Yüksek Lisans Programları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
- Felsefe ve Din Bilimleri
- Felsefe ve Din Bilimleri
Program Tanımları
|
|
Kuruluş | Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans Programı, Felsefe ve Din Bilimleri alanında üst düzey bilgi edinebilen, üretebilen, analitik yetenekleri gelişmiş, ulusal ve uluslararası düzeyde araştırma ve inceleme yapabilme becerisine sahip, bu bilgileri paydaşlarıyla paylaşabilen nitelikli araştırmacılar yetiştirmeyi amaçlar. Program, Felsefe Tarihi, İslam Felsefesi, Din Felsefesi, Mantık, Dinler Tarihi, Din Sosyolojisi, Din Psikolojisi, Din Eğitimi gibi bilim dallarını içermektedir. Tüm bilim dallarında yüksek lisans düzeyinde eğitim verilmekte olup, eğitim dili Türkçedir. Ana Bilim Dalı 2023 yılından bu yana öğrenci kabul etmektedir.
| Kazanılan Derece | Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı yüksek lisans programını başarıyla tamamlayanlar, Felsefe ve Din Bilimleri Uzmanı unvanına sahip olurlar.
| Derecenin Düzeyi (Ön Lisans , Lisans, Yüksek Lisans, Doktora) | Yüksek Lisans | Kabul ve Kayıt Koşulları | Programa başvurabilmek için; lisans diplomasına ve başvurduğu puan türünde Senato tarafından belirlenecek 55 puandan az olmamak üzere ALES puanına sahip olması gerekir. ALES puanına ek olarak lisans not ortalaması, yazılı olarak yapılacak bilimsel değerlendirme ve/veya mülakat sonucu da değerlendirmeye alınabilir. Bu değerlendirmeye ilişkin hususlar ile başvuru için adayların sağlaması gereken diğer belge ve bilgiler, uluslararası standart sınavlar, ALES puanının % 50’den az olmamak koşuluyla değerlendirmeye alınacağı ağırlık oranı, yüksek lisans giriş başarı notunun alt sınırı, yapılacak bilimsel değerlendirme ve/veya mülakat sonucunun ağırlık oranı; ilgili anabilim/anasanat dalı kurulu önerisi ve enstitü kurulunun onayı ile belirlenir.
| Önceki Öğrenmenin (formal, in-formal, non-formal) Tanınması Hakkında Kurallar | Denkliği Yükseköğretim Kurulu (YOK) tarafından kabul edilen kurumların ilgili bölümlerinden mezun olan öğrenciler kabul edilebilir.
| Yeterlilik Koşulları ve Kuralları | Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'ne göre, öğrencilerin tüm derslerden, seminerlerden ve tezden başarılı olmaları ve geçerli notlar almaları gerekmektedir.
| Program Profili | Programımızın temel hedefi, felsefe ve din bilimleri derslerinin öğretiminde gerekli teorik bilgi birikimini pratik uygulamayla birleştirebilen, orijinal çalışmalar ortaya koyabilen, alanında yeni bilgi ve yaklaşımları takip edebilen, bilimsel alanda özgün yaklaşımlar ve yöntemler geliştirebilen, eleştirel/sorgulayıcı yetenekleri gelişmiş, bilim dünyasına katkı sağlayabilecek uzmanlar yetiştirmektir.
| Mezunların İstihdam Profilleri (örneklerle) | Mezunlar, kamu ve özel sektörde çeşitli profesyonel pozisyonlarda görev alabilirler; bu roller arasında resmi ve özel kurumlarda öğretmenlik, Diyanet İşleri Başkanlığı'nda müftü, vaiz ve imamlık bulunmaktadır.
| Üst Derece Programlarına Geçiş | Adaylar, kendi uzmanlık alanlarında veya ilgili alanlarda doktora programlarına başvuruda bulunabilirler, ancak bu başvuruları için geçerli bir ALES notu alarak ve yeterli düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmaları gerekmektedir.
| Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme | Tezli yüksek lisans programı; toplam yirmi bir krediden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Tezli yüksek lisans programı, bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla seminer dersi dâhil en az sekiz ders ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 120 AKTS kredisinden oluşur. Öğrenci, en geç danışman atanmasını izleyen dönemden itibaren her yarıyıl tez dönemi için kayıt yaptırmak zorundadır. | Mezuniyet Koşulları | Öğrenciler, tamamlamakla yükümlü oldukları dersleri ve tezi başarıyla bitirerek bu programdan mezuniyet hakkını elde ederler.
| Çalışma Şekli (Tam Zamanlı, e-öğrenme ) | Tam Zamanlı | Adres ve İletişim Bilgileri (Program Başkanı, AKTS/DS Koordinatörü) | Tuzcuzade Mahallesi Demirözü Caddesi Erzincan Yolu Üzeri 2.7 km İlahiyat Fakültesi 1. kat 69000 / Bayburt
| Bölüm Olanakları | İlahiyat Fakültesi'nde faaliyet gösteren Anabilim Dalı, dersliklerde sesli ders sunumu imkanlarına sahiptir. Bunun yanı sıra, fakülte içinde yer alan kütüphane de öğrencilere hizmet sunmaktadır.
|
Program Çıktıları
|
|
1 | Programı tamamladıktan sonra, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü'ndeki öğrenciler, temel felsefi ve dini gelenekler, tarihsel gelişmeler, çağdaş tartışmalar ve teorik çerçeveler hakkında kapsamlı bir bilgiye sahip olurlar, bu da onların çeşitli entelektüel bakış açılarıyla eleştirel bir şekilde etkileşime girmelerini sağlar.
| 2 | Programı tamamladıktan sonra, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü'ndeki öğrenciler, eleştirel analiz, etkili iletişim, disiplinler arası düşünme ve etik akıl yürütme gibi temel becerileri edinirler. Bu, karmaşık felsefi ve dini kavramlarla düşünceli bir şekilde etkileşime girmelerini ve çeşitli entelektüel ve sosyal bağlamlara anlamlı katkılar yapmalarını sağlar.
| 3 | Programın tamamlanmasıyla öğrenciler, Felsefe ve Din Bilimleri alanında bağımsız çalışma, girişimcilik gösterme ve akademik araştırmaları ile projelerini üstlenme yeteneğini sergiler.
| 4 | Programın tamamlanmasıyla öğrenciler, eleştirel düşünme, araştırma yetkinliği ve disiplinlerarası sentez gibi ileri düzey öğrenme becerilerini sergiler.
| 5 | Programın tamamlanmasıyla öğrenciler, etkili iletişim becerilerini ve artan sosyal farkındalığı sergiler, çalışmaları ve alanındaki gelişmeleri yazılı, sözlü, görsel gibi çeşitli yollarla alan içerisinde dışarısında paylaşılmasını sağlarlar.
| 6 | Programın tamamlanmasıyla öğrenciler, Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel prensipleri, metodolojileri ve tartışmaları incelikli bir şekilde anlar ve ileri akademik çalışmalar veya ilgili alanlarda profesyonel katılımlar için gerekli olan alan özel yetkinliğe sahip olurlar.
|
Program Çıktıları - Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikler Çerçevesi İlişkilendirme
| TYYÇ | Program Çıktıları |
| 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| BİLGİ | 1 | | | | | | |
| 2 | | | | | | |
| BECERİ | 1 | | | | | | |
| 2 | | | | | | |
| 3 | | | | | | |
| YETKİNLİKLER
(Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği ) | 1 | | | | | | |
| 2 | | | | | | |
| 3 | | | | | | |
| YETKİNLİKLER
(Öğrenme Yetkinliği ) | 1 | | | | | | |
| YETKİNLİKLER
(İletişim ve Sosyal Yetkinlik ) | 1 | | | | | | |
| 2 | | | | | | |
| 3 | | | | | | |
| 4 | | | | | | |
| YETKİNLİKLER
(Alana Özgü Yetkinlik) | 1 | | | | | | |
| 2 | | | | | | |
| 3 | | | | | | |
Müfredat
|
|
T : Teorik U: Uygulama L: Laboratuvar
1
|
FDBSEÇ-1
|
Seçmeli Dersler - 1
|
Seçmeli
|
-
|
-
|
-
|
18
|
2
|
FDBUZM
|
Uzmanlık Alan Dersi
|
Zorunlu
|
6
|
0
|
0
|
6
|
3
|
FDBZOR-1
|
Zorunlu Dersler - 1
|
Seçmeli
|
-
|
-
|
-
|
6
|
Toplam |
12
|
0
|
0
|
30
|
|
|
1
|
FDBSEÇ-2
|
Seçmeli Dersler - 2
|
Seçmeli
|
-
|
-
|
-
|
18
|
2
|
FDBSEM
|
Seminer
|
Zorunlu
|
0
|
1
|
0
|
6
|
3
|
FDBUZM
|
Uzmanlık Alan Dersi
|
Zorunlu
|
6
|
0
|
0
|
6
|
4
|
FDBZOR-2
|
Zorunlu Dersler - 2
|
Seçmeli
|
-
|
-
|
-
|
6
|
Toplam |
12
|
1
|
0
|
36
|
|
|
1
|
FDBTEZ
|
Tez Çalışması
|
Zorunlu
|
0
|
1
|
0
|
18
|
2
|
FDBUZM
|
Uzmanlık Alan Dersi
|
Zorunlu
|
6
|
0
|
0
|
6
|
Toplam |
6
|
1
|
0
|
24
|
|
|
1
|
FDBTEZ
|
Tez Çalışması
|
Zorunlu
|
0
|
1
|
0
|
18
|
2
|
FDBUZM
|
Uzmanlık Alan Dersi
|
Zorunlu
|
6
|
0
|
0
|
6
|
Toplam |
6
|
1
|
0
|
24
|
|
|
1
|
FDBUZM
|
Uzmanlık Alan Dersi
|
Zorunlu
|
6
|
0
|
0
|
6
|
Toplam |
6
|
0
|
0
|
6
|
|
|
1
|
FDBUZM
|
Uzmanlık Alan Dersi
|
Zorunlu
|
6
|
0
|
0
|
6
|
Toplam |
6
|
0
|
0
|
6
|
|
|
1
|
FDB103
|
Kuran'da Eğitimin Temelleri
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
2
|
FDB105
|
Çocukluk Dönemi Din Eğitimi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
3
|
FDB107
|
Kültürlerarası Din ve Ahlak Öğretimi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
4
|
FDB109
|
Medrese Öncesi İslam Eğitimi Tarihi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
5
|
FDB111
|
Tanrı Tasavvurları
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
6
|
FDB113
|
Dini Gelişim Psikolojisi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
7
|
FDB115
|
İbadet Psikolojisi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
8
|
FDB117
|
Din Eğitimi I
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
9
|
FDB119
|
Ahlak Eğitimi I
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
10
|
FDB121
|
İslam Felsefesinin Ana Konuları
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
11
|
FDB123
|
Yahudilik Tarihi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
