BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TDD532KLASİK TÜRK NESRİ İLE TANZİMAT VE SONRASI TÜRK NESRİNİN KARŞILAŞTIRILMASI Seçmeli126
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Amacı
Klasik edebiyat nesir türlerini öğretmek. Klasik edebiyatın sade, orta, süslü nesir örneklerini tanımak. Klasik edebiyatın nesir özelliklerini belirlemek. Tanzimat ve sonrası dönemlerdeki hikâye, roman, tiyatro benzeri nesir türlerini tanımak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
11. Klasik Türk nesri ile Tanzimat ve sonrası Türk nesrini dil ve anlatım yönlerinden mukayese edebilme. 2. Klasik Türk nesri ile Tanzimat ve sonrası Türk nesrini yapı ve muhteva yönlerinden tanıyabilme.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Klasik edebiyat ve Tanzimat sonrası edebiyatın nesir örneklerinin özellikleri ele alınır, Örnek metinler ile nesir örnekleri karşılaştırılır.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Klasik edebiyatta ilk nesir örnekleri.00
2Klasik nesir çeşitleri. a) sade nesir, b) orta nesir), süslü nesir.
3Klasik nesir türleri. a) din dışı: tezkire, tarih, sefaretname, seyahatname, siyasetname, münşeât; b) dinî: kıssa-i evliyâ, kıssa-i enbiyâ, siyer.
4Eski inşânın devamı: Terceme-i Telemak.
5Tanzimat nesri ile Divan ve Tanzimat nesirlerinde anlatım.
6 Klasik edebiyatın gelişim seyri içinde nesir geleneğinin değişmesi ve değişen nesrin özellikleri.
7 Tanzimat nesrinin oluşumuna katkı sağlayan şahsiyetler: Mütercim Âsim (sözlük); Cevdet Paşa (hâtırât); Münif Paşa, Yusuf Kamil Paşa (tercüme); Sadık Rıfat Paşa, Mustafa Sami Efendi (seyahatname).
8Ara Sınav
9 Tanzimatın birinci dönemi, Ahmet Mithat Efendi: Hallü’l-ukad.
10Tanzimatın ikinci dönemi, Recaizade Mahmud Ekrem: Takrîzât.
11Genç Kalemler Dergisi yazarlarının millî nesir anlayışı.
12 Tanzimat ve sonrası seyahatnameler ile klasik devir seyahatnamelerinin karşılaştırılması.
13 Tanzimat ve sonrası hatırat ve mektuplarda klasik inşa etkisi.
14Cumhuriyet Dönemi Türk Nesri:1923-1940.
15Cumhuriyet Dönemi Türk Nesri:1940’tan günümüze.
16Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
kyüz, K. 1995. Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, ss. 270, İnkılap Kitabevi, İstanbul. Alpaslan, Gonca G. 2007. Yusuf Kâmil Paşa, Terceme-i Telemak, ss. 194, Öncü Basımevi, Ankara.Coşkun, M. 2002. Manzum ve Mensur Osmanlı Hac Seyahatnameleri ve Nâbî’nin Tuhfetü’l-Harameyn’i, ss. XVI+360, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.Esir, Hasan A. 1987. Terceme-i Telemak, Mezuniyet Tezi, ss. XIV+125, Erzurum. İz, F. 1996. Eski Türk Edebiyatında Nesir, ss. 653, Akçağ Yayınları, Ankara, 1996.Parlatır, İ.-Çetin, N. 1999. Genç Kalemler Dergisi, ss. 577, Türk Dil Kurumu, Ankara.Tietze, A. 1975. Mustafa Ali’s Description of Cairo of 1599: text, transliteration, translation, notes, ss. 177+tıpkıbasım 89, Österreichische Akademie der Wissenschaften, Wien.Tietze, A. 1979. Mustafâ Âlî’s, Counsel for Sultans of 1581, Edition, Translation, Notes, ss. 137+158, Österreichische Akademie der Wissenschaften,Wien. Tulum, M. 2001. Sinan Paşa, Tazarrunâme, ss. 408+16, MEB Yayınları, Ankara.Türk Dili (Dil ve Edebiyat Dergisi), Mektup Özel Sayısı. 2008. Türk Dil Kurumu Yayınları, 616 s.A’ân-zâde Süleymân. 1330. Mükemmel ve Musavver Kıyâfetnâme, ss. 192, Artin Asaduryan Matbaası, İstanbul.Ahmet Mithat Efendi. 1307. Hallü’l-ukad, ss. 196, Tercümân-ı Hakîkat Matbaası, İstanbul.Arakel Tozluyan. 1312. Ta’lîm-i Kırâat (Musahhihi: Muallim Nâci), ss. 112, Nişan Berberyan Matbaası, İstanbul.Güzel Yazılar Dizisi V, Gezi-Hatıra (tıpkıbasım). 2007. Türk Dil Kurumu Yayınları, s. XVIII+310.Hamamîzâde İhsan Bey. 1327.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav16060
Final Sınavı1120120
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek