BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİBD520Kuranda Edebi SanatlarSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Amacı
Edebi sanatların Kur'an'daki kullanımı, işlevlerinin kavratılması ve Kur'an'ın edebi güzelliklerinin ortaya konması
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Abdulkadir YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Üzeyir TUNA, Dr. Öğr. Üyesi Rumeysa BAKIR DAYI
Öğrenme Çıktıları
1Kur'an'daki edebi sanatları tanır
2Kur'an'ın hayranlık ve estetik zevk uyandıran yönlerini görür
3Kur'an'ın benzerinin getirilemeyeceği konusundaki ayetlerin Kur'an'ın edebi yönüyle bağlantısını kavrar
4Kur'an'ın Arap Dilinde edebiyat ve belağat alanında aşılamayan üstün niteliklerini kavrar
5Alanın temel eserlerini tanır
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
yok
Dersin İçeriği
Belagatin tanımı, kısımları ve edebi sanatların Kur'andaki kullanım ve işlevleri
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Kur'an'ın üslubu ve edebi özellikleri
2Kur'an'ın benzerinin getirilemeyeceği konusunda meydan okuması
3Belagatin tanımı ve kısımları
4Teşbih ve rükünleri
5Kur’anda teşbih sanatı
6Mecaz ve mecazla ilgili tartışmalar
7Kur’an’da mecaz
8Ara sınav
9İstiare ve çeşitleri
10Kur’an’da istiare sanatı
11Kinaye ve çeşitleri
12Kur’an’da kinaye sanatı
13Kur’an’da tevriye sanatı
14Kur’an’da müşake sanatı
15Kur’an’da cinas sanatı
16Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
el-Cürcânî, Abdülkâhir, Delâilü’l-İ‘câz, (Tah. M. Muhammed Şakir), Mektebetu’l-Hancı, Kahire 2004. Divlekci, Celalettin, Anlam-Üslûp İlişkisi Bağlamında Kur’ân’ın Üslûp Analizi (Fâtiha Sûresi Örneklemesi), (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2009. Bedevî, Ahmed, min Belâğati’l-Kur’an, Nahdatü Mısr, Kahire 2005. Abbâs, Fadl Hasen, el-Belâğatü’l-Müfterâ aleyhâ beyne’l-Asâleti ve’t-Tebe‘iyye, Dâru’n-Nur, Beyrut 1989; el-Belâğa Fünûnühâ ve Efnânühâ, Dâru’l-Furkân, Ammân 1997, (I-II). el-Hâşimî, Ahmed, Cevâhiru’l-Edeb fî Edebiyyât ve İnşâi Lüğati’l-Arab, el-Mektebetü’t-Ticâriyye’l-Kübrâ, Mısır 1960, (I-II). Şeyh Emin, Bekrî, et-Ta‘bîru’l-Fennî fî’l-Kur’âni’l-Kerîm, Dâru’l-İlm li’l-Melâyîn, Beyrut 1994.; el-Belâğatü’l-Arabiyye fî Sevbihâ’l-Cedid, (ilmü’l-meâni) Dâru’l-İlm li’l-Melâyîn, Beyrut 1982, (I-III)
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav42080
Final Sınavı425100
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1               
ÖÇ2               
ÖÇ3               
ÖÇ4               
ÖÇ5               
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek