|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TDD532 | KLASİK TÜRK NESRİ İLE TANZİMAT VE SONRASI TÜRK NESRİNİN KARŞILAŞTIRILMASI | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Doktora | Dersin Amacı | Klasik edebiyat nesir türlerini öğretmek. Klasik edebiyatın sade, orta, süslü nesir örneklerini tanımak. Klasik edebiyatın nesir özelliklerini belirlemek. Tanzimat ve sonrası dönemlerdeki hikâye, roman, tiyatro benzeri nesir türlerini tanımak. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | 1. Klasik Türk nesri ile Tanzimat ve sonrası Türk nesrini dil ve anlatım yönlerinden mukayese edebilme.
2. Klasik Türk nesri ile Tanzimat ve sonrası Türk nesrini yapı ve muhteva yönlerinden tanıyabilme. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Klasik edebiyat ve Tanzimat sonrası edebiyatın nesir örneklerinin özellikleri ele alınır, Örnek metinler ile nesir örnekleri karşılaştırılır. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Klasik edebiyatta ilk nesir örnekleri. | 0 | 0 | 2 | Klasik nesir çeşitleri. a) sade nesir, b) orta nesir), süslü nesir. | | | 3 | Klasik nesir türleri. a) din dışı: tezkire, tarih, sefaretname, seyahatname, siyasetname, münşeât; b) dinî: kıssa-i evliyâ, kıssa-i enbiyâ, siyer. | | | 4 | Eski inşânın devamı: Terceme-i Telemak. | | | 5 | Tanzimat nesri ile Divan ve Tanzimat nesirlerinde anlatım. | | | 6 | Klasik edebiyatın gelişim seyri içinde nesir geleneğinin değişmesi ve değişen nesrin özellikleri. | | | 7 | Tanzimat nesrinin oluşumuna katkı sağlayan şahsiyetler: Mütercim Âsim (sözlük); Cevdet Paşa (hâtırât); Münif Paşa, Yusuf Kamil Paşa (tercüme); Sadık Rıfat Paşa, Mustafa Sami Efendi (seyahatname). | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Tanzimatın birinci dönemi, Ahmet Mithat Efendi: Hallü’l-ukad. | | | 10 | Tanzimatın ikinci dönemi, Recaizade Mahmud Ekrem: Takrîzât. | | | 11 | Genç Kalemler Dergisi yazarlarının millî nesir anlayışı. | | | 12 |
Tanzimat ve sonrası seyahatnameler ile klasik devir seyahatnamelerinin karşılaştırılması.
| | | 13 |
Tanzimat ve sonrası hatırat ve mektuplarda klasik inşa etkisi.
| | | 14 | Cumhuriyet Dönemi Türk Nesri:1923-1940. | | | 15 | Cumhuriyet Dönemi Türk Nesri:1940’tan günümüze. | | | 16 | Final | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | kyüz, K. 1995. Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, ss. 270, İnkılap Kitabevi, İstanbul. Alpaslan, Gonca G. 2007. Yusuf Kâmil Paşa, Terceme-i Telemak, ss. 194, Öncü Basımevi, Ankara.Coşkun, M. 2002. Manzum ve Mensur Osmanlı Hac Seyahatnameleri ve Nâbî’nin Tuhfetü’l-Harameyn’i, ss. XVI+360, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.Esir, Hasan A. 1987. Terceme-i Telemak, Mezuniyet Tezi, ss. XIV+125, Erzurum. İz, F. 1996. Eski Türk Edebiyatında Nesir, ss. 653, Akçağ Yayınları, Ankara, 1996.Parlatır, İ.-Çetin, N. 1999. Genç Kalemler Dergisi, ss. 577, Türk Dil Kurumu, Ankara.Tietze, A. 1975. Mustafa Ali’s Description of Cairo of 1599: text, transliteration, translation, notes, ss. 177+tıpkıbasım 89, Österreichische Akademie der Wissenschaften, Wien.Tietze, A. 1979. Mustafâ Âlî’s, Counsel for Sultans of 1581, Edition, Translation, Notes, ss. 137+158, Österreichische Akademie der Wissenschaften,Wien. Tulum, M. 2001. Sinan Paşa, Tazarrunâme, ss. 408+16, MEB Yayınları, Ankara.Türk Dili (Dil ve Edebiyat Dergisi), Mektup Özel Sayısı. 2008. Türk Dil Kurumu Yayınları, 616 s.A’ân-zâde Süleymân. 1330. Mükemmel ve Musavver Kıyâfetnâme, ss. 192, Artin Asaduryan Matbaası, İstanbul.Ahmet Mithat Efendi. 1307. Hallü’l-ukad, ss. 196, Tercümân-ı Hakîkat Matbaası, İstanbul.Arakel Tozluyan. 1312. Ta’lîm-i Kırâat (Musahhihi: Muallim Nâci), ss. 112, Nişan Berberyan Matbaası, İstanbul.Güzel Yazılar Dizisi V, Gezi-Hatıra (tıpkıbasım). 2007. Türk Dil Kurumu Yayınları, s. XVIII+310.Hamamîzâde İhsan Bey. 1327. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 60 | 60 | Final Sınavı | 1 | 120 | 120 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|