Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TDD526 | MESNEVİLERDE BÖLÜMLER VE MESNEVİ İNCELEMELERİ | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Doktora |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, mesneviyle ilgili çalışmaları tanıtmak, mesnevinin kuramsal özellikleri ve tarihsel gelişimini öğretmek, tarihî metinler üzerindeki okuma-inceleme çalışmalarıyla mesnevi çalışmaları için gerekli birikimi kazandırmaktır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
|
Öğrenme Çıktıları |
1 |
1.Bu dersin sonunda öğrenciler; mesneviler üzerinde yapılan bilimsel çalışmaları tanır.
2.Mesnevi türünün kuramsal özelliklerini öğrenir.
3.Mesnevi türünün tarihî gelişimini öğrenir.
4. Dönemini temsil edici isimlerin mesnevilerini farklı açılardan okumayı ve incelemeyi öğrenir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
Mesneviler üzerinde yapılan bilimsel çalışmaları tanıtmak; mesnevinin kuramsal özellikleri ve tarihî gelişimini öğretmek; dönemini temsil edici isimlerin mesnevilerini okutmak ve inceletmek. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Türk ve Fars edebiyatında yazılan ilk mesneviler. | 0 | 0 | 2 | Konuları ve kaynakları bakımından mesneviler; telif ve tercüme mesneviler. | | | 3 | Türk edebiyatında hamse sahibi şairler ve eserleri. | | | 4 | Mesnevilerin ana bölümleri ve bu bölümlerde yer alan alt bölümler. | | | 5 | Mesnevi bölümlerinde kullanılan dil ve edebî tasvirler. | | | 6 | Mesnevilerde görülen diğer nazım şekilleri. | | | 7 | Mesnevi bölümlerinde konuların işlenişi. | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Fuzûlî-Leylâ ile Mecnûn. | | | 10 | Lâmiî Çelebi-Ferhâd ile Şîrîn. | | | 11 | Ali Şîr Nevâyî-Ferhâd ile Şîrîn. | | | 12 | Na’îmüddîn-Pend-nâme (Mu’ammâ-yı Na’îmüddîn). | | | 13 | Örneklerle Değerlendirme | | | 14 |
Örneklerle Değerlendirme
| | | 15 | Örneklerle Değerlendirme. | | | 16 | Final Sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Çelebioğlu, Amil (1999). Türk Edebiyatında Mesnevi, İstanbul.
Dervişcemaloğlu, B. (2014). Anlatıbilime Giriş. İstanbul.
İz, F.(1995). Eski Türk Edebiyatında Nazım. C.2. Ankara.
Kortantamer, T. (1997). Nevizâde Atayi ve Hamsesi. İzmir.
Külekçi, Numan(1999). Mesnevi Edebiyatı Antolojisi. Erzurum. 2 cilt.
Türk EdebiyatıTarihi. (2006). Halman, T. S., Horata, O., Çelik, Y., Kalpaklı, M., Korkmaz, R., Oğuz, M. Ö. (Ed.). Ankara. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 60 | 60 |
Final Sınavı | 1 | 120 | 120 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|