BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TDD565İSLAMİYETTEN ÖNCEKİ TÜRK DESTANLARISeçmeli116
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Amacı
Türk efsane ve destanın tür özelliklerini tanımlamak, bunların inceleme yöntemlerini kavratmak ve Türk efsane ve destanları konusunda halk edebiyatı alt yapısı oluşturmaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1ğrenciler efsane ve destanların tür özelliklerini ve bunların mit ve masallarla olan farklılık ve benzerlikleri öğrenecekler. Efsane ve destanlarla ilgili temel kavramları açıklar. Bu türlere ait metinleri çeşitli metotlarla tahlil eder ve yorumlar. Onların mit ve masal gibi diğer halk edebiyatı türleriyle bağlantısını kurar.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Türk destanlarından örnekler
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Efsanenin tanımı ve özellikleri
2Türkiye ve dünyada efsane araştırmalar
3Efsane, mit ve masal ilişkisi
4Türk efsanelerinden örnekler (etiyolojik ve eskatolojik efsaneler)
5Türk efsanelerinden örnekler (tarih ve medeniyet tarihiyleilgili efsaneler
6Türk efsanelerinden örnekler (mitik efsaneler)
7Türk efsanelerinden örnekler (dini efsaneler )
8Arasınav
9Destanın tanımı ve özellikleri
10Türk destanlarının tasnifi
11 Türk destanlarından örnekler (Oğuz Kağan)
12Türk destanlarından örnekler (Köroğlu)
13Türk destanlarından örnekler (Manas)
14Türk destanlarından örnekler (Maaday Kara)
15Türk destanlarından örnekler (Edigey)
16Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Efsane:Bilge Seyidoğlu, Erzurum Efsaneleri, İstanbul 1997Gülhan Atnur, Başkurt ve Tatar Efsaneleri Üzerine Karşılaştırmalı Motif Çalışması, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Erzurum, 2002Metin Ergun, Türk Dünyası Efsanelerinde Değişme Motifi, 2 Cilt, Ankara 1997Saim Sakaoğlu, 101 Anadolu Efsanesi, Ankara 2003Saim Sakaoğlu, 101 Türk Efsanesi, Ankara 2003Saim Sakaoğlu, Anadolu-Türk Efsanelerinde Taş Kesilme Motifi ve Bu Efsanelerin Tip Katalogu, Ankara 1980Saim Sakaoğlu, Efsane Araştırmaları, Konya 1992Destan: Emine Gürsoy Naskali, Altay Destanı Maaday Kara, İstanbul 1999Fuat Köprülü, Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul 1981Hasan Köksal, Battal Gazi Destanı, Ankara 1984Muharrem Ergin, Oğuz Kağan Destanı (Tercüme, Metin, Sözlük), İstanbul 1988Naciye Yıldız, Manas Destanı ve Kırgız Kültürü ile İlgili Tespit ve Tahliller, Ankara 1995Pertev Naili Boratav, Köroğlu Destanı, İstanbul 1984Saim Sakaoğlu-Ali Duymaz, İslamiyet Öncesi Türk Destanları, İstanbul 2002Zeki Velidi Togan, Oğuz Destanı (Reşideddin Oğuznamesi, Tercüme ve Tahlili), İstanbul 1982Efsane: Abdülbaki Gölpınarlı, Menakıb-ı Hacı Bektaş-ı Veli -Vilayetname-, İstanbul 1958Ahmet Yaşar Ocak, Türk Halk İnançlarında ve Edebiyatında Evliya Menkabeleri, Ankara 1984H. Namık Orkun, Türk Efsaneleri, İstanbul 1943Saim Sakaoğlu, 101 Anadolu Efsanesi, Ankara 2003Destan: Dursun Yıldırım, Türk Bitiği, Ankara 1988Fazıl Yoldaşoğlu, Alpamış Destanı, Ankara 2000İbrahim Dilek, Altay Destanları, Ankara 2002Metin Ergun, Altay Türklerinin Kahramanlık Destanı Alıp Manaş, Ankara 1998Metin Ergun, Mehmet Aça, Tıva Kahramanlık Destanları, 2 Cilt, Ankara 2004Metin Ergun, Şor Kahramanlık Destanları, Ankara 2006Wilhelm Radloff, Manas Destanı, Haz.: Emine Gürsoy Naskali, Ankara 1995
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav16060
Final Sınavı1120120
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek