BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİD127Mukayeseli Tasavvufi Metinler Seçmeli116
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Amacı
Bu dersin genel amacı; Tasavvuf dersinin eğitimini alan ve başarılı olan öğrencilerin, tasavvuf ilminin bir disiplin olarak ortaya çıkışını, tarihsel gelişimini ve tasavvuf ilminin genel anlayışları ve bu anlayışları tarihsel süreçte uygulamasını ve düşüncesini ortaya koyan mutasavvıfları ve ekolleri bilmesidir. Bu amaçla tasavvuf anlayışı tarihinde tasavvuf düşüncesinin imi ve objektif öğretilmesi amacıyla tasavvufun klasik metinleri orijinal dilleriyle okunarak konu ve kavramın tam kavranması sağlanır. Öğrenciler, başta tasavvuf ilminin tanımı neden ve niçin ortaya çıkışı bilimsel bir perspektifle kavrayabilecekleri bir seviyeye gelirler. Bundan sonra tasavvuf ilminin tedvin döneminden itibaren geçirdiği ameli ve düşünce değişimler orijinal metinlerle ele alınarak sebepleriyle birlikte öğrencilere kavrama kabiliyetlerine göre ilmi bir seviye kazanılır. Diğer taraftan öğrencilerin dersi iyi kavramaları için sorucevap metoduyla ders diyalog yöntemiyle verimli bir şekilde sunularak öğrencilerin bu metodu kavramalarına yardımcı olunur
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Halil İbrahim ŞİMŞEK, Dr. Öğr. Üyesi Ahmet ÖZKAN
Öğrenme Çıktıları
1Genel tasavvuf tanımlarını ve kavramlarının İslâm dinin anlaşılmasında doğru algılayabilir ve çözümleyebilir.
2Tasavvuf ilmiyle ilgili temel kavramları bilir, analiz eder, tartışıbilir yeteneği kazanabilir.
3Tasavvuf ilminin genel ve özgün konu ve kavramları hakkında fikir sahibi olabilir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Tasavvuf dersi, tasavvufun temel kavram ve konularını, tasavvuf ilminin doğuşu ve gelişimini, bu ilmin insanlar üzerinde bıraktığı tesirleri bireysel olarak ele alırken bunun toplumsal etkileri üzerinde de analizler yaparak ele almaktadır. Tasavvuf bilgisinin elde etme yollarını, metodunu bilimsel bir şekilde kavratmayı hedefler ve bu hedefleri ortaya koyar. Tasavvuf kavram ve konularının insan psikolojisi ve sosyal hayat üzerindeki etkilerini işlemeye çalışır. Tasavvufun gaye edindiği ilim, öğrettiği kavram ve konuları pratik/hâl olarak insan üzerindeki etkilerini kitap ve sünnete göre görmek bu amaçla eğitimi sağlamak. Bu ilmin gayesi, olan örnek insan profilinin ortaya çıkmasının sağlayacak eğitimi vermek. Bütün bu amaçları gerçekleştirirken doğuşundan itibaren tasavvuf ilminin muhakkik mutasavvıf ilim insanlarının kaleme almış oldukları metinleri okuyarak, analiz ederek konunun anlaşmasını sağlamayı hedefler
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Tasavvufun tanımı, doğuşu, gayesi
2Tasavvuf ilminin esaslarını mutasavvıfların yazmış olduğu metinlerde karşılaştırmalı ve eleştirisel olarak ele alınması
3Tasavvufun temel konularını içren Hâl ve Makam konusu
4İnsanı psikolojik/ruhsal olarak yapılandıran kavramların okunması ve tahlili (Kabz-Bast, Havf Reca )
5Kişiye ilâhî kişilik kazandıran kavramların tahlili (Heybet-Üns, Tevâcüd-vücûd, Cem-fark, fenâbekâ)
6İnsana ilâhî sorumluluk bilinci kazandıran konu ve kavramların analizi (Gaybet-huzûr, Sahvsekr, Zevk-şirb)
7Kişinin şahsiyet oluşumu ve şahsiyetinin korunmasını sağlayan konu kavramların tahlili (Mahvisbât, setr-tecellî, setr-tecellî)
8Ara Sınav
9Varlıktan yaratıcıyı bulma ve yaşama konu ve kavramların analizi (Muhâdara- mükâşefe -müşâhede)
10Kişiye ilâhî ilmi kazandıran konuların incelenmesi (İlme’l-yakîn-ayne’l-yakîn-Hakka’l-yakîn)
11Varlıktan bilgiye ulaşmanın metodları
12İnsan psikolojisini olumlu ve olumsuz etkileyen kavramlar incelenmesi (Temkîn-telvîn, Kurb-bu’d vb.)
13Kişiyi Yaratıcıya bağlayan konu ve kavramların tahlili (Hakikat, nefs, Havâtır)
14İnsanın şahsiyet oluşumunda kalbi etkiliyen hâller (Vârit, Şâhit)
15Genel Değerlendirme
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Kuşeyrî A., (1993), er-Risâle, Beyrut Kelâbâzî, E. B. M. İ. (1993), et-Taarrûf, Beyrut
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri30
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri70
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav16060
Final Sınavı1120120
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1               
ÖÇ2               
ÖÇ3               
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek