Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TİBD572 | Kur'an'ı Anlama ve Yorumlama Temel İlkeleri | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Doktora |
Dersin Amacı |
Kur'an'ı doğru anlama yöntemlerini öğrenebilme,
Kur'an'ın doğru anlaşılması noktasında gerekli altyapıya sahip olma,
Kur'an'ın yanlış anlaşılmasına yol açan sebepleri ortaya koyma |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üyesi Resul ERTUĞRUL |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Klasik ve modern tefsir metotlarını öğrenebilme | 2 | Kur'an'ı doğru anlamanın ilkelerini kavrama | 3 | Kur’an’ı anlamada kullanılan metotların mukayesesini yapabilme | 4 | Alana ait sorunları tespit edebilme, alternatif yöntemler sunabilme | 5 | Alana ait metodolojiyi kavrama ve doğru kullanabilme |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
yok |
Dersin İçeriği |
Nüzul döneminden günümüze kadar Kur'an'ın anlaşılması noktasında geliştirilen yöntemleri tanıma
Kur’an’ın anlaşılmasına yönelik yöntemler sunma, |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Kur’an’ın üslubu, yöntemi ve anlatım teknikleri | | | 2 | Kur’an ve anlama sorununun mahiyeti | | | 3 | Kur’an ve yeni anlama yöntemleri | | | 4 | Tefsirde çeşitlilik ve mezhep-meşrep refleksi; Kur’an’ı tarafsız, önkoşulsuz ve önyargısız anlama | | | 5 | Kur’ân’ı metodolojik anlama | | | 6 | Kur’an’a parçacı ve bütüncül yaklaşım | | | 7 | İç bağlam, dış bağlam | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Nüzul ortamının ve nüzul sebeplerinin Kur’an’ı anlamaya katkısı | | | 10 | Ulûmu’l-Kur’an’ın Kur’an’ı anlamaya katkısı | | | 11 | Kur’an’ı anlama çabasının merkezine temel kaynak olarak Kur’an-ı Kerim’i koymak | | | 12 | Kur’an’ın anlaşılmasında gâî yorum | | | 13 | Kur’an’ı anlamada Hz. Peygamberin, sahabe ve tabiîn’in tefsirlerinden yararlanma | | | 14 | Nüzul dönemi Arapçasına ve diğer İslami ilimlere vukufiyetin Kur’an’ı anlamaya katkısı | | | 15 | Ayetleri iniş sırasına göre arka planıyla birlikte okumanın Kur’an’ı anlamaya katkısı | | | 16 | Final sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Celal Kırca, “Kur’ân’ı Anlama Sorunları ve Yöntemleri”, bilimname düşünce platformu XXVI, 2014/1, 7-24.
Yusuf Işıcık, Kur’an’ı Anlamada Temel İlkeler, Esra y. Ankara 1997.
Toshihiko İzutsu, Kur'an'da Allah ve İnsan.
İzzet Derveze, Kur’an’ı Anlamada Usul, Ekin Yay., 2017.
Halis Albayrak, Kur’an’ın Bütünlüğü Üzerine, Şule Yay. 2018.
Zafer Koç, Kur’an Tefsirinde Yöntem Arayışları, (Doktora Tezi) Ankara Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2007.
Muhammed Vehbi Dereli, Kur’an Tefsirinde Yanılgı Sebepleri ve Bunlardan Korunma Yolları, Selçuk Üniv. SBE, Doktora Tezi, Konya 2008.
Abdel Haleem, çev. Nihat Uzun, “Kur’an’ın Tefsir ve Tercümesinde Bağlamın Rolü”, Trabzon İlahiyat Dergisi, c. 6, s. 1, Bahar 2019.
Seyyid Kutub, Kur'an'da Edebi Tasvir. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 60 | 60 |
Final Sınavı | 1 | 120 | 120 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|