BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TDD508ANADOLU VE RUMELİ AĞIZLARISeçmeli126
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Amacı
Ağız bölgesi ve o bölge içerisindeki grup dillerinden hareketle Türkiye Türkçesinin söz varlığını tespit etmek, ağızlardaki ortak kelimelerden yararlanarak edebi dili ve konuşma dilini zengin kılma bilgi ve becerisi kazanmak, Türk Dilinin tarihsel dönemleri içerisinde Türk dünyası ağızlarını birbirine bağlayan özellikleri öğrenmek.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Türk dilinin ses yapısını ve özelliklerini öğrenir.
2Türk dilinin süreç içerisindeki ses değişikliklerini öğrenir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Anadolu Ağız Bölgesi (Doğu Grubu, Kuzeydoğu Grubu, Batı Grubu Ağızları ) Rumeli Ağız Bölgesi (Doğu Rumeli Grubu Ağızları, Batı Rumeli Grubu Ağızları)
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Öbeklendirilmeleri bakımından Anadolu Ağız Bölgesi (Doğu Grubu, Kuzeydoğu Grubu, Batı Grubu Ağızları )
2Rumeli Ağız Bölgesi (Doğu Rumeli Grubu Ağızları, Batı Rumeli Grubu Ağızları)
3Anadolu ağızlarının ses özelikleri.
4Anadolu ağızlarının biçim özelikleri
5Anadolu ağızlarının söz dizimi özelikleri.
6Anadolu Ağız Bölgelerini birbirinden ayıran farklar.
7Anadolu Ağız Bölgelerini birbirinden ayıran farklar.
8ara sınav
9Anadolu ağız gruplarını birbirinden ayıran farklar.
10Rumeli ağızlarının ses özelikleri.
11Rumeli ağızlarının biçim özelikleri
12Rumeli ağızlarının söz dizimi özelikleri.
13Rumeli ağızlarının tasnifi ile ilgili çalışmalar ve çalışmalarda kullanılan ölçütler .
14Rumeli ağızları üzerindeki Kıpçak tesiri, Batı Rumeli ağızlarını Kuzeydoğu Anadolu ve Türk dünyası ağızlarına bağlayan Özellikler.
15Rumeli ağızları üzerindeki Kıpçak tesiri, Batı Rumeli ağızlarını Kuzeydoğu Anadolu ve Türk dünyası ağızlarına bağlayan Özellikler.
16final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Türkiye Türkçesi Ağızları Sözlüğü TDK Karahan,L Anadolu Ağızlarının Sınıflandırılması, TDK, Ankara 1996 Caferoğlu, A. Doğu İllerimiz Ağızlarından Toplamalar, Kars, Erzurum, Çoruh İlbaylıkları Ağızları, TDK, İstanbul 1942 143-172 Caferoğlu, A. Anadolu Ağızlarından Toplamalar, TDK, İstanbul 1943 Caferoğlu, A. Sivas Ve Tokat İlleri Ağızlarından Toplamalar: TDK, İstanbul 1944 Caferoğlu, A. Güneydoğu İllerimiz Ağızlarından Toplamalar (Malatya, Ela ığ, Tunceli, Gaziantep Ve Maraş Vilâyetleri Ağızları), İstanbul: TDK, ,İstanbul 1945 Caferoğlu, A. Anadolu İlleri Ağızlarından Derlemeler (Van, Bitlis, Muş, Karaköse, Eskişehir, Bolu, Zonguldak İlleri Ağızları), (2. Baskı) , TDK İstanbul Caferoğlu, A. Kuzeydoğu İllerimiz Ağızlarından Toplamalar (Ordu, Giresun, Trabzon, Rize Ve Yöresi Ağızları), B.Erenler Matbaası, İstanbul 1946 Caferoğlu, A. Kuzeydoğu İllerimiz Ağızlarından Toplamalar (Ordu, Giresun, Trabzon, Rize Ve Yöresi Ağızları), B.Erenler Matbaası, İstanbul 1946
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav16060
Final Sınavı1120120
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1555555
ÖÇ2555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek