Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | İŞD513 | Karar Teorisi I | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Doktora |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı öğrencilere belirsizlik, risk, belirlilik ve çokölçütlülük ortamlarında karar verme durumlarında karşılaşılan problemlerin modellenmesi, çözüm önerilerinin geliştirilmesi ve analizi hakkında giriş niteliğinde bilgiler vermektir |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. Hakan PABUÇCU |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Belirsizlik, risk ve belirlilik ortamlarında karar verme durumlarında karşılaşılan problemleri analiz edebilecektir. | 2 | Belirsizlik ve risk ortamlarındaki problemlere mantıklı çözümler bulabilmek için karar ağaçları oluşturabilecektir. | 3 | Bilginin değerini hesaplayabilecektir | 4 | Fayda teorisinin temel bilgilerini kullanabilecektir | 5 | Çok ölçütlülük ortamlarında karar verme durumlarında karşılaşılan problemlerin çeşitli çözüm kavramlarını analiz edebilecektir | 6 | Hedef programlamanın temel yaklaşımlarını kullanabilecektir |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Bu ders, yöneylem araştırması kursunun en önemli bölümlerinden biri olup, birden fazla alternatif içinden en iyisini seçmenin mantıklı yollarını öğrenir. Seçilmiş olan alternatifin "iyilik" derecesi, karar durumunu tanımlayan verilerin kalitesine bağlı olmaktadır. Bu açıdan yola çıkarak bir karar verme sürecinin, aşağıdaki kategorilerden biri çerçevesinde değerlendirilebileceği söylenebilir:
1. Belirsizlik ortamında karar verme problemlerinde eldeki verilerin karar süreci ile ne derecede ilişkili olduğu kesin olarak bilinmemektedir.
2. Risk ortamında karar verme problemlerinde eldeki veriler, belirli bir olasılık dağılımı ile tanımlanamamaktadır.
3. Belirlilik ortamında karar verme problemlerinde verilerin deterministik bir şekilde tanımlandığı varsayılır. Çok ölçütlülük ortamında karar verme problemlerinde etkin çözümlerin belirlenmesi, birden fazla ölçütün aynı anda eniyilenmesi koşulu altında gerçekleştirilir. Bu derste öğrencilere, içinde bulundukları karar durumlarının tespiti, bu duruma bağlı karar kurallarının belirlenmesi ve kullanımı, karar ağaçları, fayda teorisi, bilgi ve ek bilgi kullanımının değerlendirilmesi yöntemleri, çok ölçütlü karar modelleri, bu modeller için çözüm kavramları ve çözümlerin hesaplanması yöntemleri, hedef programlama problemleri ve onların çözümlerinin analizi yöntemleri öğretilmektedir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Karar teorisine giriş. Kesinlik durumunda karar verme. Belirsizlik durumunda karar verme. | | | 2 | Risk durumunda karar verme. | | | 3 | Fayda Teorisi. Tek nitelikli fayda. Fayda fonksiyonlarının oluşturulması. | | | 4 | Parasal olmayan atribütler için fayda fonksiyonlarının oluşturulması. | | | 5 | Fayda teorisinin aksiomları | | | 6 | Risk tutumları | | | 7 | Risk değer payı. | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Ek bilgi kullanımı. Bilgi edinmenin beklenen değeri. Tam bilginin beklenen değeri. | | | 10 | Deneysiz karar verme. Deneyle karar verme. | | | 11 | Çok kriterli karar verme. Hedef programlama. | | | 12 | Çok nitelikli fayda fonksiyornları. | | | 13 | Çözümsel sıradüzen süreci. | | | 14 | Ağır basma ilişkileri | | | 15 | Tekrar | | | 16 | Dönemin gözden geçirilmesi | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
. Robert T. Clemen, Terence Reilly, Making Hard Decisions With Decision Tools, Duxbury Thomson Learning, 2001; ISBN13: 9780495015086; ISBN10: 0495015083. 2. Wayne L. Winston, Operations Research. Applications and Algorithms, Duxbury Press, Belmont, California, 1994. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 | 40 |
Derse Katılım | 1 | 20 | 20 |
Proje Hazırlama | 1 | 30 | 30 |
Proje Sunma | 1 | 20 | 20 |
Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | ÖÇ2 | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 2 | ÖÇ3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 4 | 2 | ÖÇ4 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | ÖÇ5 | 2 | 2 | 3 | 1 | 2 | 1 | ÖÇ6 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|