12
|
FDB125
|
Katolik Kilisesi Tarihi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
13
|
FDB127
|
Din Fenomenolojisi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
14
|
FDB129
|
Dinler Tarihi Metodolojisi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
15
|
FDB131
|
Dört İncil Benzerlikleri ve Farklılıkları
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
16
|
FDB133
|
Din Antropolojisi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
17
|
FDB135
|
Din Sosyolojisi I
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
18
|
FDB137
|
Klasik Sosyoloji Kuramları
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
19
|
FDB139
|
İslam Eğitim Tarihi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
20
|
FDB141
|
Din Psikolojisine Giriş
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
21
|
FDB143
|
Din Eğitimi Bilimine Giriş
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
22
|
FDB145
|
Dinler Tarihine Giriş
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
23
|
FDB147
|
Kişilik ve Din
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
24
|
FDB149
|
İlk Dönem İslam Filozofları
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
25
|
FDB151
|
Din ve Ahlak Felsefesinin Temel Problemlerine Giriş
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
|
1
|
FDB101Z
|
Bilimsel Araştırma Yöntem ve Teknikleri I
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
2
|
FDBDK
|
Danışmanlık
|
Seçmeli
|
0
|
1
|
0
|
6
|
|
1
|
FDB104
|
Din Öğretimi ve Temel Sorunları
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
2
|
FDB106
|
Din Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
3
|
FDB108
|
İletişim ve Din Eğitimi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
4
|
FDB110
|
Sünnette Eğitimin Temelleri
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
5
|
FDB112
|
Kuran'da Ahlak İlkeleri ve Eğitimi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
6
|
FDB114
|
Gelişimsel Basamaklara Göre Din Eğitimi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
7
|
FDB116
|
Dini Danışmanlık ve Rehberlik
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
8
|
FDB118
|
Din Öğretimi Özel Öğretim Yöntemleri
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
9
|
FDB120
|
Teodise ve Kötülük Problemi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
0
|
10
|
FDB122
|
Din Eğitimi Bilimi Metodolojisi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
11
|
FDB124
|
Medreselerde Eğitim
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
12
|
FDB126
|
Din Eğitimi Bilimi Metodolojisi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
13
|
FDB128
|
İslam Felsefesinin Teşekkül ve Gelişimi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
14
|
FDB130
|
Bilgi Sosyolojisi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
15
|
FDB132
|
Din ve Ahlak Felsefesinin Temel Problemlerine Giriş
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
16
|
FDB134
|
Din Eğitimi II
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
17
|
FDB136
|
Ahlak Eğitimi II
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
18
|
FDB138
|
İslam Felsefesinin Metinlerine Giriş
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
19
|
FDB140
|
Ortodoks Kilisesi Tarihi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
20
|
FDB142
|
Protestanlık Tarihi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
21
|
FDB144
|
Yani Dini Hareketler
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
22
|
FDB146
|
Kur'an-ı Kerim ve Kitab-ı Mukaddes Karşılaştırmaları
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
23
|
FDB148
|
Doğu Dinleri
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
24
|
FDB150
|
Misyonerlik ve Misyonerlik Faaliyetleri
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
25
|
FDB152
|
Çağdaş Sosyoloji Kuramları
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
26
|
FDB154
|
Din Sosyolojisi II
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
27
|
FDB158
|
İslam Ahlak Felsefesi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
28
|
FDB160
|
Hristiyanlık Tarihi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
29
|
FDB162
|
Yahudilik
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
|
1
|
FDB100Z
|
Bilimsel Araştırma Yöntem ve Teknikleri II
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
0
|
6
|
|
|