BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TDD530KLASİK TÜRK EDEBİYATINDA HAŞİYE VE ZEYİL Seçmeli126
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Amacı
Haşiye ve zeyil türü eserlerin tanıtılması.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
11-Haşiye ve zeyil hakkında bilgi sahibi olunur. 2-Tezkire zeyillerini tanınır. 3-Şakâiku’n-nu’mâniyye zeyilleri hakkında bilgi sahibi olunur.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Türk edebiyatında haşiye ve zeyil. Haşiye ve zeyil ile ilgili metinler: Zeyl-i Zübdetü’l-Eş’âr, Nuhbetü’l-Âsâr li Zeyl-i Zübdetü’l-Eş’âr, Şakaiku’n-nu’mâniyye Zeyilleri.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Türk edebiyatının kaynakları. Zeyil olarak yazılan tezkireler. Yümnî, Yümnî Tezkiresi (Kafzade Faizî’nin Zübdet-ül-Eş’âr’ına zeyil).
2Haşv, hâşiye, havâşî, der-kenâr, tahşiye, muhaşşî, şerh, muhtasar, telhîs, ta’lîk/ta’lîka,ta’lîkât, tefsir; hâmiş, zeyl.00
3Âsım Efendi, Zeyl-i Zübdetü’l-Eş’ar (Kafzade Faizî’nin Zübdetü’l-Eş’âr’ına zeyil).
4Belîğ, Nuhbetü’l-Âsâr li-Zeyli Zübdeti’l-Eş’âr (Kafzade Faizî’nin Zübdet-ül-Eş’âr’ına zeyil).
5Ramiz, Âdâb-ı Zürefâ (Tezkire-i Sâlim’e zeyil).
6İbnülemin Mahmud Kemal İnal, Son Asır Türk Şairleri (Fatin Tezkiresi’ne zeyil).
7Ara Sınav
8Esad Efendi, Bağçe-i Safâ-endûz (Tezkire-i Sâlim’e zeyil).
9Taşköprî-zâde Ahmed Efendi, e’ş-Şakâiku’n-Nu’mâniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye.
10Edirneli Mecdî, Hadâiku’ş-şakâik (e’ş-Şakâiku’n-Nu’mâniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye’ye zeyil).
11Nev’i-zâde Atâî, Hadâiku’l-hakâik fî tekmîleti’ş-şakâik (e’ş-Şakâiku’n-Nu’mâniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye’ye zeyil).
12Şeyhî, Vakâyi’u’l-fuzalâ (e’ş-Şakâiku’n-Nu’mâniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye’ye zeyil).
13 Fındıklılı İsmet Efendi, Tekmiletü`ş-şakâik fî Hakkı ehli`l-hakâik (e’ş-Şakâiku’n-Nu’mâniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye’ye zeyil).
14 Lâmiî Çelebi, Fütûhu’l-Mücâhidîn li-Tervîhi Kulûbi’l-Müşâhidîn (Terceme-i Nefehâtü’l-üns) (Câmî’nin Nefehâtü’l-üns’ünün tercüme ve zeyli).
15Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Haşv, hâşiye, havâşî, der-kenâr, tahşiye, muhaşşî, şerh, muhtasar, telhîs, ta’lîk/ta’lîka,ta’lîkât, tefsir; hâmiş, zeyl. 2. Türk edebiyatının kaynakları. Zeyil olarak yazılan tezkireler. Yümnî, Yümnî Tezkiresi (Kafzade Faizî’nin Zübdet-ül-Eş’âr’ına zeyil). 3. Âsım Efendi, Zeyl-i Zübdetü’l-Eş’ar (Kafzade Faizî’nin Zübdetü’l-Eş’âr’ına zeyil). 4. Belîğ, Nuhbetü’l-Âsâr li-Zeyli Zübdeti’l-Eş’âr (Kafzade Faizî’nin Zübdet-ül-Eş’âr’ına zeyil). 5. Ramiz, Âdâb-ı Zürefâ (Tezkire-i Sâlim’e zeyil). 6- Esad Efendi, Bağçe-i Safâ-endûz (Tezkire-i Sâlim’e zeyil). 7- Fatîn Davud, Hâtimetü’l-Eş’âr (Sâlim ve Safâyî Tezkirelerine zeyil). 8- Ara sınav. 9- İbnülemin Mahmud Kemal İnal, Son Asır Türk Şairleri (Fatin Tezkiresi’ne zeyil). 10- Taşköprî-zâde Ahmed Efendi, e’ş-Şakâiku’n-Nu’mâniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye. 11- Edirneli Mecdî, Hadâiku’ş-şakâik (e’ş-Şakâiku’n-Nu’mâniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye’ye zeyil). 12- Nev’i-zâde Atâî, Hadâiku’l-hakâik fî tekmîleti’ş-şakâik (e’ş-Şakâiku’n-Nu’mâniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye’ye zeyil). 13- Şeyhî, Vakâyi’u’l-fuzalâ (e’ş-Şakâiku’n-Nu’mâniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye’ye zeyil). 14- Fındıklılı İsmet Efendi, Tekmiletü`ş-şakâik fî Hakkı ehli`l-hakâik (e’ş-Şakâiku’n-Nu’mâniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye’ye zeyil). 15- Lâmiî Çelebi, Fütûhu’l-Mücâhidîn li-Tervîhi Kulûbi’l-Müşâhidîn (Terceme-i Nefehâtü’l-üns) (Câmî’nin Nefehâtü’l-üns’ünün tercüme ve zeyli).
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav16060
Final Sınavı1120120
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek