|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TDD538 | BELAGAT AÇISINDAN NESİR İNCELEMELERİ | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Doktora | Dersin Amacı | Belagat açısından şiir incelemelerinin nasıl yapılması gerektiğine dair metinlerden hareketle bilgi verilmesi. Klasik Türk Şiirinin önde gelen şairlerinden alınan örnek metinler üzerinde karşılaştırmalı tahlil denemeleri yaparak Klasik Türk Şiirinin kompozisyonunu çizmek. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Belagat ile ilgili yapılmış çalışmaları tanıyabilme. | 2 | Belagatın şiire yansımalarını saptayabilme. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Şiirin dış yapısı: kafiye, vezin; hece ve aruz vezinleri. Klasik Türk edebiyatı nazım şekilleri. Şiirin yorumlanmasında araştırmacıya yardımcı olacak Belâgat ilimlerinden Meânî, Beyân ve Bedî ile ilgili ayrıntılı bilgi vermek. Örnek metinler. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Belagat ve Fesâhat kavramları. | | | 2 | Kur’andaki şiirsellik ve belagat. | | | 3 | Osmanlı ediplerin belagata yaklaşımları. | | | 4 | Belâgatta Meânî, Beyân ve Bedî kavramları. | | | 5 | Beyân ilmi ve anlamın ifade yolları: İstiare, Mecaz. | | | 6 | Beyân ilmi ve anlamın ifade yolları: Teşbih, Kinaye, Tariz, Telvih, Remz, İşaret. | | | 7 | Bedî ilmi ve Şiirde mânâ ile ilgili sanatlar: Tenasüp, Tezat, Cem, Tefrik, Taksim. | | | 8 | ara sınav | | | 9 | Bedî ilmi ve Şiirde mânâ ile ilgili sanatlar: Leff ü Neşr, Rücû’, Tecrîd, Terdîd, Tevriye. | | | 10 | Bedî ilmi ve Şiirde mânâ ile ilgili sanatlar: Mübalağa, Tecâhül-i Ârif, Hüsn-i Ta’lil. | | | 11 | Bedî ilmi ve Şiirde Lafız ile ilgili sanatlar: Cinas, İştikak, Seci, İrsâd, Reddü’l-Acüz Ale’s-sadr, Akis. | | | 12 | Klasik Türk Şiirinde Mazmunların belagattaki yeri. | | | 13 | Klasik Türk Şiirinde Edebî Sanatların belagattaki yeri. | | | 14 | Şiirde Belagat ile ilgili Örnek metin incelemesi. | | | 15 | Şiirde Belagat ile ilgili Örnek metin incelemesi. | | | 16 | final | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Saraç, M.A.Y. 2010. Klâsik Edebiyat Bilgisi: Belâgat, ss. 325 Gökkubbe Yay., İstanbul.İpekten, H. 1999. Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, ss. 346, Dergah Yay., İstanbul.Saraç, M.A.Y. 2007. Klâsik Edebiyat Bilgisi: Biçim Ölçü Kafiye, ss. 304, 3F Yay., İstanbul.Dilçin, C. 1983. Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, ss. 531, Ankara. Coşkun, Menderes. 2007. Sözün Büyüsü Edebi Sanatlar, Dergâh Yayınları, İstanbul. Uysal, R. Selçuk. 2010. Belâgat ve Edebî Sanatlar Lugati, Doğu Kitabevi, İstanbul.Nihad, M. Ç. 1991. “Aruz” maddesi, T.D.V. İslâm Ansiklopedisi, C.3, İstanbul. Büyük Türk Klâsikleri. 1985. 14 cilt., Ötüken Yay., İstanbul.Türk Dili.1986.Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), Türk Dil Kurumu Yay., Ankara.Köprülü, F. 1980. Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara.İz, Fahir. 1995. Eski Türk Edebiyatında Nazım, c. I-II, Akçağ yay. Ankara.Büyük Türk Klasikleri.1986.Ötüken-Söğüt, İstanbul. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 60 | 60 | Final Sınavı | 1 | 120 | 120 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|