|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TDD514 | GÖSTERGEBİLİM | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Doktora | Dersin Amacı | Bu dersin amacı göstergebilimin kuram ve ilkelerini öğretmeye yöneliktir. Göstergeleri inceleyen bir bilim dalı olarak göstergebilim; insanın gösterge oluşturma, göstergelerle sistem kurma ve bunlar kanalıyla iletişimde bulunma sürecini araştırmaktadır. Göstergebilimin sorguladığı, anlamın ne olduğundan çok nasıl yaratıldığıdır | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Göstege ve imgelerin düzanlam / yananlam kavramları arsında ilişki kurabilme |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Dersin içeriğinde göstergebilimin tanımı, tarihsel gelişimi, özellikleri ve anlamlandırma süreçleri ile göstergebilimsel çözümleme örnekleri kapsamlı olarak işlenmektedir. Film, televizyon, video, afiş ve dergilerdeki resimli reklamlar gibi medya metinlerinin yapılanmış bütünlerine çözümleme yaklaşımı sunan göstergebilim, görsellerle dolu çevremizde gösterileni okuyarak anlamın nasıl analiz edileceği ve yorumlanacağı konusunda somut ve bilimsel yaklaşımlar sunmaktadır. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Derse giriş, dersin işlenişi ile ilgili genel bilgi ve kaynakların önerilmesi. | | | 2 | Göstergebilimin tanıtımı, tarihsel süreci ile Avrupa ve Amerika Birleşik Devletleri’ndeki kurucularından başlayarak “gösterge” tanımlarının işlenmesi | | | 3 | Göstergelerin özelliklerinin ve ilişkilerinin sorgulanması | | | 4 | Göstergebilimdeki diğer kavramların açıklanması ve anlamlandırma süreci | | | 5 | Göstergebilimde düzanlam ve yananlam ile metafor ve metoniminin açıklanması | | | 6 | Yapısalcılık kuramsal yaklaşımının tanımı, tarihçesi ve Yapısalcılık sonrası Post-yapısalcılık sürecinin işlenmesi | | | 7 | Anlatının tanımı, yapısı ve kodlarının anlatılması. Görsel-İşitsel medya anlatıları ve çözümleme örneklerinin işlenmesi | | | 8 | ara sınav | | | 9 | Göstergebilimsel metin çözümleme örnekleri | | | 10 | Reklam metinlerinde gösterge çözümleme örneklerinin işlenmesi | | | 11 | Televizyon ve Göstergebilim çözümlemeleri | | | 12 | Sinema ve ve Göstergebilim çözümlemeleri | | | 13 | Gazete ve Göstergebilim çözümlemeleri | | | 14 | Fotoğraf ve Göstergebilim çözümlemeleri | | | 15 | Afiş tasarım ve Göstergebilim çözümlemeleri | | | 16 | final | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Ders Kitabı: PARSA, Seyide & PARSA, Alev Fatoş (2002); Göstergebilim Çözümlemeleri, İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi Yardımcı Kaynaklar: ARTHUR, Asa Berger (1996); Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri, 2. Basım, Editörler: Nazmi Ulutak-Aslı Tunç, T.C. Anadolu Üni. Yayınları No: 91. BARTHES, Roland (1998); Çağdaş Söylenler, İstanbul: Metis Yayınları. BARTHES, Roland (1999); Göstergebilimsel Serüven, Çev: M. Rifat - S. Rifat, Istanbul: Kaf Yayınları. BARTHES, Roland (1996); Göstergeler İmparatorluğu, Çev.: Tahsin Yücel, İstanbul: YKY. BERGER, John (1990); Görme Biçimleri, Çev: Yurdanur Salman, İstanbul: Metis Yayınları. BURTON, Graeme (1995); Görünenden Fazlası, Çev: Nefin Dinç, İstanbul: Alan Yayınları. ERKMAN, Fatma (1987); Göstergebilime Giriş, İstanbul: Alan Yayınları. FİSKE, John (1996); İletişim Çalışmalarına Giriş, Çev: Süleyman İrvan, Ankara: Ark Yayınları. GUIRAUD, Pierre (1990); Göstergebilim, Çev: Mehmet Yalçın, Sivas: M.Y. Özel Yayım. GÜNAY, Doğan V. (2001); Metin Bilgisi, İstanbul: Multilingual. GÜNAY, Doğan V. (2002); Göstergebilim Yazıları, İstanbul: Multilingual. KILIÇ, Levend (2000); Görüntü Estetiği, İstanbul: İnkılap Yayınları. KIRAN (EZİLER), Ayşe; KIRAN, Zeynel (2003); Yazınsal Okuma Süreçleri (Dilbilim, Göstergebilim ve Yazınbilim Yöntemleriyle Çözümlemeler), 2. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık. LOTMAN, Yuriy M. (1986); Sinema Estetiğinin Sorunları: Filmin Semiotiğine Giriş, Çev: Oğuz Özügül, İstanbul: De Yayınevi. MODLESKİ, Tania (1998); Eğlence İncelemeleri, İstanbul: Metis Yayınları. ONAT, Esen - ÖZGENCİL YILDIRIM, Sercan (2001); Göstergebilim Tartışmaları, İstanbul: Multilingual. ONG, Walter J. (1995); Sözlü ve Yazılı Kültür, Çev: Sema Postacıoğlu Banon, İstanbul: Metis Yayınları. RİFAT, Mehmet (1993); Homo-Semioticus, İstanbul: COGİTO Y.K.Y. RİFAT, Mehmet (1997-1998); XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları, Çev: Mehmet Rifat - Sema Rifat, 1. ve 2. Cilt, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. ROBINS, Kevin (1999); İmaj: Görmenin Kültür ve Politikası, Çev: Nurçay Türkoğlu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. WILLIAMSON, Judith (2001); Reklamların Dili, Çev: Ahmet Fethi, Ankara: Ütopya Yayınevi. WOLLEN, Peter (1989); Sinemada Göstergeler ve Anlam, Çev: Zafer Aracagök, İstanbul: Metis Yayınları. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 60 | 60 | Final Sınavı | 1 | 120 | 120 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|