|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TDD528 | XIV-XIX. YÜZYIL ÇAĞATAY EDEBİYATI | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Doktora | Dersin Amacı | Çağatay dili ve edebiyatı hakkında genel bilgi edinmenin yanı sıra Çağatayca metinleri okuyup anlar duruma gelmek.
XIII ve XIV. yüzyıllarda Çağatay Türkçesinin ilk yazılı ürünleri. XV. yüzyılda Ali Şîr Nevayî. XVI-XIX. yüzyıllarda diğer temsilcilerini öğrenmek. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | 1.Çağatay dili ve edebiyatı hakkında bilgi edinmek
2.Çağatayca metinleri okuyup anlama becerisini kazanmak
3.Çağatayca sözcüklerin yapısını çözümleyebilirler
4.Çağatay dili ve edebiyatı üzerine yapılan çalışmaları öğrenmek
5.Çağatayca sözlükleri inceleyip değerlendirme yetisi kazanmak. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Çağatayca hakkında genel bilgi verilecek. Çağataycadaki ünlü ve ünsüz değişimleri Eski Türkçe esas alınarak örneklerle incelenecek. Yapım ve çekim eklerinin Çağataycadaki biçimleri örneklerle gösterilecek. Çağatay edebiyatındaki şairler hakkında bilgi verilip eserlerinden örnekler okutulacak. Metinler Türkçeye çevrilip sözcükler dilbilgisel yapısı açısından incelenecek. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Çağatay Dönemi hakkında genel tarihi bilgiler; Başlıca temsilcileri. | 0 | 0 | 2 | Çağatay Türkçesinin oluşumu ve gelişmesi. Diğer Türk diyalektleri arasındaki yeri. | | | 3 | Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserler; Bu eserler üzerinde yapılan çalışmalar. | | | 4 | Şekil bilgisi özellikleri | | | 5 | Çağatay Türkçesi yazım özellikleri, Alfabe ve imlâsı. | | | 6 | Seçilen bir metin üzerinde okuma, transkripsiyon ve çeviri çalışmaları. | | | 7 |
Seçilen bir metin üzerinde okuma, transkripsiyon ve çeviri çalışmaları. | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Metin İnceleme ( Hüseyin Baykara ve diğer şairlerden seçmeler) | | | 10 | Metin İnceleme ( Ali Şir Nevai'den seçilen ) | | | 11 | Metin İnceleme ( Ali Şir Nevai'den seçilen ) | | | 12 | Metin İnceleme ( Ebul Gazi Bahadır Han-Şecere-i Terakime) | | | 13 | Metin İnceleme ( Lütfi Divanı, Sekkaki Divanı) | | | 14 | Metin İnceleme ( Modern Özbek Edebiyatı örnekleri) | | | 15 | Çağatay Türkçesinin Genel Gramer Özellikleri - Karakteristikleri | | | 16 | Final | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Köprülü, M. Fuad. 1945. “Çağatay Edebiyatı”, İslam Ansiklopedisi, III., İstanbul.Deniz, Abik, A.2006.Ali Şir Nevâyî, Hamsetü'l-Mütehayyirîn, Metin-Çeviri-Açıklamalar-Dizin, Seçkin Yay., Ankara.Barutçu-Özönder Sema.1996.Ali Şîr Nevayî,Muhakemetü'l-Lügateyn, İki Dilin Muhakemesi, Türk Dil Kurumu Yay., Ankara.Bilkan, Ali Fuat.2000.“Ubeydullah Han’ın Hikmetleri”, Bilig, Güz, , S. 15, s. 111-118. Canpolat, Mustafa. 1995. Ali Şîr Nevayî, Lisânü’t-Tayr, Türk Dil Kurumu Yay., Ankara.Çelik, Ülkü. 1996.Ali Şîr Nevayî, Leylî vü Mecnûn, Türk Dil Kurumu Yay., Ankara.Eraslan, Kemal.2001.Ali Şîr Nevayî, Mecâlisü’n-nefâyis, I (Giriş ve Metin), II (Çevriri ve Notlar), Türk Dil Kurumu Yay., Ankara.Eraslan, Kemal.1986.“XV. Yüzyıl Çağatay Edebiyatı: XV. Yüzyıl Çağatay Edebî Dilinin ve Edebiyatının Teşekkülü”, Büyük Türk Klasikleri, C II, s. 59-62.İstanbul.Eraslan, Kemal; Hüseyn-i Baykara Divanı’ndan Seçmeler, Ankara. 1987. İnan, Abdülkadir.1992.“Çağatay Edebiyatı”, Türk Dünyası El Kitabı, C III, s. 80-102.TKAE Yay., Ankara. Levend, Agâh Sırrı.1966.Ali Şîr Nevaî Divanlar, TDK Yay., Ankara. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 60 | 60 | Final Sınavı | 1 | 120 | 120 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|