmelikte belirtilen şartlara uyulduğu takdirde sinirli sayıda ders kredileri bölümler arası transfer edilebilmekte veya bir öğrencinin öğrenimine farklı bir bolümde devam etmesi mümkün olmaktadır. Türkiye'de yüksek öğretimde formal olmayan tipte öğrenimin tanınması henüz çok erken bir safhada olduğundan bu formal öğrenim dışında kalan öğrenim tecrübelerinin YOK tarafından tanınması henüz mümkün olmamaktadır. | Yeterlilik Koşulları ve Kuralları | Tezsiz yüksek lisans programı toplam otuz krediden ve 60 AKTS’den az olmamak kaydıyla en az on ders ile dönem projesi dersinden oluşur. Öğrenci, dönem projesi dersinin alındığı yarıyılda dönem projesi dersine kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda yazılı proje ve/veya rapor vermek zorundadır. Dönem projesi dersi kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir | Program Profili | Türkçe Eğitimi Tezsiz Yüksek Lisans Programımız (İÖ), alanında uzman akademisyenlerden oluşmakta ve gerekli çalışmalar derslerle birlikte yürütülmektedir. Bu program, öğrencilerin bilimsel araştırma yöntemlerine ve etik ilkelere vâkıf olarak Türkçe eğitimi alanına yönelik üst düzey bilişsel basamak düzeyinde araştırmalar yürütebilecek yeterliğe sahip olmalarını hedeflemektedir. Bu alanda eğitim, öğretim ve üst düzey araştırma yapabilecek bilgi, beceri, tutum ve deneyime sahip, eleştirel düşünebilen, özgüveni yüksek ve alanıyla ilgili yenilikleri ulusal ve uluslararası ölçekte takip edebilecek yeterliliklere sahip uzman bireyler yetiştirmektir | Mezunların İstihdam Profilleri (örneklerle) | Mezunlar, kamu veya özel kurum ve kuruluşlarda araştırmacı, uzman öğretmen ve danışman olarak istihdam edilmektedir. | Üst Derece Programlarına Geçiş | Bu programdan mezun olan öğrenciler gerekli şartları sağlamaları halinde Türkçe eğitimi ve yabancı dil olarak Türkçe öğretimi/eğitimi yüksek lisans ve doktora programlarında eğitim görebilirler | Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme | Sınavlar; ara sınav, yarıyıl sonu sınavı, mazeret sınavı, muafiyet sınavı ve bütünleme sınavından oluşur.
(2) Sınavlar; yazılı, sözlü veya hem yazılı hem sözlü ve/veya uygulamalı olarak yapılabilir. Özellik gösteren dersler/uygulamalar için sınavlar en az üç öğretim üyesi tarafından sözlü ve uygulamalı da yapılabilir. Sınavların türleri, ilgili yarıyılın ilk iki haftası içerisinde duyurulur.
(3) Her ders için en az bir ara sınav yapılır.
(4) Ara sınavların süresi bir ders saati, yarıyıl sonu sınavı ile bütünleme sınavlarının süresi iki ders saatidir.
(5) İlgili enstitü yönetim kurulunun uygun göreceği mazeretler sebebiyle, ara sınavlara giremeyen lisansüstü öğrencilerine, enstitü yönetim kurulunca mazeret sınav hakkı verilir.
Tezli/Tezsiz Yüksek lisans Programları için Doktora ve Sanatta Yeterlik Programları için
Harf Notu Kat sayısı Başarı Notu Harf Notu Kat sayısı Başarı Notu
AA 4,00 90-100 AA 4,00 90-100
BA 3,50 85-89 BA 3,50 85-89
BB 3,00 80-84 BB 3,00 80-84
CB 2,50 75-79 CB 2,50 75-79
| Mezuniyet Koşulları | Kredili dersleri ve dönem projesini başarıyla tamamlayan yüksek lisans öğrencisine tezsiz yüksek lisans derecesi verilir. | Çalışma Şekli (Tam Zamanlı, e-öğrenme ) | Tam Zamanlı | Adres ve İletişim Bilgileri (Program Başkanı, AKTS/DS Koordinatörü) | Bölüm Başkanı Prof. Dr. Sedat MADEN sedatmaden@bayburt.edu.tr AKTS Bölüm Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Bahadır Gülden | Bölüm Olanakları | Bilgisayar Laboratuvarı (160 Adet masaüstü bilgisayar): Fakültemiz bünyesinde Lisans ve Yüksek Lisans derslerinde kullanılmak üzere bilgisayar laboratuvarı mevcut olup adet 48 adet bilgisayara SPSS programı yüklü olarak yüksek lisans öğrencilerinin kullanıma hazırdır.
Önerilen programla ilgili olarak Bayburt Üniversitesi Kütüphanesi ve ilgili fakültelerin mevcut kütüphanelerinde önerilen Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Yüksek Lisans Programı ile ilgili çok sayıda süreli yayına ulaşılabilir. Kütüphane çalışma saatleri ise öğretim dönemlerinde hafta içi 08.00-22.00, Öğretim dönemi harici 08.00-17.00 saatleri arasında ve hafta sonu cumartesi günleri 10.00-15.00 saatleri arasında hizmet vermektedir. Önerilen programla ilgili üniversitemizin kütüphanesinde bulunan süreli yayınların listesi ve çeşitli çevrimiçi veri tabanı listesi (Springer Nature – SpringerLink Springer Nature, Adis Springer Nature, Palgrave Macmillan Journals, EBSCOHOST, Hiperkitap, IEEE / IEE Electronic Library, ITHENTICATE, ScienceDirect Freedom Collection, Scopus, T&F (Taylor & Francis), Web of Science, Tümer Altaş. Sınava Hazırlık ve Dil Eğitimi Veritabanı, Mendeley, İdealonline, Kütüphane, JSTOR Archive Journal Content, ProQuest Dissertations & Theses, Emerald Insight(e-Dergi), OVID-LWW, Wiley Online Library, Turnitin, Asos İndeks Atıf Dizini, Bookcites Atıf Dizini, İdealonline, Sayısal Kitap: Türkçe Dijital Kütüphane, E-Osmanlıca ve Kelimex, World eBook Library, Sobiad Atıf Dizini, İntihal.net, World eBook Library) bulunmaktadır.
|
Program Çıktıları
|
|
1 | Türkçe öğretimine yönelik ulusal ve uluslararası alan yazını araştırma konularına göre çeşitli kaynaklardan tarayabilmek ve başucu eserlere hâkim olabilmek.
| 2 | Dil öğretiminde kültürün önemine ve işlevlerine vâkıf olabilmek.
| 3 | Bilimsel araştırma yöntemlerine ve etik ilkelere hâkim olarak araştırma projesini sağlıklı bir şekilde yürütebilmek | 4 | TDÖP ve felsefeleri hakkında bilgi sahibi olmak.
| 5 | Türk dili edebiyatından yararlanarak Türkçenin öğretiminde edebiyatın sağladığı imkânlardan etkin olarak yararlanabilmek |
Program Çıktıları - Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikler Çerçevesi İlişkilendirme
| TYYÇ | Program Çıktıları |
| 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| BİLGİ | 1 | | | | | |
| 2 | | | | | |
| BECERİ | 1 | | | | | |
| 2 | | | | | |
| 3 | | | | | |
| YETKİNLİKLER
(Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği ) | 1 | | | | | |
| 2 | | | | | |
| 3 | | | | | |
| YETKİNLİKLER
(Öğrenme Yetkinliği ) | 1 | | | | | |
| YETKİNLİKLER
(İletişim ve Sosyal Yetkinlik ) | 1 | | | | | |
| 2 | | | | | |
| 3 | | | | | |
| 4 | | | | | |
| YETKİNLİKLER
(Alana Özgü Yetkinlik) | 1 | | | | | |
| 2 | | | | | |
| 3 | | | | | |
Müfredat
|
|
T : Teorik U: Uygulama L: Laboratuvar
1
|
TÜEDK
|
Danışmanlık
|
Zorunlu
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Toplam |
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
1
|
TÜESEÇ-1
|
Türkçe Eğitimi Tezsiz (İÖ) Seçmeli Dersler 1
|
Seçmeli
|
-
|
-
|
-
|
0
|
2
|
TÜEZOR-1
|
Türkçe Eğitimi Tezsiz (İÖ) Zorunlu Dersler 1
|
Seçmeli
|
-
|
-
|
-
|
0
|
Toplam |
6
|
0
|
0
|
0
|
|
|
1
|
TÜEDP
|
Dönem Projesi
|
Zorunlu
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
TÜESEÇ-2
|
Türkçe Eğitimi Tezsiz (İÖ) Seçmeli Dersler 2
|
Seçmeli
|
-
|
-
|
-
|
0
|
3
|
TÜEZOR-2
|
Türkçe Eğitimi Tezsiz (İÖ) Zorunlu Dersler 2
|
Seçmeli
|
-
|
-
|
-
|
0
|
Toplam |
6
|
0
|
0
|
0
|
|
|
1
|
TÜE102
|
Türkçe Öğretiminde Alternatif Yaklaşımlar
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
2
|
TÜE103
|
Dil Öğretim Yöntem ve Teknikleri
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
3
|
TÜE104
|
Sözcük Öğretimi Yöntemleri
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
4
|
TÜE105
|
Türkçe Öğretimi Kaynakçası
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
5
|
TÜE106
|
Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
6
|
TÜE107
|
Türkçe Eğitiminde Değerler Eğitimi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
7
|
TÜE108
|
Türkçe Öğretiminde Düşünme Becerileri
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
8
|
TÜE109
|
Türkçe Öğretiminde Program Geliştirme
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
0
|
|
1
|
TÜE100Z
|
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
|
1
|
TÜE102
|
Türkçe Öğretiminde Alternatif Yaklaşımlar
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
2
|
TÜE104
|
Sözcük Öğretimi Yöntemleri
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
3
|
TÜE105
|
Türkçe Öğretimi Kaynakçası
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
4
|
TÜE106
|
Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
5
|
TÜE108
|
Türkçe Öğretiminde Düşünme Becerileri
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
|
1
|
TÜE100Z
|
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
|
|