Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TDD544 | KLASİK TÜRK EDEBİYATINDA TARİH DÜŞÜRME | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Doktora |
Dersin Amacı |
1. Tarih düşürme sanatının kuşaklar arasında aktarılmasını sağlamak 2. Klasik metinlerdeki tarih düşürme ile alakalı nazım ve nesir türlerini tanıtma 3. Arap alfabesinde kullanılan harflerin sayısal değerlerini kavratma 4. Bu sanatın imla ile alakası ve tarih bilimine olan katkıların gösterilmesi 5. Sözü edilen sanatla alakalı metinlerin tarihi belge olarak kullanılmasına dair bilgi verilmesi. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
|
Öğrenme Çıktıları |
1 | 1 Harflerin sayı değerlerini kavratır
2 Klasik metinlerdeki imla değerleriyle ilişkisini ortaya koyar
3 Ebcet hesabıyla mısraların tarihi ve sayısal değerlerinin hesaplanmasını sağlar
4 Elde edilen tarihler, geçmişe ışık tutmaya yardımcı olur.
5 Geçmişten gelen milli ve manevi değerlerin genç kuşaklara aktarılması ve geçmişini bilen nesillerin geleceğe yönelik daha donanımlı hale getirilmesini sağlar. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
Öğrencilere tarih düşürme sanatının öğretilmesi ve edebi metinlerdeki tarih düşürme ile alakalı metinlerin çözülmesi. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Ebced nedir? | 0 | 0 | 2 | Ebced hesabı, ebced çeşitleri. | | | 3 | Ebcedin kullanıldığı yerler. | | | 4 | Farsça ve Arapça tarihler, ayet ve hadislerle düşürülen tarihler. | | | 5 | Başlangıcından Tanzimata kadar tarih düşürme. | | | 6 | Tarih düşürmede gerekli bilgiler. | | | 7 | Tanzimattan Latin harflerinin kabulüne kadar tarih düşürme. | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Lafzen tarihler, lafzen ve ma’nen tarihler.
| | | 10 | Latin harflerinin kabulünden günümüze kadar tarih düşürme. | | | 11 | Ma’nen tarihler. | | | 12 | Karışık tarihler. | | | 13 | Santraç usulü, mu’amma usulü, bilmeceli tarihler. | | | 14 | Metinler üzerinde tarih çözümlemeleri. | | | 15 | Metinler Üzerinde Tarihsel Çözümleme | | | 16 | final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
1.Türk Edebiyatında Tarih Düşürme Sanatı. Erzurum, 1983.
2. İsmail Yakıt, Türk ve İslam Kültüründe Tarih Düşürme, İstanbul, 2006.
3. Çeşitli Divan ve Mesneviler.
4. Şair ve Evliya Tezkireleri. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 60 | 60 |
Final Sınavı | 1 | 120 | 120 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|