BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TDD518KLASİK TÜRK EDEBİYATINDA MEKTUP İNCELEMELERİSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Amacı
Münşeâtlarda ve münşeâtlar dışındaki eserlerde klasik Türk edebiyatında mektupları tanıtmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
11. Uzmanlaşmak istediği alanla ilgili her türlü kaynağa, bilgi ve belgeye ulaşabilme; alanıyla ilgili sorunları tespit edebilme ve bunları çözebilme. 2. Bilgi kaynaklarını belirlemek ve bunlardan bilimsel çalışma yöntemlerine uygun olarak yararlanma becerisi kazanabilme. 3. Türk dili ve edebiyatı alanında kabul edilmiş terminoloji ve teknikleri kullanabilme. 4. Alanıyla ilgili karşılaştığı problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilme kabiliyeti kazanma. 5. Alanıyla ilgili bilimsel çalışmalarda bulunabilme.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Klasik mektuplar. Klasik mektupların bölümleri. Klasik mektuplarda kullanılan dil ve üslup. Örnek metinler.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Klasik Türk edebiyatında mektup tarzı.00
2Klasik mektupların genel özellikleri.
3Klasik Türk edebiyatında mektup yazma geleneği.
4Münşeâtlar ve münşeâtlar dışındaki mektuplar.
5Klasik mektuplarda biçim, dil ve anlatım.
6Konularına göre mektupların tasnifi-adları.
7Klasik Türk edebiyatında mektupların bölümleri.
8Ara Sınav
9Lâmiî Çelebi’nin mektupları.
10Fuzûlî’nin mektupları.
11Şeyhülislam Ebussuûd Efendi’nin mektupları.
12Şeyhülislam Ebussuûd Efendi’nin mektupları.
13 Mesîhî’nin mektupları.
14Örneklerle Değerlendirme
15Örneklerle değerlendirme
16Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Aksoyak, İsmail H. 2007. Gelibolulu Mustafa Âlî Menşeü’l-inşâ, ss. 255+101, Bizim Büro Yayınları, Ankara. Dağlar, A. 2001. Şeyhülislam Ebussuûd Efendi’nin Türkçe Mektupları, Yüksek Lisans Tezi, ss. 108, İzmir. Derdiyok, İbrahim Ç. 1994. XV. Yüzyıl Şairlerinden Mesîhî’nin Gül-i Sad-berg’i, Doktora Tezi, ss. 429, Adana. Esir, Hasan A. 2006. Münşeât-ı Lâmiî (Lâmiî Çelebi’nin Mektupları) -İnceleme-Metin-İndeks-Sözlük-, ss. 490, Trabzon.Haksever, Halil İ. 1995. Eski Türk Edebiyatında Münşeâtlar ve Nergisî’nin Münşeâtı, Doktora Tezi, ss. 442, Malatya.Derdiyok, İbrahim Ç. 1994. “Eski Türk Edebiyatı’nda Mektup Yazma Kuralları Hakkında Bilgi Veren En Eski Eser Ahmed Dâî’nin Teressül’ü”, Toplumsal Tarih, C I, S 6, s. 56-59, İstanbul. Derdiyok, İbrahim Ç. 1997. “Eski Edebiyatımızdan Günümüze Mektuplarda Biçim”, Türk Kültürü, Yıl XXXV, S 415, s. 665-671, Ankara. Derdiyok, İbrahim Ç. 1999. “Osmanlı Devrinde Mektup Yazma Geleneği”, Osmanlı: Kültür ve Sanat, C IX, Yeni Türkiye Yayınları, s. 731-740, Ankara. Derdiyok, İbrahim Ç. 2000. “Mesîhî’nin Münşeatı İçerisinde Yer Alan ve Yavuz Sultan Selim’in Kendi Ağzından Mısır Fethini Anlatan Bir Mektup”, XII. Türk Tarih Kongresi (12-16 Eylül 1994), Bildiriler III, TTK Yayınları, s. 1111-1119, Ankara. Derdiyok, İbrahim Ç. 2005. “Mesîhî’nin Bir Fetih-namesi”, ÇÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C 14, S 2, s. 245-264, Adana. 
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav16060
Final Sınavı1120120
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek