BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TDD512SÖZDİZİM KURAMLARISeçmeli126
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Amacı
Geleneksel ve modern sözdizimi çalışmalarını karşılaştırmak; Türkçe cümlelerin yapısını anlatabilmek; cümlelerin nasıl oluştuğunu gösterebilmek; sözcüklerin ve öbeklerin türlerini ve işlevlerini açıklayabilmek; modern sözdizimi kuramlarını tanımak; sözcük ile öbek arasındaki ilişkiyi gösterebilmek; öbeklerin oluşumunu açıklamak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Öğrenci sözdizimi çalışmaları, kullanılan yöntemler ve ekoller hakkında bilgi edinir. Sözdizimi kavramları, cümle yapısı ve üretimsel dönüşümlü dilbilim kavramlarını öğrenir. Yöntemlerini uygulayabilir duruma gelir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Sözdiziminin içeriği, sözdizimi çalışmalarının tarihi gelişimi; söz dizimine geleneksel ve modern yaklaşımlar, cümlelerin yapısının incelenmesi, sözcük ve öbek ilişkisi, üretimsel-dönüşümlü dil bilgisi, öbeklerin oluşumu ve türleri.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Söz diziminde derin yapı ve yüzeysel yapı kavramlar.00
2Bloomfield’in yapısalcı yaklaşımında söz dizimi.
3Chomsky’in üretici dönüşümsel dil biliminde söz dizimi.
4Üretici dönüşümsel dil biliminde ikili parçacık metodu
5Üretici dönüşümsel dil biliminde parantezleme metodu.
6Tesniere’ninbağımsal dil biliminde yönetici bağımlı ilişkisi.
7Efrasiyap Gemalmaz’ın yapısal- işlev söz dizimi ve oklama yöntemi.
8Ara Sınav
9Söz diziminde cümle.
10Söz diziminde farklı görüşlerle cümle yapıları.
11Efrasiyap Gemalmaz’ın yapısal- işlev söz dizimi ve oklama yöntemi.
12 Söz diziminde kavramların işaretlenmesi.
13Farklı görüşlerle cümle cümle çözümü.
14Farklı görüşlerle cümle cümle çözümü.
15Farklı görüşlerle cümle cümle çözümü.
16Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Berke Vardar, Ferdinand de Saussure ve Dilbilim Kavramları. Açıklamalı Seçmeler, İstanbul 1971 Neşe Atabay, Sevgi Özel, Ayfer Çam, Türkiye Türkçesinin Sözdizimi, Ankara, 1981. Noam Chomsky, Syntactic Structures, Paris 1971. Fatma Erkman-Akerson, Şeyda Ozil, Türkçede Niteleme, Sıfat İşlevli Yan Tümceler, İstanbul 1998. Günay Karaağaç, Türkçenin Söz Dizimi, Kesit Yay. İstanbul 2009 Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları Ankara 1991 H. İbrahim Delice, Türkçe Sözdizimi, Kitabevi İstanbul 2003
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav16060
Final Sınavı1120120
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek