Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TDD520 | MÜNŞEÂTLARDA ŞEKİL VE MUHTEVA | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Doktora |
Dersin Amacı |
Münşeât kavramını tanıtmak. Eski Türk Edebiyatı'nda münşeât özelliklerini belirlemek. Münşeâtlarda üslup ve muhteva özelliklerini belirlemek. Münşeâtların yazım tekniğini ele almak. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
|
Öğrenme Çıktıları |
1 | 1- Münşeâtlarda işlenen konuları öğrenebilme.
2- Münşeâtlarda kullanılan dil malzemesini tanıyabilme.
3- Münşeâtlarda kullanılan dil üzerinde yorumlar geliştirebilme.
4- Münşeâtlar üzerinde genel değerlendirmeler yapabilme. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
Münşeât'ın ne olduğu ortaya konulup münşeât tasnifi yapılır. Münşeât örnekleri ile üslup ve muhteva bakımından inceleme yapılır. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Münşeât kavramı | 0 | 0 | 2 | Münşeâtların tanıtılması, değerlendirilmesi. | | | 3 | Münşeâtlarda şekil özellikleri: Mesîhî’nin Gül-i Sad-berg’i. | | | 4 | Münşeâtlarda şekil özellikleri: Münşeât-ı Lâmiî (Lâmiî Çelebi’nin Mektupları) | | | 5 | Münşeâtlarda şekil özellikleri: Münşeât-ı Nergisî, diğer münşeâtlar. | | | 6 | Münşeatlarda dil ve üslup | | | 7 | Münşeâtların içeriği.
| | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Mesîhî’nin Gül-i Sad-berg’inden örnek metinler. | | | 10 | Münşeât-ı Lâmiî’den örnek metinler. | | | 11 | Münşeât-ı Nergisî’den örnek metinler. | | | 12 | Münşeâtlarda sosyal durum ve olaylarla ilgili verilen bilgiler | | | 13 | Münşeâtlarda dikkat çeken konular. | | | 14 | Örnek Metin Çalışması. | | | 15 | Örnek Metin Çalışması | | | 16 | Final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
İ. Çetin Derdiyok, “Osmanlı Devrinde Mektup Yazma Geleneği”, Osmanlı, Ankara 1999, IX, 731-733; Muhammed Hânî, “Münşeʾât”, Dânişnâme-i Edeb-i Fârsî (nşr. Hasan Enûşe), Tahran 1381 hş., II, 1278-1279; Mehmed Altay Köymen, “Selçuklu Devri Kaynaklarına Dair Araştırmalar I: Büyük Selçuklu İmparatorluğu Devrine Ait Münşeat Mecmuaları”, DTCFD, VIII/4 (1951), s. 538-648; Müeyyed Sâbitî, “Nâmehâ-yı Târîḫî”, Ferheng-i Îrân-zemîn, V, Tahran 1336, s. 16-22; Fevziye Abdullah Tansel, “Türk Edebiyatında Mektup”, Tercüme, XVI/77-80, Ankara 1964, s. 386-390; Orhan Şaik Gökyay, “Tanzimat Dönemine Değin Mektup”, TDl., sy. 274 (1974), s. 17-19; |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 60 | 60 |
Final Sınavı | 1 | 120 | 120 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|