|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TİBD520 | Kuranda Edebi Sanatlar | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Doktora | Dersin Amacı | Edebi sanatların Kur'an'daki kullanımı, işlevlerinin kavratılması ve Kur'an'ın edebi güzelliklerinin ortaya konması | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Prof. Dr. Abdulkadir YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Üzeyir TUNA, Dr. Öğr. Üyesi Rumeysa BAKIR DAYI | Öğrenme Çıktıları | 1 | Kur'an'daki edebi sanatları tanır | 2 | Kur'an'ın hayranlık ve estetik zevk uyandıran yönlerini görür | 3 | Kur'an'ın benzerinin getirilemeyeceği konusundaki ayetlerin Kur'an'ın edebi yönüyle bağlantısını kavrar | 4 | Kur'an'ın Arap Dilinde edebiyat ve belağat alanında aşılamayan üstün niteliklerini kavrar | 5 | Alanın temel eserlerini tanır |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | yok | Dersin İçeriği | Belagatin tanımı, kısımları ve edebi sanatların Kur'andaki kullanım ve işlevleri | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Kur'an'ın üslubu ve edebi özellikleri | | | 2 | Kur'an'ın benzerinin getirilemeyeceği konusunda meydan okuması | | | 3 | Belagatin tanımı ve kısımları | | | 4 | Teşbih ve rükünleri | | | 5 | Kur’anda teşbih sanatı | | | 6 | Mecaz ve mecazla ilgili tartışmalar | | | 7 | Kur’an’da mecaz | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | İstiare ve çeşitleri | | | 10 | Kur’an’da istiare sanatı | | | 11 | Kinaye ve çeşitleri | | | 12 | Kur’an’da kinaye sanatı | | | 13 | Kur’an’da tevriye sanatı | | | 14 | Kur’an’da müşake sanatı | | | 15 | Kur’an’da cinas sanatı | | | 16 | Final sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | el-Cürcânî, Abdülkâhir, Delâilü’l-İ‘câz, (Tah. M. Muhammed Şakir), Mektebetu’l-Hancı, Kahire 2004.
Divlekci, Celalettin, Anlam-Üslûp İlişkisi Bağlamında Kur’ân’ın Üslûp Analizi (Fâtiha Sûresi Örneklemesi), (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2009.
Bedevî, Ahmed, min Belâğati’l-Kur’an, Nahdatü Mısr, Kahire 2005.
Abbâs, Fadl Hasen, el-Belâğatü’l-Müfterâ aleyhâ beyne’l-Asâleti ve’t-Tebe‘iyye, Dâru’n-Nur, Beyrut 1989;
el-Belâğa Fünûnühâ ve Efnânühâ, Dâru’l-Furkân, Ammân 1997, (I-II).
el-Hâşimî, Ahmed, Cevâhiru’l-Edeb fî Edebiyyât ve İnşâi Lüğati’l-Arab, el-Mektebetü’t-Ticâriyye’l-Kübrâ, Mısır 1960, (I-II).
Şeyh Emin, Bekrî, et-Ta‘bîru’l-Fennî fî’l-Kur’âni’l-Kerîm, Dâru’l-İlm li’l-Melâyîn, Beyrut 1994.;
el-Belâğatü’l-Arabiyye fî Sevbihâ’l-Cedid, (ilmü’l-meâni) Dâru’l-İlm li’l-Melâyîn, Beyrut 1982, (I-III) | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 4 | 20 | 80 | Final Sınavı | 4 | 25 | 100 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|