|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TÜED500Z | Nicel ve Nitel Veri Analizi | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Doktora | Dersin Amacı | Nitel araştırma desenlerinin, nitel verilerin toplanması ve veri toplama araçlarının, nitel veri analiz yöntemlerinin ve raporlanmasının öğrenilmesi amaçlanmaktadır.
Nicel araştırma yöntemlerinde, bilimsel araştırmanın basamaklarını, veri toplama ve analiz yollarını, araştırma raporu yazımı ve araştırma sonuçlarının kullanımı konularını incelemektir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Bahadır Gülden | Öğrenme Çıktıları | 1 | "Bilimsel bilginin ne olduğu ve ne şekilde elde edileceği öğrenilir.
Bilimsel araştırmalarda etik kurallar ve etik dışı davranış örnekleri
Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin temel farklılıkları
Nitel araştırmanın felsefi ve bilimsel temelleri
""Bilimsel araştırma sürecinin aşamaları
1) Araştırma probleminin tanımlanması,
2) Literatür taraması,
3) Araştırmanın amacının belirlenmesi,
4) Verilerin toplanması,
5) Verilerin analizi ve yorumlanması,
6) Araştırmanın değerlendirilmesi ve sonuçların raporlanması.""" | 2 | "Nitel araştırmalara yön veren paradigmalar
Eylem araştırması
Nitel veri toplama teknikleri: gözlem, görüşme, doküman incelemesi
""Nitel veri analizi: Kodlama, kod, tema kavramları
Betimsel analiz
İçerik analizi""" | 3 | "Öğrenciler, nicel araştırma metodunu kullanarak tez yazabilme hakkında bilgi edineceklerdir
Öğrenciler, öğrendiklerini tez çalışmalarında uygulama ve araştırma hakkında bilgi edineceklerdir
Öğrenciler, eğitimde bilimsel araştırma yöntemlerinin temel kavram ve bilgileri hakkında bilgi edineceklerdir
Öğrenciler, istatistiksel kavramlar hakkında bilgi edineceklerdir" |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Bilim nedir? Bilimsel ahlâk ve etik kuralları nelerdir? nitel ve nicel araştırmaların temel farklılıkları, nitel araştırma ve nitel araştırma desenleri, nitel veri toplama teknikleri, nitel veri analiz teknikleri temel başlıkları altındaki içerikler işlenir.
Nicel araştırmalarda veri toplama teknikleri, araştırmada kullanılacak istatistiksel çözümleme ve test teknikleri; SPSS for Windows ve MS Excel gibi istatistik ve tablolama yazılımları kullanılarak nicel verileri analiz etme; yapılan araştırmanın sonuçlarını kurallarına uygun olarak raporlaştırma, araştırmanın sonucunda uygun çözüm önerilerinde bulunma. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Bilimsel araştırma süreci"Bilimsel araştırma sürecinin aşağıdaki alt basamaklarına göre öğrencinin tanımlamalar yapabilmesi | "1) Araştırma probleminin tanımlanması,
2) Literatür taraması,
3) Araştırmanın amacının belirlenmesi,
4) Verilerin toplanması,
5) Verilerin analizi ve yorumlanması,
6) Araştırmanın değerlendirilmesi ve sonuçların raporlanması." | | 2 | Bilimsel araştırma süreci ve etik kurallar hakkında bilgiler verilir. Etik kavramı hakkında bilgi ve tanımlamalar yapılır. Etik ihlal türleri hakkında detaylı bilgi verilerek öğrencilerin bilimsel süreçlerde bilerek/bilmeden bu tür hatalar yapmasının önüne geçilir. | | | 3 | "Nitel Araştırmanın doğası ve özellikleri açıklanır.
Nicel ve nitel araştırmaların temel farklılıkları üzerinde durulur." | | | 4 | """Literatür taraması nedir ve nasıl yapılır?
Literatür taraması için basılı ve dijital kaynakların neler olduğunu öğrenir ve bu kaynakları ödevlerinde aktif olarak kullanır.""" | | | 5 | Araştırma amacının nasıl belirleneceği, amaçlar ve problemler belirlenirken nelere dikkat edileceği konusunda bilgiler verilir. | | | 6 | Verilerin Toplanması: Verilerin nitel olarak nasıl toplanacağı ve nitel veri toplama araçlarının neler olduğu konusunda bilgi verilir. | Öğrencilerin daha önce belirlediği amaçlara göre veri toplama araçlarınından hangilerini kullanabileceğini karar vermeleri ve bunun gerekçelerini açıklamaları beklenir. | | 7 | Nitel veri toplama teknikleri (Gözlem, görüşme, doküman incelemesi) hakkında bilgi verilir. Gözlem ve görüşme türleri hakkında bilgiler verilerek amaç ve farklılıklarına dikkat çekilir. | Öğrenci önceden belirlediği araştırma amacı ve problemleri doğrultusunda çalışmasına uygun bulduğu veri toplama tekniklerini belirler ve uygular. | | 8 | | "Vize Sınavı
Ödev Teslimi" | | 9 | Yayın Etiği:
Kaynak Gösterme" | "Microsoft Word'de APA 7 stiline göre atıf ekleme, kaynakça oluşturma
Sorumlu ve Nitelikli Yayın:
Çalışmaya Destek Verenlerin Belirtilmesi:""" | | 10 | """Örnek kaynaklar üzerinde literatür taramasının nasıl yapılacağının gösterilmesi.
