Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TİD121 | Muhtelif Fırkalarda Hadis | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Doktora |
Dersin Amacı |
Ehl-i Sünnet kelamcılarının hadise bakışlarını bilmek, Mutezile, Hariciler, Mürcie, Şia ve Zeydiyye’nin hadis ve hadis usulü meselelerine karşı tavrını öğrenmek, Hint kıtası okullarına göre hadisin değeri ve bağlayıcılığını öğrenmek, son dönem alimlerinin hadise bakışlarını bilmek. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Prof. Dr. Selçuk COŞKUN, Doç. Dr.Tevhit BAKAN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Ehl-i Sünnet kelamcılarının hadise bakışlarını bilir. | 2 | Mutezile, Hariciler, Mürcie, Şia ve Zeydiyye’nin hadis ve hadis usulü meselelerine karşı tavrını öğrenir. | 3 | Hint kıtası okullarına göre hadisin değeri ve bağlayıcılığını öğrenir. | 4 | On dokuz ve yirminci yüzyıl dönem alimlerinin hadise bakışlarını bilir ve farklı görüşleri değerlendirme kabiliyetini kazanır. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
1- Ehl-i Sünnet Kelamcıları ve Hadis
2- Mutezile ve Hadis
3- Mutezile ve Hadisçilerin Tartışmaları
4- Hariciler ve Hadis
5- Mürcie ve Hadis
6- Şia’nın Hadis Anlayışı ve Kaynakları
7- Zeydiyye’ye göre Hadis ve Hadis Usulü
8- Hint Kıtası Fırkalarına Göre Hadis: Hanefî Ekolü, Ehl-i Hadis Ekolü
9- Hint Kıtası Fırkalarına Göre Hadis: Ehl-i Kur’ân ve Ahmediyye
10- Hint Kıtası Fırkalarına Göre Hadis: Aligarh Okulu ve Selefiyye
11- Cemaleddin Efganî ve Muhammed Abduh’a Göre Hadis
12- Musa Carullah’ın Düşüncesinde Hadis
13- Ahmed Emin ve Ebu Reyye’ye Göre Hadis
14- Reşid Rıza ve Mahmud Muhammed Taha’ya Göre Hadis |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Ehl-i Sünnet Kelamcıları ve Hadis | | | 2 | Mutezile ve Hadis | | | 3 | Mutezile ve Hadisçilerin Tartışmaları | | | 4 | Hariciler ve Hadis | | | 5 | Mürcie ve Hadis | | | 6 | Şia’nın Hadis Anlayışı ve Kaynakları | | | 7 | Zeydiyye’ye göre Hadis ve Hadis Usulü | | | 8 | Hint Kıtası Fırkalarına Göre Hadis: Hanefî Ekolü, Ehl-i Hadis Ekolü | | | 9 | Hint Kıtası Fırkalarına Göre Hadis: Ehl-i Kur’ân ve Ahmediyye | | | 10 | Hint Kıtası Fırkalarına Göre Hadis: Aligarh Okulu ve Selefiyye | | | 11 | Cemaleddin Efganî ve Muhammed Abduh’a Göre Hadis | | | 12 | Musa Carullah’ın Düşüncesinde Hadis | | | 13 | Ahmed Emin ve Ebu Reyye’ye Göre Hadis | | | 14 | Reşid Rıza ve Mahmud Muhammed Taha’ya Göre Hadis | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Kâmil Çakın: Hadis İnkârcıları; Mustafa Sıbaî: es-Sünnetü ve Mekânetuha fi’t-Teşrîi’l-İslâmî |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 60 | 60 |
Final Sınavı | 1 | 120 | 120 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|