Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TDD512 | SÖZDİZİM KURAMLARI | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Doktora |
Dersin Amacı |
Geleneksel ve modern sözdizimi çalışmalarını karşılaştırmak; Türkçe cümlelerin yapısını anlatabilmek; cümlelerin nasıl oluştuğunu gösterebilmek; sözcüklerin ve öbeklerin türlerini ve işlevlerini açıklayabilmek; modern sözdizimi kuramlarını tanımak; sözcük ile öbek arasındaki ilişkiyi gösterebilmek; öbeklerin oluşumunu açıklamak. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
|
Öğrenme Çıktıları |
1 | Öğrenci sözdizimi çalışmaları, kullanılan yöntemler ve ekoller hakkında bilgi edinir. Sözdizimi kavramları, cümle yapısı ve üretimsel dönüşümlü dilbilim kavramlarını öğrenir. Yöntemlerini uygulayabilir duruma gelir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
Sözdiziminin içeriği, sözdizimi çalışmalarının tarihi gelişimi; söz dizimine geleneksel ve modern yaklaşımlar, cümlelerin yapısının incelenmesi, sözcük ve öbek ilişkisi, üretimsel-dönüşümlü dil bilgisi, öbeklerin oluşumu ve türleri. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Söz diziminde derin yapı ve yüzeysel yapı kavramlar. | 0 | 0 | 2 | Bloomfield’in yapısalcı yaklaşımında söz dizimi. | | | 3 | Chomsky’in üretici dönüşümsel dil biliminde söz dizimi. | | | 4 | Üretici dönüşümsel dil biliminde ikili parçacık metodu | | | 5 | Üretici dönüşümsel dil biliminde parantezleme metodu. | | | 6 | Tesniere’ninbağımsal dil biliminde yönetici bağımlı ilişkisi. | | | 7 | Efrasiyap Gemalmaz’ın yapısal- işlev söz dizimi ve oklama yöntemi. | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Söz diziminde cümle. | | | 10 | Söz diziminde farklı görüşlerle cümle yapıları.
| | | 11 | Efrasiyap Gemalmaz’ın yapısal- işlev söz dizimi ve oklama yöntemi. | | | 12 | Söz diziminde kavramların işaretlenmesi. | | | 13 | Farklı görüşlerle cümle cümle çözümü. | | | 14 | Farklı görüşlerle cümle cümle çözümü. | | | 15 | Farklı görüşlerle cümle cümle çözümü. | | | 16 | Final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Berke Vardar, Ferdinand de Saussure ve Dilbilim Kavramları. Açıklamalı Seçmeler, İstanbul 1971
Neşe Atabay, Sevgi Özel, Ayfer Çam, Türkiye Türkçesinin Sözdizimi, Ankara, 1981.
Noam Chomsky, Syntactic Structures, Paris 1971.
Fatma Erkman-Akerson, Şeyda Ozil, Türkçede Niteleme, Sıfat İşlevli Yan Tümceler, İstanbul 1998.
Günay Karaağaç, Türkçenin Söz Dizimi, Kesit Yay. İstanbul 2009
Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları Ankara 1991
H. İbrahim Delice, Türkçe Sözdizimi, Kitabevi İstanbul 2003 |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 60 | 60 |
Final Sınavı | 1 | 120 | 120 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|