BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİBD527Kur'an KıssalarıSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Amacı
Kıssa kavramını analiz etmeyi, kıssa ile ilgili temel bilgileri kazandırmayı, kıssaların anlatım tekniği ve Kur’an’daki kıssaların güncel hayatımızdaki yeri ile ilgili yorumlama bilgi ve becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır. Kur'ân kıssaları alanında yapılan klasik tefsir çalışmalarını ve bu çalışmaların genel karakteristik özelliklerini ana hatlarıyla tanımak,
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Resul ERTUĞRUL
Öğrenme Çıktıları
1Kıssa kavramını ve Kur'an kıssalarını analiz eder
2Kur'an kıssalarının yorum farklarını karşılaştırır
3Kur'an kıssalarının tarihi açıdan değerini tartışır
4Kur'an'da kıssaların anlatım metodunu bilir ve örneklendirir
5Kur'an kıssalarının günümüze yansıyan mesajlarını tespit eder
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
yok
Dersin İçeriği
Kıssaların hikâye, tarih ve darbımeselden farklarını ortaya koymak, kıssaların analizini yapmak, kıssaların anlatım tekniğini kavrayıp, doğru bir şekilde yorumlanmasına ve verilen mesajların doğru kavranmasına katkı sağlamak. Eğitimde kıssaların önemi.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Kuran kıssalarına giriş , Kıssa kavramının analizi, Kıssaların önemi, Gaye ve Hedefleri
2Kur'an kıssalarının çeşitleri ve özellikleri
3Kur'an kıssalarının gayeleri , Kıssaların anlatım tekniği ve edebi değeri
4Kur'an kıssalarının kaynağı ve tarihi gerçeklik değeri
5Kuran kıssaları bağlamında Allah-İnsan tarih ilişkisi
6Kitab-ı Mukaddes ve Kur’an’daki kıssaların karşılaştırılması
7Kıssalarının anlaşılması ve yorumlanmasında izlenmesi gereken yöntem
8Ara Sınav
9Kıssaların yorumlanması ve çıkarılacak ilkeler, Hz. Âdem kıssası
10Hz. Nuh kıssası
11Hz. İbrahim kıssası
12Hz. Yusuf kıssası
13Hz. Zekeriyya ve Hz. Meryem kıssası
14Helak olan kavimler, Ad, Semud ve Lut kavmi
15Medyen, Eyke kavimleri, Firavun ve kavmi
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
M. Sait Şimşek, Kur'an Kıssalarına Giriş, Yöneliş yay., Mustafa Kara, Güncel Değeri Açısından Kur'an Kıssaları, Selamet Kitap yay. 2011. Mustafa Kara, Kur’ân Kıssalarında Konu ve Kapsam Merkezli Bir Analizi, İslâmî İlimler Dergisi, 2014, c.9, sy1, 69-102 Ali SAYI, Kur'an'da Kıssa Kavramı Üzerine, D.E.Ü ilahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı IX, izmir 1995, s.145-196. İdris ŞENGÜL, Kur’ân Kıssaları Üzerine, İzmir 1994. Şehmus Demir, Mitoloji Kur'an Kıssaları ve Tarihi Gerçeklik, İstanbul 2003. Şinasi GÜNDÜZ, “Kur’ân Kıssalarının Kaynağı Eski Ahit mi? (Yapı, Muhteva ve Kaynak Açısından Torah Kıssaları)”, Kur’ân Kıssalarının Anlam ve Değeri (VI. Kur’ân Haftası Kur’ân Sempozyumu Tebliğleri), Fecr Yayınevi, 1. Baskı, Ankara 1998. Aldemir, Halil, Vahiy Öncesi Kur'an Kıssalarının Bilinebilirliği , Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi. 2011, cilt: XI, sayı: 1, s. 195-218. Resul Ertuğrul, "Helak Olan Kavimlerde Suç-Ceza Uyumu -I-", Bayburt Üniv. İlahiyat Fak. Dergisi, 2017, sy. 5, s. 165-185 Resul Ertuğrul, "Helak Olan Kavimlerde Suç-Ceza Uyumu -II-" Bayburt Üniv. İlahiyat Fak. Dergisi, 2018, Cilt: 4 Sayı: 7 (Haziran 2018) 145-173. Mehmet Okuyan, Kıssalar Ne Söyler?, Düşün Yayıncılık, 2017.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav16060
Final Sınavı1120120
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1               
ÖÇ2               
ÖÇ3               
ÖÇ4               
ÖÇ5               
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek