Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TİD127 | Mukayeseli Tasavvufi Metinler | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Doktora |
Dersin Amacı |
Bu dersin genel amacı; Tasavvuf dersinin eğitimini alan ve başarılı olan
öğrencilerin, tasavvuf ilminin bir disiplin olarak ortaya çıkışını, tarihsel
gelişimini ve tasavvuf ilminin genel anlayışları ve bu anlayışları tarihsel süreçte
uygulamasını ve düşüncesini ortaya koyan mutasavvıfları ve ekolleri
bilmesidir. Bu amaçla tasavvuf anlayışı tarihinde tasavvuf düşüncesinin imi ve
objektif öğretilmesi amacıyla tasavvufun klasik metinleri orijinal dilleriyle
okunarak konu ve kavramın tam kavranması sağlanır. Öğrenciler, başta
tasavvuf ilminin tanımı neden ve niçin ortaya çıkışı bilimsel bir perspektifle
kavrayabilecekleri bir seviyeye gelirler. Bundan sonra tasavvuf ilminin tedvin
döneminden itibaren geçirdiği ameli ve düşünce değişimler orijinal metinlerle
ele alınarak sebepleriyle birlikte öğrencilere kavrama kabiliyetlerine göre ilmi
bir seviye kazanılır. Diğer taraftan öğrencilerin dersi iyi kavramaları için sorucevap metoduyla ders diyalog yöntemiyle verimli bir şekilde sunularak
öğrencilerin bu metodu kavramalarına yardımcı olunur |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Prof. Dr. Halil İbrahim ŞİMŞEK, Dr. Öğr. Üyesi Ahmet ÖZKAN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Genel tasavvuf tanımlarını ve kavramlarının İslâm dinin anlaşılmasında doğru algılayabilir ve
çözümleyebilir. | 2 | Tasavvuf ilmiyle ilgili temel kavramları bilir, analiz eder, tartışıbilir yeteneği kazanabilir. | 3 | Tasavvuf ilminin genel ve özgün konu ve kavramları hakkında fikir sahibi olabilir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Tasavvuf dersi, tasavvufun temel kavram ve konularını, tasavvuf ilminin
doğuşu ve gelişimini, bu ilmin insanlar üzerinde bıraktığı tesirleri bireysel
olarak ele alırken bunun toplumsal etkileri üzerinde de analizler yaparak ele
almaktadır. Tasavvuf bilgisinin elde etme yollarını, metodunu bilimsel bir
şekilde kavratmayı hedefler ve bu hedefleri ortaya koyar. Tasavvuf kavram ve
konularının insan psikolojisi ve sosyal hayat üzerindeki etkilerini işlemeye
çalışır. Tasavvufun gaye edindiği ilim, öğrettiği kavram ve konuları pratik/hâl
olarak insan üzerindeki etkilerini kitap ve sünnete göre görmek bu amaçla
eğitimi sağlamak. Bu ilmin gayesi, olan örnek insan profilinin ortaya
çıkmasının sağlayacak eğitimi vermek. Bütün bu amaçları gerçekleştirirken
doğuşundan itibaren tasavvuf ilminin muhakkik mutasavvıf ilim insanlarının
kaleme almış oldukları metinleri okuyarak, analiz ederek konunun anlaşmasını
sağlamayı hedefler |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Tasavvufun tanımı, doğuşu, gayesi | | | 2 | Tasavvuf ilminin esaslarını mutasavvıfların yazmış olduğu metinlerde karşılaştırmalı ve
eleştirisel olarak ele alınması
| | | 3 | Tasavvufun temel konularını içren Hâl ve Makam konusu
| | | 4 | İnsanı psikolojik/ruhsal olarak yapılandıran kavramların okunması ve tahlili (Kabz-Bast, Havf Reca ) | | | 5 | Kişiye ilâhî kişilik kazandıran kavramların tahlili (Heybet-Üns, Tevâcüd-vücûd, Cem-fark, fenâbekâ)
| | | 6 | İnsana ilâhî sorumluluk bilinci kazandıran konu ve kavramların analizi (Gaybet-huzûr, Sahvsekr, Zevk-şirb)
| | | 7 | Kişinin şahsiyet oluşumu ve şahsiyetinin korunmasını sağlayan konu kavramların tahlili (Mahvisbât, setr-tecellî, setr-tecellî)
| | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Varlıktan yaratıcıyı bulma ve yaşama konu ve kavramların analizi (Muhâdara- mükâşefe -müşâhede) | | | 10 | Kişiye ilâhî ilmi kazandıran konuların incelenmesi (İlme’l-yakîn-ayne’l-yakîn-Hakka’l-yakîn)
| | | 11 | Varlıktan bilgiye ulaşmanın metodları | | | 12 | İnsan psikolojisini olumlu ve olumsuz etkileyen kavramlar incelenmesi (Temkîn-telvîn, Kurb-bu’d vb.) | | | 13 | Kişiyi Yaratıcıya bağlayan konu ve kavramların tahlili (Hakikat, nefs, Havâtır) | | | 14 | İnsanın şahsiyet oluşumunda kalbi etkiliyen hâller (Vârit, Şâhit)
| | | 15 | Genel Değerlendirme | | | 16 | Final Sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Kuşeyrî A., (1993), er-Risâle, Beyrut
Kelâbâzî, E. B. M. İ. (1993), et-Taarrûf, Beyrut |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 60 | 60 |
Final Sınavı | 1 | 120 | 120 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|