BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİD108Şerh Edebiyatı ve ŞerhcilikSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Amacı
Bu derste ilahiyat doktora öğrencisine Hadis Şerh geleneğinin tarihi gelişimini tanıtmak ve literatür hakkında bilgi vermek amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Selçuk Coşkun, Doç. Dr. Tevhit Bakan, Dr. Öğr. Üyesi Hamdi Türkoğlu
Öğrenme Çıktıları
1Hadis şerhçiliği hakkında bilgi sahibi olur.
2Şerh literatürünü öğrenir.
3Hadisin şerhinde dikkate alınacak kriterleri kavrar.
4Şerh edebiyatının oluşum aşamalarını kavrar.
5Klasik şerh metinlerinden okuyabilir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
yok
Dersin İçeriği
Hadis Şerçiliğini ve Hadis Şerhine Etki Eden İlim Dalları (Garibu’l-Hadis, Esbabu Vurûdi’l-Hadis)
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Hadis Şerçiliğinin Önemi..
2Hadislerin Şerhine Duyulan İhtiyaç..
3Hadis Şerhine Yönelik Kavramlar,,
4Hadis Şerhine Yönelik Kavramlar..
5Hadis Şerhine Etki Eden İlim Dalları (Garibu’l-Hadis, Esbabu Vurûdi’l-Hadis)..
6Hadis Şerhine Etki Eden İlim Dalları (Arap Dili ve Belagatı)..
7Tasavvuf ve Hadis Şerhçiliği..
8vize sıanvı..
9Fıkıh ve Hadis Şerçiliği..
10Hicri Üçüncü Asra Kadar Hadis Şerhçiliği..
11Hicri Üçüncü Asırda Hadis Şerhçiliği..
12Hicri Dördüncü Asırda Hadis Şerhçiliği..
13İlk Dört Asırdaki Hadis Şerhlerinin Sonraki Dönem Şerhlere Etkisi..
14İlk Dört Asırdaki Hadis Şerhlerinin Sonraki Dönem Şerhlere Etkisi..
15final sınavı..
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
KİTAPLAR Mustafa Canlı, Hadiste Şerh Geleneği, Doktora Tezi. Zişan Türcan, Hadis literatüründe şerh geleneği ve özellikleri, Doktora Tezi. MAKALELER Kahraman, Hüseyin, Hadis Şerhinde Mezhep Faktörü, Usûl: İslam Araştırmaları, 2007, sayı: 7, s. 7-34 Karacabey, Salih, Sahîh-i Buhârî’nin İlk Şerhi, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1992, cilt: IV, sayı: 4, s. 237-248 Karapınar, Fikret, Hadis Şerhlerinde Kullanılan Yorumlama Biçimleri: “...Oruç bana aittir...” Hadis Örneği, Marife: Bilimsel Birikim, 2009, cilt: IX, sayı: 1, s. 57-98 Özpınar, Ömer , Hadîs Şerhlerinde Hadîs Kaynaklarının Kullanımı, Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2008, sayı: 25, s. 51-86 Türcan, Zişan, Hadis Şerhçiliğinin Doğuşu ve Gelişimi, Hitit Üniversitesi Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi [Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi], 2009, cilt: 8, sayı: 16/2, s. 101-133
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri30
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri70
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma41560
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma42080
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)185
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1               
ÖÇ2               
ÖÇ3               
ÖÇ4               
ÖÇ5               
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek