|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TDD530 | KLASİK TÜRK EDEBİYATINDA HAŞİYE VE ZEYİL | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Doktora | Dersin Amacı | Haşiye ve zeyil türü eserlerin tanıtılması. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | 1-Haşiye ve zeyil hakkında bilgi sahibi olunur.
2-Tezkire zeyillerini tanınır.
3-Şakâiku’n-nu’mâniyye zeyilleri hakkında bilgi sahibi olunur. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Türk edebiyatında haşiye ve zeyil. Haşiye ve zeyil ile ilgili metinler: Zeyl-i Zübdetü’l-Eş’âr, Nuhbetü’l-Âsâr li Zeyl-i Zübdetü’l-Eş’âr, Şakaiku’n-nu’mâniyye Zeyilleri. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Türk edebiyatının kaynakları. Zeyil olarak yazılan tezkireler. Yümnî, Yümnî Tezkiresi (Kafzade Faizî’nin Zübdet-ül-Eş’âr’ına zeyil). | | | 2 | Haşv, hâşiye, havâşî, der-kenâr, tahşiye, muhaşşî, şerh, muhtasar, telhîs, ta’lîk/ta’lîka,ta’lîkât, tefsir; hâmiş, zeyl. | 0 | 0 | 3 | Âsım Efendi, Zeyl-i Zübdetü’l-Eş’ar (Kafzade Faizî’nin Zübdetü’l-Eş’âr’ına zeyil). | | | 4 | Belîğ, Nuhbetü’l-Âsâr li-Zeyli Zübdeti’l-Eş’âr (Kafzade Faizî’nin Zübdet-ül-Eş’âr’ına zeyil). | | | 5 | Ramiz, Âdâb-ı Zürefâ (Tezkire-i Sâlim’e zeyil). | | | 6 | İbnülemin Mahmud Kemal İnal, Son Asır Türk Şairleri (Fatin Tezkiresi’ne zeyil). | | | 7 | Ara Sınav | | | 8 | Esad Efendi, Bağçe-i Safâ-endûz (Tezkire-i Sâlim’e zeyil). | | | 9 | Taşköprî-zâde Ahmed Efendi, e’ş-Şakâiku’n-Nu’mâniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye. | | | 10 | Edirneli Mecdî, Hadâiku’ş-şakâik (e’ş-Şakâiku’n-Nu’mâniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye’ye zeyil). | | | 11 | Nev’i-zâde Atâî, Hadâiku’l-hakâik fî tekmîleti’ş-şakâik (e’ş-Şakâiku’n-Nu’mâniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye’ye zeyil). | | | 12 | Şeyhî, Vakâyi’u’l-fuzalâ (e’ş-Şakâiku’n-Nu’mâniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye’ye zeyil). | | | 13 | Fındıklılı İsmet Efendi, Tekmiletü`ş-şakâik fî Hakkı ehli`l-hakâik (e’ş-Şakâiku’n-Nu’mâniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye’ye zeyil). | | | 14 | Lâmiî Çelebi, Fütûhu’l-Mücâhidîn li-Tervîhi Kulûbi’l-Müşâhidîn (Terceme-i Nefehâtü’l-üns) (Câmî’nin Nefehâtü’l-üns’ünün tercüme ve zeyli). | | | 15 | Final | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Haşv, hâşiye, havâşî, der-kenâr, tahşiye, muhaşşî, şerh, muhtasar, telhîs, ta’lîk/ta’lîka,ta’lîkât, tefsir; hâmiş, zeyl.
2. Türk edebiyatının kaynakları. Zeyil olarak yazılan tezkireler. Yümnî, Yümnî Tezkiresi (Kafzade Faizî’nin Zübdet-ül-Eş’âr’ına zeyil).
3. Âsım Efendi, Zeyl-i Zübdetü’l-Eş’ar (Kafzade Faizî’nin Zübdetü’l-Eş’âr’ına zeyil).
4. Belîğ, Nuhbetü’l-Âsâr li-Zeyli Zübdeti’l-Eş’âr (Kafzade Faizî’nin Zübdet-ül-Eş’âr’ına zeyil).
5. Ramiz, Âdâb-ı Zürefâ (Tezkire-i Sâlim’e zeyil).
6- Esad Efendi, Bağçe-i Safâ-endûz (Tezkire-i Sâlim’e zeyil).
7- Fatîn Davud, Hâtimetü’l-Eş’âr (Sâlim ve Safâyî Tezkirelerine zeyil).
8- Ara sınav.
9- İbnülemin Mahmud Kemal İnal, Son Asır Türk Şairleri (Fatin Tezkiresi’ne zeyil).
10- Taşköprî-zâde Ahmed Efendi, e’ş-Şakâiku’n-Nu’mâniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye.
11- Edirneli Mecdî, Hadâiku’ş-şakâik (e’ş-Şakâiku’n-Nu’mâniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye’ye zeyil).
12- Nev’i-zâde Atâî, Hadâiku’l-hakâik fî tekmîleti’ş-şakâik (e’ş-Şakâiku’n-Nu’mâniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye’ye zeyil).
13- Şeyhî, Vakâyi’u’l-fuzalâ (e’ş-Şakâiku’n-Nu’mâniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye’ye zeyil).
14- Fındıklılı İsmet Efendi, Tekmiletü`ş-şakâik fî Hakkı ehli`l-hakâik (e’ş-Şakâiku’n-Nu’mâniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye’ye zeyil).
15- Lâmiî Çelebi, Fütûhu’l-Mücâhidîn li-Tervîhi Kulûbi’l-Müşâhidîn (Terceme-i Nefehâtü’l-üns) (Câmî’nin Nefehâtü’l-üns’ünün tercüme ve zeyli). | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 60 | 60 | Final Sınavı | 1 | 120 | 120 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|