|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TDD518 | KLASİK TÜRK EDEBİYATINDA MEKTUP İNCELEMELERİ | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Doktora | Dersin Amacı | Münşeâtlarda ve münşeâtlar dışındaki eserlerde klasik Türk edebiyatında mektupları tanıtmak. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | 1. Uzmanlaşmak istediği alanla ilgili her türlü kaynağa, bilgi ve belgeye ulaşabilme; alanıyla ilgili sorunları tespit edebilme ve bunları çözebilme.
2. Bilgi kaynaklarını belirlemek ve bunlardan bilimsel çalışma yöntemlerine uygun olarak yararlanma becerisi kazanabilme.
3. Türk dili ve edebiyatı alanında kabul edilmiş terminoloji ve teknikleri kullanabilme.
4. Alanıyla ilgili karşılaştığı problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilme kabiliyeti kazanma.
5. Alanıyla ilgili bilimsel çalışmalarda bulunabilme. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Klasik mektuplar. Klasik mektupların bölümleri. Klasik mektuplarda kullanılan dil ve üslup. Örnek metinler. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Klasik Türk edebiyatında mektup tarzı. | 0 | 0 | 2 | Klasik mektupların genel özellikleri. | | | 3 | Klasik Türk edebiyatında mektup yazma geleneği. | | | 4 | Münşeâtlar ve münşeâtlar dışındaki mektuplar. | | | 5 | Klasik mektuplarda biçim, dil ve anlatım. | | | 6 | Konularına göre mektupların tasnifi-adları. | | | 7 | Klasik Türk edebiyatında mektupların bölümleri. | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Lâmiî Çelebi’nin mektupları. | | | 10 | Fuzûlî’nin mektupları. | | | 11 | Şeyhülislam Ebussuûd Efendi’nin mektupları. | | | 12 | Şeyhülislam Ebussuûd Efendi’nin mektupları. | | | 13 | Mesîhî’nin mektupları. | | | 14 | Örneklerle Değerlendirme | | | 15 | Örneklerle değerlendirme | | | 16 | Final | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Aksoyak, İsmail H. 2007. Gelibolulu Mustafa Âlî Menşeü’l-inşâ, ss. 255+101, Bizim Büro Yayınları, Ankara. Dağlar, A. 2001. Şeyhülislam Ebussuûd Efendi’nin Türkçe Mektupları, Yüksek Lisans Tezi, ss. 108, İzmir. Derdiyok, İbrahim Ç. 1994. XV. Yüzyıl Şairlerinden Mesîhî’nin Gül-i Sad-berg’i, Doktora Tezi, ss. 429, Adana. Esir, Hasan A. 2006. Münşeât-ı Lâmiî (Lâmiî Çelebi’nin Mektupları) -İnceleme-Metin-İndeks-Sözlük-, ss. 490, Trabzon.Haksever, Halil İ. 1995. Eski Türk Edebiyatında Münşeâtlar ve Nergisî’nin Münşeâtı, Doktora Tezi, ss. 442, Malatya.Derdiyok, İbrahim Ç. 1994. “Eski Türk Edebiyatı’nda Mektup Yazma Kuralları Hakkında Bilgi Veren En Eski Eser Ahmed Dâî’nin Teressül’ü”, Toplumsal Tarih, C I, S 6, s. 56-59, İstanbul. Derdiyok, İbrahim Ç. 1997. “Eski Edebiyatımızdan Günümüze Mektuplarda Biçim”, Türk Kültürü, Yıl XXXV, S 415, s. 665-671, Ankara. Derdiyok, İbrahim Ç. 1999. “Osmanlı Devrinde Mektup Yazma Geleneği”, Osmanlı: Kültür ve Sanat, C IX, Yeni Türkiye Yayınları, s. 731-740, Ankara. Derdiyok, İbrahim Ç. 2000. “Mesîhî’nin Münşeatı İçerisinde Yer Alan ve Yavuz Sultan Selim’in Kendi Ağzından Mısır Fethini Anlatan Bir Mektup”, XII. Türk Tarih Kongresi (12-16 Eylül 1994), Bildiriler III, TTK Yayınları, s. 1111-1119, Ankara. Derdiyok, İbrahim Ç. 2005. “Mesîhî’nin Bir Fetih-namesi”, ÇÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C 14, S 2, s. 245-264, Adana. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 60 | 60 | Final Sınavı | 1 | 120 | 120 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|