|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | İDR512 | Yöneylem Araştırmasında Seçilmiş Konular II | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Doktora | Dersin Amacı | Dersin temel amacı, karar verme sürecini ve farklı karar verme yöntemlerini incelemektir. Bu ders kapsamında karar verme süreci ile ilgili temel kavramlar, karar vermede kullanılabilecek şemalar, belirsizlik ve risk altında karar verme, karar ağacı, Bayes karar süreci, fayda kuramı, bazı olasılık dağılımlarının karar vermede kullanımı, risk altında karar vermenin Monte-Carlo benzetimiyle ilişkisi, Markov zincirleri ile karar verme, Electre, Topsis ve AHP ile çok kriterli karar verme konuları ele alınacaktır. Bu bağlamda, öğrenciler bu ders kapsamında veri organizasyonu, sunumu, analiz yöntemleri, yorumlama ve problem çözümünde kullanımı konularını öğreneceklerdir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Hakan PABUÇCU | Öğrenme Çıktıları | 1 | Karar verici, karar ortamı, karar tipleri vb kavramların ve karar sürecini öğreneceklerdir. | 2 | Neden-sonuç ve etki diyagramı gibi şemaları kullanabileceklerdir. | 3 | Belirsizlik ve risk altında karar verme ölçütlerini öğrenme ve uygulayabileceklerdir. | 4 | Basit ve sıralı karar verme problemlerini karar ağacı ile ifade etme ve çözebileceklerdir. | 5 | Fayda kuramı ile seçeneklerin ve/veya stratejilerin faydalarının belirleyebileceklerdir | 6 | Karar vermede bazı olasılık dağılımlarını kullanabileceklerdir. | 7 | MS Excel ile basit problemler için Monte-Carlo benzetimi yapabileceklerdir. | 8 | Markov analizi kullanarak karar verebileceklerdir. | 9 | Çok kriterli karar verme problemlerinin özelliklerini ve Electre, Topsis, AHP gibi tekniklerini öğreneceklerdir. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Bu dersin konuları arasında doğrusal programlamanın teorisi, algoritmalar ve çözüm yöntemleri; doğrusal programların formüle edilmesi; dualite ve duyarlılık çözümlemesi; primaldual simplex metodları; ulaşım, konaklamalı ulaşım ve atama problemleri; doğrusal programlamanın uzatımları, tam sayılı programlama ve çözüm yöntemleridir. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Karar verme nedir Karar veren kişiler, karar verme rolleri, ölçütler (kriterler), alternatifler. | | | 2 | Ölçütlere göre değerlendirme, yöneylem araştırması yaklaşımı, çok kriterlilik. | | | 3 | Karar verme problemleri (birinci ve ikinci grup problemler) | | | 4 | Çok kriterli fayda teorisi matematiksel ilkleler | | | 5 | Belirsizlik ortamında karar verme -maks-maks, maks-min ve min-maks pişmanlık kriterleri | | | 6 | Risk ortamında karar verme -Beklenen Değer Kriteri ve Beklenen Fırsat Kaybı Kriteri | | | 7 | Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Oyun Teorisine giriş ve stratejileri | | | 10 | Oyun Teorisiyle ilgili problemler çözme | | | 11 | Kuyruk (Bekleme Modelleri) Teorisi | | | 12 | Proje Yönetimi | | | 13 | Program Değerlendirme ve Gözden Geçirme Yöntemi (PERT) | | | 14 | Kritik Yol Metodu (CPM) | | | 15 | Değerlendirme | | | 16 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Evren, R., Ülengin, F., Yönetimde Çok Amaçlı Karar Verme, İ.T.Ü. Rektörlüğü, 1992.
2. Rivet, P., Model Building for Decision Analysis, John Wiley and Sons, Chicester, 1980.
3. Saaty, T.L., Vargas, L.G., Decision Making in Economic, Political, Social and technological Environments: with the Analytic Hierarchy Process, University of Pittsburgh, 1994.
4. Simon, H. A. Administrative Behavior: A Study of Decision-Making Processes in Administrative Organizations, New York : Free Press, c1997.
5. Goodwin, P., Wright G., Decision Analysis for Management Judgment,New York:Wiley, 1991.
6. Vincke, Ph., 1992.Multi Criteria Decision Aid. John Wiley & Sons, Inc., WestSussex.
7. Yoon, K.P. and Hwang C-L., 1995. Multi Attribute Decision Making: An Introduction.Sage University Papers Series, Quantitative Applications in the Social Sciences, No 07-104, Sage Pubn., London | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 4 | 56 | Bireysel Çalışma | 14 | 4 | 56 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 24 | 24 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | 4 | 5 | 2 | 5 | 4 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 1 | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | ÖÇ4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 2 | ÖÇ5 | 4 | 2 | 3 | 3 | 5 | 5 | ÖÇ6 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | 4 | ÖÇ7 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 2 | ÖÇ8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | ÖÇ9 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|