|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | BESD526 | Beden Eğitimi ve Sporda Sosyolojik Yaklaşımlar | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Doktora | Dersin Amacı | Öğrenciler beden eğitimi ve sporla ilgili temel sosyokültürel konuları tanımlayıp tartışarak farklı bakış açılarını ve bunların çağdaş
uygulamalar üzerindeki etkilerini tanıyacaklardır. Bu sosyolojik yaklaşımlar, sporun toplumsal boyutlarını sosyolojik bir bakış
açısıyla değerlendiren bir perspektifi temsil eder. Sporun toplum içindeki rolünü, sporun etik sorumluluklarını, spor
organizasyonlarının toplumsal etkisini ve sporcuların toplumsal etkileşimini anlamaya yönelik önemli bir araştırma ve analiz
alanını temsil eder. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Eda ADATEPE | Öğrenme Çıktıları | 1 | Spor sosyolojisi tanım, kavram ve teorilerini tanımlayabilme, spor sosyolojisi literatürüne hakim olabilme | 2 | Beden eğitimi ve spora sosyokültürel yaklaşımlar ile bakabilme ve eleştirel olarak değerlendirebilme | 3 | Beden eğitimi ve spor alanı için yeni sosyolojik yaklaşımlar önerebilme ve geliştirebilme | 4 | Beden eğitimi ve sporun sosyal boyutları ile ilgili konuları açıklayabilme | 5 | Beden eğitimi ve spor alanının sosyal alana katkılarını örneklerle destekleyebilme | 6 | Beden eğitimi ve spor alanı sosyal boyutlar ile ilgili örnek olayların analizini yapabilme | 7 | Beden eğitimi ve spor alanın ile ilgili güncel sosyolojik çalışmaları takip edebilme, inceleyebilme ve analiz edebilme becerisi. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | yok | Dersin İçeriği | Beden eğitimi ve spora sosyokültürel bir bakış açısı, beden eğitimi ve sporun toplumdaki sosyal anlamları,
dezavantajlı gruplar ve spor, sosyal değişim, sosyal kimlik, etnik köken, ırk ve spor, sosyal eşitsizlikler ve spor,
sporda şiddet, sporda kadın, sosyal sermaye, sosyal sorumluluk, Kurumsal sosyal sorumluluk, Birleşmiş Milletler 2030
Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ve spor, Sosyal sürdürülebilirlik ve spor | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dersin Tanımı, İçeriği, Ödevler, Projeler, Değerlendirme ve Literatür Hakkında Bilgi Verilmesi | | | 2 | Spor sosyolojisine giriş (tanımlar, kavramlar, teoriler, yaklaşımlar) | | | 3 | Beden eğitimi ve spor alanında Yapısal İşlevsel Kuram, Sembolik etkileşim kuramı, Feminist Kuram, Çatışma Kuramı örnekleri | | | 4 | Beden eğitimi ve sporun toplumsal etkileşimdeki rolü | | | 5 | Beden eğitimi ve sporda etik sorumluluklar | | | 6 | Beden eğitimi ve sporda kadın | | | 7 | Beden eğitimi ve sporda sermaye çeşitleri, entelektüel sermaye, sosyal sermaye ve sportif sermaye | | | 8 | Ara Sınav (Vize) | | | 9 | Beden eğitimi ve sporda dezavantajlı gruplara yönelik örnek olay analizleri | | | 10 | Beden eğitimi ve sporda sosyal eşitsizlikler, ayrımcılık ve sosyal içerme | | | 11 | Sosyal sorumluluk, Kurumsal sosyal sorumluluk ve konuya ilişkin beden eğitimi ve spor alanından örnekler | | | 12 | Sosyal sürdürülebilirlik ve spor, Birleşmiş Milletler 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları ve spor | | | 13 | Beden eğitimi ve spor alanında güncel sosyolojik çalışmaların (tez, makale, bildiri, kitap, kitap bölümü) incelenmesi | | | 14 | Beden eğitimi ve spor alanında güncel sosyolojik çalışmaların (tez, makale, bildiri, kitap, kitap bölümü) incelenmesi | | | 15 | Beden eğitimi ve spor alanında güncel sosyolojik çalışmaların (tez, makale, bildiri, kitap, kitap bölümü) incelenmesi | | | 16 | Yıl sonu (Final) sınavı/Sunum/Proje/Rapor | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Delaney, T and Madigan t. (2009). The Sociology of Sports. Mc Farland Company Inc. Publishers. North Carolina
Dever, A. (2011). Spor Sosyolojisi: Tarihsel ve Güncel Boyutlarıyla Spor. İstanbul: Başlık Yayın Grubu.
Doğan, B. (2007). Spor Sosyolojisi ve Uygulamalı Spor Sosyolojisine Giriş. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
Erkal EM, Güven, Ö. ve Ayan, D. (1998). Sosyolojik Açıdan Spor. Der Yayınları, İstanbul.
Yetim, A. A. (2006). Sosyoloji ve spor. Ankara: Morpa Kültür Yayınları.
SÜRDÜRÜLEBİLİR ETKİNLİK YÖNETİMİ ve SPOR
ADATEPE EDA, Yayın Yeri:Akademisyen Yayınevi Kitabevi, Editör:KOLAYİŞ Hakan, Basım sayısı:1, Sayfa sayısı:194, ISBN:978-625-8259-16-2,
2023 Bilimsel Kitap
Spor Bilimlerinde Uluslararası Teori, Araştırma ve Derlemeler
Bölüm Adı:SPOR İLE DAHA FAZLA SOSYAL İÇERME, DAHA AZ AYRIMCILIK, ADATEPE EDA, Yayın Yeri:Serüven Yayınevi, Editör:PROF. DR. HASAN ŞAHAN, Basım sayısı:1, Sayfa sayısı:143, ISBN:978-625-6450-92-9, Bölüm Sayfaları:79 -92
2023 Bilimsel Kitap Kitap Bölümü
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ARAŞTIRMALARI 2023-II
Bölüm Adı:SOSYAL SERMAYE İNŞASINDA SPOR, ADATEPE EDA, Yayın Yeri:Efe Akademik Yayıncılık, Editör:Prof. Dr. Fatih HAZAR, Basım sayısı:1, Sayfa sayısı:297, ISBN:978-625-6600-10-2, Bölüm Sayfaları:7 -24
2023 Bilimsel Kitap Kitap Bölümü
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ARAŞTIRMALARI 2023-I
Bölüm Adı:BİRLEŞMİŞ MİLLETLER 2030 SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA HEDEFLERİ VİZYONUNA SPORUN KATKISI, ADATEPE EDA, Yayın Yeri:Efe Akademik Yayıncılık, Editör:Prof. Dr. Fatih HAZAR, Basım sayısı:1, Sayfa sayısı:261, ISBN:978-625-6939-96-7, Bölüm Sayfaları:247 -261
2022 Bilimsel Kitap Kitap Bölümü
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK GÜNCEL ARAŞTIRMALAR
Bölüm Adı:ISO 20121 SÜRDÜRÜLEBİLİR ETKİNLİK YÖNETİM SİSTEMİ PERSPEKTİFİNDEN SPORDA ORGANİZASYONEL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK, ADATEPE EDA, SOLAKUMUR ADEM, Yayın Yeri:Gazi Kitabevi, Editör:Doç. Dr. Ahmet Yağmur ERSOY, Dr. Metin SAYGILI, Basım sayısı:1, Sayfa sayısı:337, ISBN:978-625-8413-64-9, Bölüm Sayfaları:311 -336 | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 1 | 14 | Rapor Hazırlama | 1 | 10 | 10 | Rapor Sunma | 1 | 3 | 3 | Proje Sunma | 1 | 3 | 3 | Makale Yazma | 1 | 120 | 120 | Makale Kritik Etme | 6 | 3 | 18 | Rapor | 1 | 3 | 3 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 3 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 2 | 3 | ÖÇ3 | 3 | 5 | 2 | 1 | 3 | 4 | ÖÇ4 | 3 | 5 | 3 | 1 | 3 | 5 | ÖÇ5 | 4 | 4 | 3 | 1 | 3 | 3 | ÖÇ6 | 3 | 3 | 3 | 1 | 4 | 5 | ÖÇ7 | 3 | 3 | 5 | 2 | 4 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|