Örnek Kaynaklar:
Dergipark
Google Scholar
JSTOR
ERIC
https://bayburt.edu.tr/tr/turcademy-3
https://bayburt.edu.tr/tr/proquest-dissertations-theses
https://www.sciencedirect.com/
https://bayburt.edu.tr/tr/world-ebook-library
https://bayburt.edu.tr/tr/web-of-science
https://bayburt.edu.tr/tr/springer-nature-academic-journals-springer-nature-nature-journals-all
https://bayburt.edu.tr/tr/ebscohost-veritabani
https://bayburt.edu.tr/tr/scopus
https://bayburt.edu.tr/tr/wiley-online-library""" | | | 11 | """Eylem Araştırması Nedir?
Eylem araştırmanın türleri hakkında bilgi verilir.""" | | | 12 | """Veri toplama teknikleri:
Gözlem türleri: Tam katılımcı, gözlemci olarak katılımcı, katılımcı olarak gözlemci, tam gözlemci
Görüşme:
Yapılandırılmış görüşme:
Yarı yapılandırılmış görüşme:
Yapılandırılmamış görüşme:
Odak grup görüşmesi:
Belge inceleme:""" | Öğrenciler daha önce belirledikleri araştırma amacı ve problemlerine yönelik uygun veri toplama tekniklerinin ne olduğunu ve nasıl veri toplayacaklarını açıklarlar. | | 13 | """Nitel veri analizi
Nitel Veri Analiz Türleri
Betimsel Analiz
İçerik Analizi""
""Kültür Analizi
Olgubilim (Fenomenoloji)
Eylem Araştırması""" | Öğrencilerin önceden belirledikleri nitel problemlere göre hangi nitel veri analiz yöntemini belirlemeleri gerektiğine karar verip sınıf içinde yöntemin araştırma problemine uygunluğu istişare edilir. Bu doğrultuda öğrenci araştırma problemine uygun olarak seçtiği nitel yönteme dayalı olarak yöntem bölümünü yazar. | | 14 | Nicel Araştırma Yöntemleri
Deneysel araştırmalar
Tarama Araştırmaları | Spss analizleri | | 15 | | Spss normallik testleri
Parametrik ve non parametrik testler | | 16 | | "Final Sınavı
Final Ödev Teslimi" | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | """Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskı). Ankara: Nobel akademik yayıncılık.
Eğitimde Araştırma Yöntemleri/ Sedat Şen (Ed.); İbrahim Yıldırım(Ed.)
Oral, B., & Çoban, A. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri.
Seggie, F. N., & Bayyurt, Y. (Eds.). (2017). Nitel araştırma: Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları. Anı Yayıncılık.
Creswell, J. W. (2013). Nitel araştirma yöntemleri. Qualitative research methods]. M. Bütün & SB Demir, Trans.(Eds.). İstanbul: Siyasal Kitapevi.""Freankel, J.R.; Walen, N. E. (2003), How to Design and Evaluate Research in Education (New York: McGraw-Hill). Neuman, W.L. (2003), Social Research Methods Qualitative and Quantitative Approaches (Boston: Allyn and Bacon, 5th Edition). W. Lawrence Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar (2. cilt). 2. bs. Çev. Sedef Özge. İstanbul: Yayınodası, 2008. Bryman, A. and Cramer D. (1999) Quantitative Data Analysis with SPSS 8 Release for Windows: a guide for social scientists. London, Routledge. Plewis, Ian (1997) Statistics in Education. London, Arnold. Creswell, J.W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 3rd edition.Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc." | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 10 | Uygulama/Pratik | 1 | 10 | Problem Çözümü | 1 | 10 | Deney | 1 | 10 | Alan Çalışması | 1 | 10 | Rapor Hazırlama | 1 | 5 | Rapor Sunma | 1 | 5 | Proje Hazırlama | 1 | 10 | Proje Sunma | 1 | 10 | Bireysel Çalışma | 1 | 10 | Okuma | 1 | 10 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 60 | Rapor | 1 | 10 | Rapor Hazırlama | 1 | 20 | Rapor Sunma | 1 | 10 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Bütünleme Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 1 | 15 | 15 | Tartışma | 1 | 3 | 3 | Soru-Yanıt | 1 | 10 | 10 | Deney | 1 | 15 | 15 | Alan Çalışması | 1 | 15 | 15 | Beyin Fırtınası | 1 | 5 | 5 | Rapor Hazırlama | 1 | 10 | 10 | Rapor Sunma | 1 | 10 | 10 | Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 | Okuma | 1 | 10 | 10 | Rapor | 1 | 15 | 15 | Ev Ödevi | 1 | 15 | 15 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|